وقتی داعش به خط قرمز رسانه های غربی تبدیل می شود!

اگرچه ایالات متحده آمریکا به بدترین نحو ممکن از افغانستان خارج شده و حتی به مهره های خود در این کشور رحم نکرده است، اما استراتژی "تولید بحران در افغانستان" هرگز از سیاست خارجی و معادلات امنیتی واشنگتن رخت بر نبسته است! جوبایدن ، هم اکنون همزمان در حالی که مشغول رصد فرار نیروهای اشغالگر آمریکا از ناتو می باشد، لحظه ای از مدیریت رفتار داعش در آسیا و خصوصا مناطق قبایلی و مرزی افغانستان و پاکستان غافل نیست! سوق دادن هزاران عنصر داعش از عراق و سوریه به افغانستان طی سه سال اخیر، رخداد ساده ای محسوب نمی شود. پروسه ای که مقامات آمریکایی به کمک ریاض و تل آویو آن را عملیاتی ساخته اند.
کد خبر: ۱۳۳۲۷۰۳

تعلق خاطر گروههای تروریستی و تکفیری به ایالات متحده آمریکا، مربوط به ماههای اخیر نیست! این تعلق خاطر مدتهاست وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت. در سال 1391 ، پلیس افغانستان طی عملیاتی کشف کرده بود که سرویس های اطلاعاتی انگلیس کمربندهای انتحاری برای بمب گذاران در افغانستان فراهم می کنند. در آن زمان پلیس دستکم 15 کمربند انتحاری را در وسایل ماموران و نظامیان انگلیسی در فرودگاه کشف کرده بود.در آن زمان نیز پلیس افغانستان اعلام کرده بود، پلیس انگلیس این کمربندهای انفجاری را برای تروریست ها و کسانی که به عملیات انتحاری در افغانستان مبادرت می کنند، فراهم کرده بود. کار به جایی رسید که شماری از نویسندگان و کارشناسان برجسته مسائل امنیتی و سیاسی در منطقه ، از بازسازی توان القاعده برای هدف قرار دادن امنیت جهان اسلام  سخن گفتند و نسبت به پیامدهای ائتلاف القاعده با آمریکا هشدار دادند.پس از ظهور داعش در سال 2013 میلادی ( که با نظارت و مدیریت مستقیم غرب و رژیم صهیونستی و با عاملیت رژیم سعودی صورت گرفت) این روند تقویت شد.

در آن زمان، «مجدی عبدالحلیم» رئیس جنبش وکلای بدون محدودیت مصر با بیان اینکه آمریکا برای حفظ منافعش و تامین امنیت رژیم صهیونیستی از هیچ تلاشی برای هدف قرار دادن منطقه دریغ نمی کند، نسبت به توطئه های ائتلاف آمریکا و القاعده در منطقه به منظور یافتن بهانه برای تداوم حضور آمریکایی ها هشدار داد.عبدالحلیم از ائتلاف آمریکا و گروهک های تروریستی از جمله سازمان القاعده سخن گفت و با بیان اینکه مصر و سوریه مورد هدف این ائتلاف هستند، افزود: طرح ها و توطئه ها برای به زانو در آوردن کشورهای منطقه همواره از سوی این ائتلاف در جریان بوده و هست ولی آنچه می تواند مانع تحقق اهداف آمریکا در منطقه شود، همان اراده ملت ها و مقاومت آنهاست.

تاسیس داعش توسط دولت وقت اوباما، نقطه آشکارساز مداخله گرایی خطرناک آمریکا در تقابل با موجودیت و ماهیت جهان اسلام بود. اکنون، در سال 2021 میلادی قرار داریم! اگرچه داعش در سوریه و عراق سرنگون شد و به برکت خون شهدای مقاومت، خلافت خودخوانده آن در غرب آسیا در هم شکست، اما پس از شکست داعش، مقامات آمریکایی تصمیم به بازسازی و بازتعریف این گروه تروریستی ( مهره های تروریستی غرب) پرداختند. بخشی از اعضای داعش به قاره آفریقا سوق داده شدند و برخی دیگر، به سوی افغانستان و شبه قاره هند هدایت شدند. بخش دیگری از تروریستهای داعش نیز در مناطق مرزی سوریه و عراق و تحت نظارت و آموزش افسران سعودی و انگلیسی باقی ماندند.

اکنون رسانه های غربی در تشریح آنچه در افغانستان می گذرد، کمترین اشاره ای به نام " داعش" نمی کنند! گویا اساسا مقامات آمریکایی و انگلیسی و دیگر اعضای ناتو اقدامی در راستای انتقال تروریستهای تکفیری به افغانستان و شبه قاره هند صورت نداده اند! بهتر است مقامات آمریکایی به این سوال مهم پاسخ دهند که اعضای داعش چگونه تحت نظارت آنها و در حالی که کنترل افغانستان به دست نیروهای اشغالگر بوده است، در 15 ولایت افغانستان مستقر شده و کلونی هایی را تشکیل داده اند! اینها سوالاتی است که رسانه های غربی شدیدا از طرح آنها اجتناب می کنند زیرا پاسخدهی به این سوالات، پرده از شرارت مطلق ایالات متحده در افغانستان بر می دارد. بدون شک در آینده ای نزدیک، مصادیق حمایت آمریکا از داعش در افغانستان، بیش از پیش عیان خواهد شد.

نام عراق،سوریه، افغانستان و شبه قاره هند طی سالهای اخیر با بحران گره خورده است.در این میان ایالات متحده آمریکا به عنوان تروریسم مولد نقش به سزایی ایفا می کند.اکثر تحرکات و ناآرامیهایی که در افغانستان،عراق و پاکستان و اخیرا در سوریه صورت می گیرد مصدری آتلانتیکی دارد و یا واکنشی نسبت به رفتارهای ایالات متحده آمریکا و همپیمانان کاخ سفید در نظام بین الملل محسوب می شود.همچنین می توانیم از القاعده و داعش به عنوان تروریسم مکمل ایالات متحده نام ببریم.توجه داشته باشیم که تروریسم مولد باتروریسم مکمل تفاوت دارد.تروریسم مکمل بر خلاف تروریسم مولد ماهیت پیچیده ای ندارد. در قالب تعریفی ساده می توان گفت که تروریسم مکمل زاییده مستقیم تروریسم مولد است. داعش و القاعده دقیقا در ذیل چنین ساختاری تعریف می شوند.با این حال سوال اصلی همچنان به قوت خود باقیست: چرا نام بردن از داعش و تروریسم تکفیری وابسته به آمریکا، اکنون به خط قرمز رسانه های غربی تبدیل شده است؟!

حسین یاری/ جام جم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها