تحلیلگر مشهور عرب بررسی کرد

پنج دروغ بایدن درباره افغانستان

رمزگشایی از سایگونیزه کردن کابل

طی روزهای اخیر، مقایسه ای معنادار میان سایگون ( پایتخت ویتنام جنوبی) و کابل ( پایتخت افغانستان) در حوزه سیاست خارجی آمریکا صورت گرفته است. برخی تحلیلگران، شکست آمریکا در کابل و فرار نیروهای اشغالگر غربی از افغانستان را با خروج نیروهای آمریکایی از ویتنام و شکست آمریکا در این جنگ همسان سازی می کنند. اگرچه هر دو ( سایگون و کابل)، نماد شکست واشنگتن در نظام بین الملل محسوب می شوند اما نباید فراموش کرد که دامنه شکست آمریکا در افغانستان به مراتب نسبت به ویتنام گسترده تر است.
کد خبر: ۱۳۳۲۷۰۱

سقوط سایگون پایتخت ویتنام جنوبی به دست ارتش خلق ویتنام و جبهه آزادی ملی در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵ رخ داد. سقوط سایگون نشانه شکست آمریکا و جبهه ویتنام جنوبی٬ پایان جنگ ویتنام و آغاز دوره رسمی کمونیست شدن ویتنام می‌باشد.نیروهای ارتش ویتنام شمالی تحت فرمان وان تین دونگ یورش‌های خود را به سایگون آغاز نمودند. نیروهای پاسدار سایگون تحت فرمان ژنرال نگو وان تون بودند. یورش شمالی‌ها با آتشباری سنگین توپخانه در ۲۹ آوریل آغاز گشت. بعدازظهر فردای آن روز نیروهای شمالی بخش‌های مهمی از شهر را به مهار خویش درآورده و پرچم ویتنام شمالی را بالای کاخ ریاست جمهوری برافراشتند.

بر اساس آنچه شبکه بی بی سی گزارش داده است، بسیاری از نمایندگان آمریکا بین سایگون و کابل تشابه‌هایی قائل شده‌اند.الیز استفانیک، رئیس فراکسیون جمهوری‌خواهان در توییتی نوشت "این سایگون جو بایدن است. یک شکست فاجعه‌بار در صحنه بین‌المللی که هرگز فراموش نخواهد شد".

ماه گذشته، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، این مقایسه را رد کرد.ژنرال میلی به خبرنگاران گفت "من فکر نمی‌کنم چنین سناریویی روی دهد. ممکن است اشتباه کنم، کسی چه می‌داند، کسی نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. اما می‌دانیم طالبان اصلا شبیه ارتش ویتنام شمالی نیستند. الان وضعیت متفاوتی است".

شبکه بی بی سی که به یکی از توجیه کنندگان شکست آمریکا و انگلیس در ویتنام تبدیل شده است، مدعی است که سقوط سایگون و تخلیه شهروندان، دو سال پس از خروج نیروهای آمریکایی از ویتنام روی داد. اما تخلیه آمریکا از کابل در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای این کشور هنوز بطور کامل از افغانستان خارج نشده‌اند.از سوی دیگر، در حالی که سقوط سایگون پیامدهای سیاسی چندانی برای جرالد فورد، رئیس‌جمهور وقت، در سال ۱۹۷۵ نداشت، هنوز مشخص نیست که علی‌رغم عدم محبوبیت جنگ در میان مردم آمریکا، تصرف سریع کابل توسط طالبان چه پیامدهای سیاسی برای جو بایدن، رئیس‌جمهوری، خواهد داشت.

کریستوفر فِلپس، دانشیار مطالعات آمریکایی در دانشگاه ناتینگهام بریتانیا می‌گوید "من هیچ تردیدی ندارم که این امر به موقعیت سیاسی جو بایدن صدمه خواهد زد. این اتفاق به مثابه یک شکست و احتمالا یک رسوایی تلقی خواهد شد. در هر صورت، این تصمیم او بود، چه بطور کامل یا نه".

واقعیت امر این است که "عمق شکست آمریکا در افغانستان" به صورت هدفمند از سوی رسانه های غربی سانسور می شود. مقایسه کابل و سایگون ( از سوی منابع غربی) نیز در همین راستا قابل توجیه است. فراموش نکنیم که شکست آمریکا در افغانستان در ابتدای هزاره سوم رخ داده است! زمانی که مقامات آمریکایی مدعی بودند به لحاظ استراتژیک، لجستیک، برنامه ریزی مدرن در هدایت جنگهای نامنظم  و ..... در دنیا بی رقیب هستند! اما آنها در افغانستان به بدترین نحو ممکن شکست خوردند.فرار فوری نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام و فرودگاه کابل، کمترین تردیدی در خصوص شکست مطلق آنها در افغانستان باقی نگذاشته است. موضوع دیگر اینکه شکست در افغانستان، محدود و محصور به دولت بایدن نیست! این شکست، محصول رویکرد استراتژیک و تاکتیکی نادرست و خطرناک و پرهزینه ایالات متحده در طول دو دهه اخیر بوده است. از این رو بوش پسر، اوباما، ترامپ و جوبایدن هنگی در تحقق این شکست سهیم هستند.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها