رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد ؛

معمای سینوفارم / لامبدا به ایران آمد؟

دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت می گوید با برنامه های پیشگیرانه می توان از ورود لامبدا به ایران جلوگیری کند.
کد خبر: ۱۳۳۴۴۶۶

به گزارش جام جم آنلاین ، علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین ابتدا در رابطه با شایعات و نگرانی های شیوع قارچ سیاه در بیماران کرونایی عنوان کرد: میزان خطرناک بودن عارضه سیاه در نزد برخی بیماران کرونایی باید از سوی پزشک بیمار بررسی شود. این امر با درنظر گرفتن علائم و شواهد بیمار باید مورد توجه قرار بگیرد. عارضه قارچ سیاه به خصوص در افرادی مشاهده می شود که داروهای سرکوب گر ایمنی مصرف می کنند و درگیری های شدید ریوی دارند.

ناجی گفت: تعداد کمی از بیماران مبتلا به کرونا دچار عارضه قارچ سیاه می شوند. این قارچ یک میکروارگانیسم فرصت طلب است که در افراد زیادی به وجود می آید. ضعف سیستم ایمنی باعث می شود تا این قارچ در بدن برخی افراد رشد کند. اما همانطور که گفتم این عارضه در تعداد خیلی کمی از بیماران کرونایی به وجود می آید و البته با درمان های ضدقارچی همراه است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت افزود: باید این موضوع را در نظر بگیریم همه افراد باید هر دو دوز واکسن را بزنند. با یک دوز، مصونیت در برابر ویروس کرونا ایجاد نمی شود. سه هفته از دوز دوم هم باید بگذرد تا مصونیت مورد انتظار در بدن فرد ایجاد شود.

 

احتمال ابتلا بعد از تزریق

این مقام مسئول اذعان داشت: ممکن است به دلیل شرایط موجود در کشور یک فرد حتی با زدن واکسن مبتلا شود.  گردش ویروس هم اکنون در کشور خیلی زیاد است و افرادی که واکسن زده اند ممکن است مثلا چند روز قبل با فرد مبتلا در تماس بوده اند و به همین دلیل حتی با وجود واکسینه شدن بیمار شده اند. این بیمار شدن ربطی به واکسن ندارد و یک برخورد تصادفی است که همزمانی واکسینه شدن با ابتلای فرد به کرونا از ناحیه ای دیگر را شامل می شود.

وی یادآور شد: افرادی هم که واکسینه می شوند قرار نیست همگی در برابر بیماری علامت دار و یا بدون علامت مصون باشند.

ناجی بیان داشت: واکسن قرار است درصد بسیار بالایی از بیماری را در جامعه کم کند. این مطلب بسیار مهم است که مردم بدانند افرادی که واکسن می زنند هم قبل و هم بعد از واکسینه شدن تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. آنها باید ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند، مهمانی نروند و تصمیمی برای مسافرت کردن هم نداشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر افراد با وجود واکسینه شدن مبتلا شده اند به این دلیل است که یا موازین بهداشتی را رعایت نکرده اند و یا اینکه به دلیل چرخش بالای ویروس ، پیش از واکسینه شدن ، ویروس را از فرد ناقل دریافت کرده اند.

 

معمای سینوفارم

وی در رابطه با شایعات مربوط به مورد تایید نبودن واکسن سینوفارم مورد استفاده در ایران از سوی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: این همان واکسنی است که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را دریافت کرده است. به نظر من چنین چیزی امکان ندارد که در شرایط کنونی کووید در کشور و یا سایر نقاط دنیا واکسن تایید نشده به مردم بدهند.

این ویروس شناس در ادامه گفت: پس زمینه ای که در رابطه با اجناس چینی وجود داشت باعث می شود چنین نگرشی در رابطه با واکسن هم به وجود بیاید. اصلا اینطور نیست.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با سینوفارم اگر چیزی هم گفته شده در رابطه با افراد بالای 60 سال است. طبق مطالعات انجام شده واکسن سینوفارم شاید کفایت لازم را در افراد بالای 60 سال نداشته باشد.

ناجی اظهار داشت: البته اگر ما اکنون آمار مرگ و میر افراد بالای 60 سال را در مقایسه با گذشته در نظر بگیریم متوجه می شویم که واکسینه شدن آنها با واکسن های مختلف از جمله همین سینوفارم منجر به کم شدن نرخ مرگ و میر شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت افزود: به هرحال به نظر می رسد سینوفارم کارایی بالایی در سنین بالای 60 سال ندارد، به خصوص در افرادی که از بیماری های زمینه ای رنج می برند.

ناجی گفت: سینوفارم برای افراد زیر 60 سال موثر است و مطالعات کشورهای مختلف این موضوع را تایید می کند. کشورهای زیادی در جهان و اطراف ما هستند که از این سینوفارم استفاده کرده اند و نتایج مثبتی هم گرفته اند.

ویروس شناس وزارت بهداشت تاکید کرد: تحقیقات نشان داده است در کشور بحرین سینوفارم تا حد زیادی از بیماری های شدید در افراد جلوگیری کرده است. بستری شدن در آی سی یو کاهش یافته و مرگ و میر کرونایی هم کمتر شده است. 

وی هشدار داد: البته افرادی هم بوده اند که با وجود واکسینه شدن مبتلا به کرونای شدید شده اند و حتی فوت کرده اند. اما مقایسه افراد واکسن زده با واکسینه نشده نشان می دهد تفاوت نرخ مرگ و میر بین آنها چقدر قابل توجه است.

ناجی یادآور شد: واکسن های مدرنا و فایزر هم در برابر واریانت های جدید کرونا کفایت کمتری از خود نشان می دهند و مورد چالش قرار گرفته اند. به هر حال وجود داشتن سینوفارم تایید نشده در ایران صحت ندارد و سازمان غذا و دارو هم این موضوع را تایید کرده است. 

 

لامبدا آمد؟

این مقام مسئول در رابطه با حضور ویروس جهش یافته لامبدا در ایران عنوان داشت: لامبدا پشت مرزهای ایران است. این واریانت در کشورهای همسایه مثل ترکیه، قطر، هندوستان و ... شناسایی شده است.

ناجی بیان داشت: لامبدا می تواند وارد کشور ایران هم بشود. حتی کشورهایی هم که خیلی کنترل سرسختانه ای بر روی اوضاع دارند با ورود این واریانت روبرو شده اند. مثلا کشوری مثل چین اکنون با ثبت موارد مربوط به دلتا روبرو است و یا اینکه لامبدا به انگلیس و آمریکا رسیده است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت تاکید کرد: چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که چگونه این واریانت ها را کنترل می کنیم. ما باید اقدامات غیردرمانی را زیاد کنیم تا از گردش ویروس جلوگیری نماییم تا همانند موج چهارم و پنجم که با ویروس های آلفا و دلتا مرتبط بود بار دیگر و اینبار با لامبدا گرفتار نشویم.

ناجی عنوان کرد: نباید بگذاریم لامبدا در ایران اکثریت پیدا کند و به راحتی در جامعه بچرخد. وقتی مدام عنوان می شود که لامبدا در مهر ماه می آید نشان می دهد که تقابل با این ویروس منفعلانه است که نباید اینطور باشد.

این ویروس شناس در ادامه  گفت: البته تا این لحظه گزارشی مرتبط با لامبدا در ایران نداشته ایم اما می دانیم کشورهای همسایه ما با موارد این واریانت جدید روبرو شده اند.

این پزشک متخصص یادآور شد: سیستم های کنترلی و پایش واریانت ها باید قوی تر شود تا اگر لامبدا وارد ایران شد اقدامات لازم انجام شود.

 

اهمیت شیوه های کنترلی

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت گفت: نخستین موضوعی که در کشور ما بسیار اهمیت دارد، اهتمام داشتن به شیوه های کنترلی است. ما روزانه موارد مثبت جدید و مرگ های متعددی می بینیم.

ناجی عنوان کرد: ابتدا باید نرخ ابتلا را کاهش بدهیم. این موضوع با سکون ایجاد کردن در سطح جامعه رقم می خورد. رعایت شرایط بهداشتی برای مردم باید یک اجبار بدون اغماض باشد. دولت باید نهایت اهتمام را در سکون ایجاد کردن و واکسیناسیون داشته باشد. اگر این موارد انجام شد آنگاه ویروس از گردش می افتد و به دنبال آن اگر لامبدا وارد شود با چرخش مواجه نخواهد شد.

این ویروس شناس با بیان اینکه ویروس کرونا بین بالای 40 هزار نفر در روز گردش دارد افزود: اگر لامبدا یا هر واریانت دیگری وارد ایران شود بدون کنترل به سرعت پخش می شود. ما باید جلوی این موضوع را بگیریم. اگر ما مدام صحبت کنیم و بگوییم لامبدا در مهر ماه آینده وارد کشور می شود و می چرخد اعتراف به این موضوع است که ما نمی توانیم ویروس را کنترل کنیم.

وی در ادامه گفت: باید اطلاعات خود را در رابطه با لامبدا بیشتر کنیم. اکنون باید ملاحظه کنیم که لامبدا چه اثراتی در کشورهای دیگر به جای گذاشته است. البته عملکرد این ویروس با توجه به اینکه سیستم های کنترلی کشورها متفاوت است فرق دارد.

این ویروس شناس تاکید کرد: برخی مواقع واریانت ها چالش بزرگی را رقم می زنند و اکثریت پیدا می کنند. در برخی موارد دیگر نیز این خطر وجود دارد که ویروس ها با هم ترکیب شوند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت اذعان داشت: چیزی که اکنون از خصوصیات لامبدا می دانیم این است که ویروس مهاجمی به شمار می رود و از ایمنی هم فرار می کند. اما اینکه از دلتا خطرناک تر باشد و یا اینکه با ترکیب با دلتا یک انفجار کرونایی رقم بزند هنوز مشخص نیست. اینها همه پیش بینی است و نباید اجازه بدهیم این پیش بینی ها به واقعیت تبدیل شویم.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت در پایان گفت: مردم در تقابل با کرونا وضعیتی شخصی دارند و باید رعایت کنند. بهداشت و رفتار اجتماعی آنها باید مناسب جامعه کرونا زده باشد. از سویی انتظار می رود مسئولان اهتمام بیشتری به مسئله کنترل کرونا در کشور داشته باشند. هر چه روند کنونی پیش برود ابتلا بدتر می شود، افراد بیشتری درگیر می شوند و نرخ مرگ و میر همین طور افزایش می یابد. ما این را هم در نظر بگیریم که با شرایط کنونی واریانت های جدیدی هم می توانند به این وضعیت اضافه شوند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها