رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد ؛

معمای سینوفارم / لامبدا به ایران آمد؟

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، انتقاداتی را به نحوه مدیریت بیماری وارد دانست و تاکید کرد: مدیریت اپیدمی کرونا به تنهایی از عهده وزارت بهداشت برنمی‌آید. بحث هم فقط شخص وزیر نیست، اگر ۱۰۰ وزیر بهداشت دیگر هم تغییر کند اما ساختار ثابت بماند و تفکرمان درباره مقابله با اپیدمی تغییر نکند، همین روند تکراری را خواهیم داشت.
رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، انتقاداتی را به نحوه مدیریت بیماری وارد دانست و تاکید کرد: مدیریت اپیدمی کرونا به تنهایی از عهده وزارت بهداشت برنمی‌آید. بحث هم فقط شخص وزیر نیست، اگر ۱۰۰ وزیر بهداشت دیگر هم تغییر کند اما ساختار ثابت بماند و تفکرمان درباره مقابله با اپیدمی تغییر نکند، همین روند تکراری را خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۳۳۴۱۶۶

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر حمید سوری در گفتگو با ایسنا درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور، گفت: غیر از قسمت‌های جنوب شرقی، مابقی کشور وضعیت نامناسبی دارد و فراوانی مرگ در خیلی از استان‌ها بالا است.

گسترش بالای «دلتا» در کشور

وی گفت: گسترش اپیدمی با واریانت دلتا بسیار زیاد است و متاسفانه در بیشتر شهرها تخت‌های بیمارستانی اشغال است و میزان بار اپیدمی قابل توجه است. به نظر می‌رسد عدم توجه کافی به مسئله کرونا علت این اتفاقات است. به نظر من بدون اینکه بخواهیم کسی را مقصر بدانیم یا انگشت اتهام به سمت فرد یا افراد خاصی بگیریم، باید به ضعف‌های بزرگی فکر کنیم که سبب شده است تا اپیدمی به چنین شرایطی برسد.

هنوز «کرونا» جزو اولویت های کشور نیست

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا افزود: یکی از ضعف‌ها این است که هنوز کرونا جزو اولویت‌های اصلی کشور نیست و به همین دلیل سایر سازمان‌هایی که باید مسئولیت داشته باشند و تمام قد در مقابل اپیدمی به وزارت بهداشت کمک کنند، این اقدام را انجام نمی‌دهند. مدیریت اپیدمی کرونا به تنهایی از عهده وزارت بهداشت برنمی‌آید. بحث هم فقط شخص وزیر نیست، اگر ۱۰۰ وزیر بهداشت دیگر هم تغییر کند اما ساختار ثابت بماند و تفکرمان درباره مقابله با اپیدمی تغییر نکند، همین روند تکراری را خواهیم داشت.

سوری ادامه داد: از سوی دیگر بخشی از مردم هم نسبت به شرایط کم‌ توجه هستند. دستورالعمل‌هایی مبنی بر ممنوعیت سفرها تنظیم می‌شود اما باز هم سفرها برقرار است و این یعنی دستورالعمل‌ها تمکین نشده و به اجرا در نمی‌آید. اکثر شهرها قرمز است اما آداب متناسب با شهر قرمز اجرا نمی‌شود و شدت عمل و سرعت عمل در برنامه‌ها ناکافی است.

خطر جدی است / پیش بینی فراوانی بیشتری از ابتلا و مرگ

سوری با تاکید بر اینکه خطر کرونا جدی است، ادامه داد: ممکن است فراوانی بیشتری از ابتلا و مرگ و میر داشته باشیم و لازم است واکنش سریعی در برابر اپیدمی ترتیب دهیم. من نگران وقفه ایجاد شده برای تغییر دولت و کابینه هستم که مبادا تاثیر منفی در کنترل اپیدمی داشته باشد و وضعیت را بدتر کند.

وزیر جدید بهداشت چیدمان مدیریتی خود را با سرعت انجام دهد

وی تاکید کرد: یکی از اولویت‌هایی که هرچه سریع‌تر باید شکل گیرد این است که وزارت بهداشت فرم خاص خود در دولت سیزدهم را به دست آورد و وزیر محترم بهداشت جدید چیدمان مدیریتی خود را با سرعت انجام دهند و بدون وقفه وارد فعالیت‌ها و فرآیندهای مدیریتی شویم. تقارن اپیدمی و تغییر و انتقال دولت اکنون در زمان خوبی اتفاق نمی‌افتد و انتقال دولت در حالی رخ می‌دهد که به بدترین اعداد مرگ و میر کرونا در کشور رسیده‌ایم‌.

از تجربیات مدیریت بیماری در سیستان و بلوچستان استفاده نمی شود؟

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت مدیریت بیماری در سیستان و بلوچستان و با تاکید بر اینکه برنامه عملیاتی اجرا شده در این استان قابلیت اجرایی شدن در کل کشور را دارد، اظهار کرد: تا به حال کسی از ما نخواسته است تجربیات خود از مدیریت کرونا در استان سیستان و بلوچستان را به سمع و نظرشان برسانیم که بتوان آن را تکرار کرد و تنها یک گزارش به وزیر بهداشت در این زمینه ارائه شد. ما آنجا معجزه‌ای انجام ندادیم و فقط سعی کردیم از ابزارها و تجربیات جهانی و بومی مدیریت کرونا استفاده کنیم و با حضور مستمر در فیلد و پیگیری مسائل استان قدم مهمی برای مدیریت شرایط برداریم که قطعا این برنامه قابل توسعه در سطح کشور است، اما به شرط آنکه بخواهند و متعهد به انجام این خواسته باشند. یکی از نکاتی که از آن غافل هستیم همکاری حداکثری بین بخشی در تمام سطوح است.

جهش لامبدا در برخی کشورهای همسایه

وی درباره شرایط کشور در روزهای آتی نیز تصریح کرد: گزارش‌هایی از ترکیه و برخی کشورهای همسایه از جهش لامبدا داریم؛ بنابراین خطرش بیخ گوش ما است و با توجه به اینکه کنترل درستی بر ترددهای ما صورت نمی‌گیرد، هر لحظه ممکن است جهش لامبدا در کشور گزارش شود و روزهای آینده بسیار نگران کننده است. امیدواریم اقدامات لازم هرچه سریع‌تر و جدی‌تر صورت گیرد؛ در غیر این صورت با شیوه‌ای که الان از مدیریت اپیدمی می‌بینیم، وضع ممکن است از این هم بدتر شود. ویروس مرتبا درحال جهش است و چه بسا در آینده جهش‌هایی سخت‌تر از جهش‌های فعلی هم بروز پیدا کند.

اقدامات کنترلی که استمرار ندارند

وی افزود: باید برای هر اتفاقی که ممکن است در ژنتیک ویروس رخ دهد و سبب جهش آن شود، آماده باشیم و سیاست‌ هایی اتخاذ کنیم که آنقدر پیک‌ های متعدد و پشت سر هم نداشته باشیم. بروز پیک‌ های متعدد بیانگر آن است که اقدامات کنترلی ما چندان استمرار نداشته است و قدرت بیماری‌زایی ویروس‌ های جدید هم درحال افزایش است که احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد و دیگر تضمینی نداریم که واکسیناسیون انبوه بتواند جامعه را نجات دهد؛ بنابراین نیاز است تغییر اساسی در شیوه زندگی و اعمال قوانین و مقررات داشته باشیم.

ضرورت اصلاح فرایندهای بهداشتی و درمانی کرونا

سوری ادامه داد: باید در فرایندهای بهداشتی و درمانی در حوزه کرونا تجدید نظر و اصلاح اساسی صورت دهیم که این موضوع متناسب با شرایط هر استان می‌تواند متفاوت باشد و باید آزادی عمل بیشتری به استان‌ها داده شود تا سیاست‌ها و راهبردهای موثر در استان را انتخاب کنند. یکی از اشکالات مدیریتی نوشتن نسخه‌های مرکزی است آنهم برای این همه تنوع قومیتی و... که طبیعتا کارایی یکسانی در نقاط مختلف نخواهد داشت. یکی از نکات موفق در کنترل کرونا در سیستان و بلوچستان، نوشتن دستورالعمل‌ها و برنامه‌های مدیریتی با حفظ اصالت آنها و متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن جامعه بود. این اتفاق باید در سایر استان‌ها هم اتفاق بیفتد.

هنوز به قله پیک نرسیدیم و شرایط روز به روز بدتر می شود

وی با اشاره به اینکه کرونا در کشور ما در حال گردش است، بیان کرد: اکثر نقاط کشور آلوده است و این شرایط روز به روز بدتر می‌شود آنهم در شرایطی که هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم. ابتلا و بستری کرونا همچنان روند مثبت دارند و در کل کشور روند رو به افزایش است‌.

این اپیدمیولوژیست درباره تزریق دُز یادآور واکسن کرونا نیز گفت: فکر نمی‌کنم الان زمان این کار باشد چون تحقیقاتی هم که صورت گرفته است تزریق واکسن بعد از ۸ ماه از گذشت تزریق اولیه واکسن را توصیه می‌کند و ما هنوز در جامعه به این عدد نرسیدیم. در مورد کادر درمان هم منظور فقط تزریق دُز یادآور به خط اول کادر درمان در مبارزه با بیماری است و دلیلی ندارد کارمند بیمارستان و مراکز ستادی و... دُز سوم را دریافت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها