«شرکت مهندسی پژوهشی فراگستر» ارائه‌دهنده راهکارهای اتوماسیون کسب و کار، مدیریت محتوا و ارتباطات سازمانی در انواع کسب‌وکارهاست

فراگستر، نرم افزار افزایش بهره‌وری و همکاری تیمی

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «آذر انرژی تبریز» با سه دهه سابقه، موفق به طراحی و ساخت سینی‌های ظرفیت بالای سانتریفیوژی در کشور شده‌اند

آذر انرژی، متخصص ساخت تجهیزات داخلی برج‌ها و راکتورها

نفت، گاز و پتروشیمی از بزرگ‌ترین صنایع کشور هستند و اهمیت شناخت تجهیزات فرآیندی مورد استفاده در این صنایع در این است که بر کل فرآیند، محصولات و اقتصاد تأثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۱۳۳۰۸۸۰

واحدهای شیمیایی شامل تجهیزات فرآیندی مختلفی مانند کمپرسورها، توربین‌های گاز و بخار، برج‌های خنک‌کننده، برج‌های تقطیر و جداسازی، تجهیزات برقی، شیرها و... هستند.

تجهیزات فرآیندی بسیار گران‌قیمت بوده و اغلب پیچیدگی‌هایی دارند که شناخت نحوه عملکرد آنها و همچنین آشنایی با روش‌های عیب‌یابی، تعمیر و نگهداری از آنها، باعث افزایش بهره‌وری، کاهش حوادث، کاهش خسارات محیط‌زیستی و... می‌شود.

شرکت «آذر انرژی تبریز» با تجربه نزدیک به سه دهه فعالیت در این حوزه، اولین تولیدکننده تجهیزات فرآیندی و به‌طور ویژه برج‌ های تقطیر در کشور است.

پیمان فخری اسلامی، مدیر بازرگانی شرکت دانش‌بنیان «آذر انرژی تبریز» است.

او در گفت‌وگو با جام‌جم، قصه شکل‌گیری این مجموعه را این‌گونه تعریف می‌کند: «در اوایل دهه 60 و همزمان با دوران جنگ تحمیلی، کشورمان نیازمند تأمین‌کننده‌ای داخلی برای تهیه برج‌ها و راکتورهای پالایشگاهی بود که تجهیزاتی با فناوری پیشرفته محسوب می‌شود. آن زمان جمعی از متخصصان گردهم آمدند تا نیاز کشور در این حوزه را برطرف کنند. با گذشت زمان، این گروه از کارشناسان و متخصصان تصمیم گرفتند به چند دهه فعالیت مهندسی و ساخت خود، در قالب تأسیس یک شرکت حقوقی به نام «آذر انرژی تبریز» سر و شکلی سازمان‌یافته و منسجم‌تر دهند؛ به این ترتیب بود که شرکت آذر انرژی در سال 81 به عنوان اولین مجموعه تولیدی و مهندسی تجهیزات فرآیندی و به‌ویژه تجهیزات داخلی برج‌ها یا «تاوِر اینتِرنال» (Tower Internal)، در اداره «ثبت شرکت‌های استان آذربایجان شرقی» به طور رسمی به ثبت رسید.»

وی در خصوص زمینه‌های فعالیت مجموعه آذر انرژی می‌گوید: «ما موفق شده‌ایم با بهره‌گیری از نیروی کار متخصص و مجرب و همچنین با استفاده از ماشین‌آلات مدرن، خدمات مفیدی را به صنعت عرضه کنیم که از جمله آنها می‌توان به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و... اشاره کرد. مهم‌ترین فعالیت‌های مجموعه آذر انرژی شامل توسعه، طراحی و تولید به‌روزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات تقطیر، جذب، عاری‌سازی، تبخیر، جداسازی گازی، جداسازی مایع و کریستالیزاسیون است.»

با «سینی‌های ظرفیت بالای سانتریفیوژی» آشنا شوید

به گفته مدیر بازرگانی مجموعه آذر انرژی، با راه‌اندازی واحد «تحقیق و توسعه» این شرکت موفق به ساخت نوعی سینی خاص شد که آن را در سال 83 در اداره «ثبت مالکیت‌های صنعتی ایران» با عنوان «سینی ظرفیت بالای سانتریفیوژی» (Centrifugal High Efficiency Trays) به ثبت رسانده است. این تجهیز که به تأیید مدیریت بازرگانی شرکت «پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران» نیز رسیده، برای اولین‌بار در برج سولفورزدای نفت و گاز غرب (واحد دهلران) نصب شد. این نوع سینی با دارابودن بازده بالاتر نسبت به مشابه خارجی‌اش نتیجه مناسب‌تری به همراه داشت، به‌طوری‌كه توانست مقدار سولفید هیدروژن موجود در نفت خام را از 3800پی‌پی‌ام (واحد در میلیون) به 40پی‌پی‌ام كاهش دهد و این در حالی است كه سینی‌های متداول خارجی قادر به كاهش سولفید هیدروژن به كمتر از 450پی‌پی‌ام نبودند. از این مقایسه می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد كه سینی‌های افزایش ظرفیت سانتریفیوژی دارای بهترین كیفیت، بالاترین بازدهی و كمترین میزان آلودگی محیطی هستند.

فخری اسلامی در ادامه می‌افزاید: «ما از این سینی‌ها در سال 88 و در قالب یک پروژه رفع مشکلات فرآیندی، برای «برج TV-808» شرکت «پالایش نفت تبریز» استفاده کردیم که به طرز چشمگیری در رفع ایرادات آن به‌طور کامل مؤثر واقع شدند؛ همچنین شرکت «پتروشیمی خارک» نیز از دیگر مجموعه‌های عظیم نفتی است که پیرو رضایتمندی از سینی‌های نصب شده در سال 91، مجددا در سال 96 درخواست خود را مبنی بر نصب سینی‌های ظرفیت بالای سانتریفیوژی جدید به ما ارائه دادند که این پروژه نیز مانند سایر پروژه‌های مجموعه ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد. از دیگر موارد ساخت و نصب این نوع از سینی‌ها، می‌توان به شرکت‌های «پالایش نفت شازند اراک» و «پتروشیمی پردیس» اشاره کرد که از سایر مشتریان شرکت ما هستند و با بهره‌گیری از سینی ظرفیت بالای سانتریفیوژی موفق به رفع مشکلات خود شده‌اند.»

وی اضافه می‌کند: «ما در سال گذشته قراردادی با شرکت «پالایش نفت ستاره خلیج فارس» منعقد کردیم که در راستای آن باید نسبت به جایگزینی اینترنال‌های موجود با سینی‌های ابداعی خودمان اقدام کنیم. تحقق افزایش ظرفیت به میزان تعیین شده در این پروژه، به استناد محاسبات CFD در سطح جهان برای اولین‌بار رخ خواهد داد.»

پروژه‌های موفق و دستاوردهای علمی

این فناور داخلی با اشاره به برخی پروژه‌های موفق که شرکت آذر انرژی تاکنون انجام داده است، خاطرنشان می‌کند: «تداوم فعالیت‌های ما زمینه‌ساز کسب مهارت طراحی و ساخت اینترنال‌ها بوده است؛ به‌طوری‌که شرکت آذر انرژی توانسته است برای تأمین سینی‌های «پالایشگاه فجر جم» در سال 75، در رقابت با شرکت‌های خارجی پیروز شود. تازه‌سازی برج‌های خلأ «پالایشگاه نفت تهران» از دیگر پروژه‌های موفق ما در سال 77 بوده است که البته طراحی و نظارت آن را شرکت‌های خارجی برعهده داشتند و ساخت آنها را مجموعه ما انجام داده است. از دیگر پروژه‌های بزرگ مجموعه آذر انرژی می‌توان به تأمین پالرینگ‌ها (Pall Ring) (نوعی پَکینگ تصادفی در برج‌های خنک‌کننده) و کلیه اینترنال‌های برج‌های واحد «اتیلن گلیکول پتروشیمی اراک» در سال 78 و همچنین تأمین کلیه سینی‌های فاز دوم «پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد» در سال 79 اشاره کرد.»

وی در ادامه معرفی پروژه‌ها و دستاوردهای شرکت آذر انرژی، تصریح می‌کند: «ما نیازهای شرکت «پالایش نفت کرمانشاه» مربوط به پروژه «پنتان» را در سال‌های80 و 81، نیازهای شرکت «پالایش نفت بندرعباس» را در سال 81 و همچنین نیازهای شرکت «پالایش نفت اصفهان» را در سال 82 برطرف کرده‌ایم. از سوی دیگر ساخت و تحویل اینترنال‌های پروژه «پنتان تبریز» در سال 83 که با بهترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای تازه‌سازی انجام شد نیز از دیگر دستاوردهای شرکت آذر انرژی محسوب می‌شود؛ البته پروژه پنتان تبریز شامل تأمین پکینگ‌ها، توزیع‌کننده‌ها، بازتوزیع‌کننده‌ها و میکس‌درام‌ها (Mix Drum) نیز بوده است. ساخت اِسکالوپ‌های (Scallop) مربوط به شرکت «پالایش نفت تبریز» در سال 83 و ساخت برج مختص به شرکت «پتروشیمی اراک» در سال 84 را نیز شرکت ما انجام داده است. مفتخریم اعلام کنیم تقریبا پتروشیمی و پالایشگاهی در سطح کشور وجود ندارد که شرکت ما توفیق خدمت‌رسانی به آن را در قالب انجام پروژه نداشته باشد.»

فخری اسلامی همچنین از طراحی و نصب اینترنال‌های «آب سنگین خنداب» نیز به‌عنوان یکی دیگر از مواردی نام می‌برد که به مجموعه آذر انرژی محول شده و با بهترین کیفیت در کمترین زمان ممکن به انجام رسیده است. به عقیده این فناور داخلی، دریافت لوح‌های تقدیر متعدد از این پالایشگاه‌ها، نشان‌دهنده قدرت و توانایی مجموعه آذر انرژی و حاصل رضایت‌مندی و اعتماد صنایع داخلی به این شرکت هستند.

استانداردها و گواهینامه‌ها

این عضو ارشد مدیریتی شرکت آذر انرژی در رابطه با استانداردها و گواهینامه‌هایی که این شرکت موفق به اخذ آنها شده است می‌گوید: «ما با کسب دستاوردهای علمی مختلفی مانند پنج گواهی ثبت اختراع، شش مقاله علمی، یک جلد کتاب و چند جلد مقاله پایان‌نامه، گام‌های مؤثری در جهت خودکفایی کشور در این حوزه برداشته‌ایم. در همین راستا، ما توانسته‌ایم با تلاش و مشارکت کلیه کارکنان خود، سیستم مدیریت کیفیت را در مجموعه آذر انرژی پیاده‌سازی کنیم و در سال 88 نیز گواهینامه بین‌المللی «ایزو 9001 (ویرایش 2008)» را در خصوص سیستم مدیریت کیفیت از مؤسسه معتبر «TUV NORD» آلمان دریافت کرده‌ایم. سرانجام این موفقیت‌ها در سال 95 منجر به اخذ گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شد.»

محصولات و خدمات منحصربه‌فرد

به گفته فخری اسلامی، از مهم‌ترین محصولات شرکت دانش‌بنیان آذر انرژی که در بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشی کشور نیز مورد استفاده قرار گرفته است، می‌توان به تجهیزات داخلی برج‌ها و راکتورها که با نام «اینترنال» (Internal) شناخته می‌شوند اشاره کرد. اینترنال‌ها شامل انواع سینی‌ها (Tray)، پکینگ‌ها (Packing)، جداکننده‌های دوفازی و سه‌فازی (Coalescer)، جداسازهای گاز از مایع (Demister)، صفحات وی- وایر (V-wire Screen)، صفحات مشبک جداساز مایع از گاز (Vane Pack)، توزیع‌کننده‌ها (Distributor)، استرِینر (Strainer)، شعله‌گیرها (Flame Arrestor) و... می‌شود.

طبق گفته‌های این مدیر ارشد شرکت آذر انرژی، این مجموعه با تکیه‌بر متخصصان توانمند خود در طول سال‌های فعالیت توانسته است دانش عمیقی از فرآیندهای مختلف به دست آورد که در رأس آنها تجهیزات انحصاری این مجموعه قرار دارد؛ بر همین اساس، آذر انرژی توانایی لازم در فراهم‌سازی طیف گسترده‌ای از خدمات مهندسی، شامل طراحی و شبیه‌سازی فرآیندی و مکانیکی تجهیزات، مهندسی و طراحی پکیج‌های فرآیندی، محاسبات و انتخاب اینترنال‌های مناسب، شبیه‌سازی دینامیک سیالات محاسباتی (CFD از سرواژه‌های عبارت Computational Fluid Dynamics)، محاسبات هیدرولیکی و عیب‌یابی مشکلات فرآیندی و مکانیکی واحدهای موجود در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، مطابق با استانداردهای روز دنیا را دارد.

راه‌های تماس با شرکت «آذر انرژی تبریز»

وبسایت: azarenergy.com
ایمیل: azarenergy@gmail.com
تلفن: 04135553513
آدرس: تبریز، خیابان ابوریحان، خیابان صائب تبریزی، بن‌بست مهدوی، پلاک 75

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها