با توجه به مشابهت بالای دی‌اِن‌اِی دوقلو‌های همسان

آیا دو قلو‌های همسان اثرانگشت یکسانی دارند؟

با وجود این که محتوای دی‌اِن‌اِی دوقلو‌های همسان تقریبا یکسان است، اما اثر انگشتشان به اندازه قابل شناسایی با هم متفاوت است.
با وجود این که محتوای دی‌اِن‌اِی دوقلو‌های همسان تقریبا یکسان است، اما اثر انگشتشان به اندازه قابل شناسایی با هم متفاوت است.
کد خبر: ۱۳۳۰۸۹۵
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از لایو ساینس، اثر انگشت هر یک از ما کاملا منحصر به فرد است و با هیچ فرد دیگری در سراسر دنیا یکسان نیست. پیچ و خم‌های تا حدی بر اساس خصوصیات ژنتیکی هر فرد شکل می‌گیرد؛ بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا در دوقلو‌های همسان که ترکیب ژنتیکی کاملا مشابهی دارند، آیا اثرانگشتشان مشابه خواهد بود؟

دوقلو‌های همسان که با نام دوقلو‌های منوزیگوت نیز شناخته می‌شوند، از تقسیم یک سلول جنینی در مراحل ابتدایی تکوین جنین شکل می‌گیرند. نتیجه این تقسیم در نهایت دو فرد خواهد بود که تا حد زیادی ویژگی‌ها و ژن‌های کاملا یکسانی را از پدر و مادر دریافت کرده‌اند و به همین خاطر گاهی آنقدر از لحاظ ظاهری نیز شبیه هستند که تشخیص آن‌ها از یکدیگر بسیار دشوار است.
با این حال بر اساس مطالعات صورت گرفته، به دلیل برخی جهش‌های ژنتیکی که در مراحل تکوین این دو جنین در رحم مادر رخ می‌دهد، محتوای دی‌اِن‌اِی آن‌ها کامل و صد درصد مشابه نخواهد بود.
سایمونا فرانسیز، پژوهشگر پزشکی قانونی و متخصص اثر انگشت دانشگاه شفیلد هالم بریتانیا در این رابطه توضیح می‌دهد: «با وجود این که دوقلو‌های همسان بیش از هر دو فرد دیگری با یکدیگر مشابهت دارند، اثر انگشتشان به قدری متفاوت هست که برای شناسایی آن‌ها قابل استفاده باشد.» حتی اثر هر انگشت از انگشتان یک فرد نیز الگوی منحصر به فردی دارد.

اما چرا باید در میان دو فردی که محتوای ژنی تقریبا یکسانی دارند، تفاوت اثر انگشت به قدری باشد که بتوان آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کرد؟
در مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است که با وجود این که دی‌اِن‌اِی تأثیر زیادی در تعیین الگوی پیچ و خم‌های اثر انگشت دارد، تنها عامل تعیین اثر انگشتان افراد نیست. دکتر فرانسیز می‌گوید: «تفاوت عوامل محیطی در رحم نیز عامل تأثیرگذاری در توسعه اثرانگشت افراد است. اثر انگشت در هفته‌های ۱۳ تا ۱۹ جنینی شکل می‌گیرد. موقعیت قرارگیری جنین در رحم، میزان دسترسی به مواد مغذی و حتی طول بندناف همگی عوامل تأثیرگذاری در الگوی اثر انگشت هستند.»
علاوه بر این پس به دنیا آمدن دو نوزاد دوقلوی همسان نیز عوامل محیطی ممکن است تا حدی اثر انگشتشان را تغییر دهد. شرایط پوست، آثار زخم‌ها، سوختگی‌ها و حتی در برخی موارد نادر دارو‌های مورد استفاده می‌توانند به صورت موقت یا دائمی پیچش‌های اثر انگشت را تغییر دهند.
درست است که دوقلو‌های همسان در بسیاری موارد می‌توانند از شباهت بسیار زیادی که دارند برای گیج کردن خانواده و دوستانشان استفاده کنند و کاری کنند که نتوانند تشخیص دهند کدام یکی‌شان کدام است، اما در نهایت همیشه یک نقطه افتراق‌دهنده بینشان وجود دارد!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها