اما معمولا بعد از برپاسازی یک وبسایت فروشگاهی تازه مشکل اصلی آنها آغاز میشود و آن راهاندازی درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) است؛ بخشی که مشتری برای تسویه حساب کالا یا خدمات دریافتی خود باید به آن صفحه منتقل شود و اطلاعات کارت بانکی خود شامل شماره کارت، تاریخ انقضا و رمز پویا را وارد کند تا وجه سفارش از حسابش کسر و بهحساب فروشنده واریز شود.
«سیزپی» از زیرمجموعههای شرکت دانشبنیان «پیشگامان فناوری اطلاعات» است که با تجربه بیش از 12 سال در حوزه طراحی و تولید سامانههای کلان بانکداری و پرداخت الکترونیک و با بهکارگیری محصولات و توانمندیهای خود اقدام به اخذ مجوز پرداختیاری از بانک مرکزی نمود تا با بهرهگیری از تجربه و زیرساختهای در اختیار بتواند بهطور مستقیم به متقاضیان خدمات پرداخت آنلاین، سرویس باکیفیتتری را ارائه دهد و با ایجاد محصولات و راهکارهای متنوع در خدمات خود نسبت به رقبا مزیت بیشتری داشته و در نتیجه انتخاب اول کسبوکارها باشد.
مدیرعامل «سیزپی» درباره نحوه شکلگیری این مجموعه به جامجم میگوید: «وقتی در شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات، نیازهای مختلف بازار را در بخش تامین راهکارهای پرداخت اینترنتی برای کسبوکارهای گوناگون دیدیم، از آنجا که هر صنف کاری روش پرداخت مخصوص خود را طلب میکند، تصمیم گرفتیم با ایجاد سیزپی برای کسبوکارها با هر نیازی راهکار مخصوص به آن را ارائه کنیم. نیاز کسبوکارهای اینترنتی به ارائه خدمات با کیفیت و امن در حوزه درگاه پرداخت قابل چشمپوشی نیست.»
علیرضا پزشک ادامه میدهد: «با ظهور شرکتهای فینتک و خصوصا پرداختیارها که عموما از چابکی بیشتری نسبت به بانکها در ارائه خدمات مالی و پولی برخوردارند، با ایجاد روشهای امن پرداخت، ارائه زیرساختهای مناسب و خصوصا منعطف و سرعت در راهاندازی سرویس سبب شد کسبوکارهای استارتآپی و خانگی رشد چشمگیری نسبت به زمانی داشته باشند که میبایست برای دریافت هر گونه سرویس مالی به یکی از بانکها مراجعه کنند.»
درگاه پرداخت با قابلیت استفاده در وبسایت: با داشتن درگاه پرداخت اینترنتی، امکان اتصال سایت و فروشگاه اینترنتی به درگاه پرداخت وجود دارد. شماره حساب متصل به درگاه پرداخت میتواند نزد هر بانکی باشد.
درگاه پرداخت با قابلیت استفاده در شبکههای اجتماعی: اگر متقاضی درگاه پرداخت در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و ... فعالیت دارد، مشتریانش می توانند از طریق لینک پرداخت واریزی خود را انجام دهند.
کیف پول الکترونیک: اگر متقاضی درگاه پرداخت دارای تعداد زیادی تأمینکننده، ذینفع یا شریک باشد، با فعالسازی کیف پول، کلیه وجوه حاصل از تراکنشهای صورت گرفته به کیف پول پذیرنده واریز و سپس پذیرنده از محل کیف پول مبالغ دلخواه را برداشت و به حساب ذینفعان تسویه میکند.
کارتخوان مجازی: با توجه به کمبودن تعداد کارتخوانهای سیار موجود در بازار و نیز مشکلاتی مانند پشتیبانینشدن دستگاهها بهدلیل تحریمها، کارتخوان مجازی را بهعنوان جایگزین کارتخوان فیزیکی ارائه کردهایم. کسبوکارهایی که فروش تلفنی دارند با تکمیل مبلغ سفارش و شماره موبایل مشتری، نسبت به ارسال فاکتور آنلاین از طریق پیامک اقدام میکنند. این فاکتور متصل به درگاه پرداخت بوده و پس از واریز از جانب مشتری، وضعیت آن به پرداختشده تغییر مییابد.
تسهیم مبالغ بهصورت خودکار: درصورتی که فردی تمایل داشته باشد تسویهها به چند حساب مختلف انجام شود، میتواند با تعیین نسبتها، مشخص کند از هر تراکنش چه درصدی به کدام حساب واریز شود.
انواع مختلف تسویه: «سیزپی» تسویه را به و شکل تسویه خودکار و تسویه دلخواه انجام میدهد. در مدل خودکار، وجوه حاصل از تراکنشها در چرخه شاپرک و 24ساعته تسویه میشود. ولی در مدل دلخواه، پذیرنده هر زمان میتواند مبالغ دلخواه را برداشت کند.
گزارشهای حسابداری پیشرفته: بخش گزارشها با فیلترهای گوناگون امکان گزارشگیری برای سطوح مختلف سازمانی را فراهم میکند. سعی کردیم کار بخش حسابداری و مالی را با ارائه خروجی اکسل و پیدیاف راحتتر کنیم. بخش فروش نیز بهکمک نمودارهای آماری، تعداد و میزان تراکنشها، دید بهتری از وضعیت فروش خواهد داشت.
سیستم سوئیچینگ هوشمند درگاه: به کمک این سیستم امکان قطعی و اختلال درگاه پرداخت به حداقل میرسد. زیرا درصورت افت سرعت یک درگاه، به صورت هوشمند درگاه دوم تنظیم میشود.
درگاه پرداخت اختصاصی: در راستای برندسازی، نام فروشگاه و نشانی سایت فروشنده نمایش داده میشود.
پلاگین و افزونههای متنوع: «سیزپی» با بهرهگیری از تیم فنی متخصص برای تمام سیستمهای مدیریت محتوای افزونه و پلاگین پرداخت ارائه میکند.
ارائه وب سرویس: برای پاسخگویی به نیاز کسبوکارها در راستای سهولت پرداخت و دریافت گزارش های لحظهای در سامانههای سازمانی خود، «سیزپی» مجموعهای از راهکارهای ارتباطی بین نرمافزاری را ارائه میدهد.
رگولاتورها باید حامی پرداختیارها باشند، اما ...
مدیر عامل «سیزپی» که از تعامل رگولاتور با پرداختیارها گلهمند است، با اشاره به نمونههایی از گرفتاریهای پرداختیارها در کشور میگوید: «با تمام تلاشی که سیزپی و سایر شرکتهای پرداختیار در راستای نوآوری در صنعت پرداخت اینترنتی انجام میدهند، متأسفانه نبود حمایت و نداشتن شناخت کافی از بازار و نیاز مشتریان از سمت رگولاتور منجر شده تا هر روز قوانین دستوپاگیرتری وضع شود و پرداختیاران بهعنوان عضو چابک صنعت پرداخت باید پرچمدار جاانداختن این قوانین شود. برای مثال هنگامی که داشتن کد مالیاتی برای دریافت درگاه پرداخت اجباری شد فقط به پرداختیاران اعلام کردند و فرهنگ سازی و اجرا بر عهده این شرکتها بود، در حال حاضر هم با ارسال یک نامه اجباریشدن نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) برای گرفتن درگاه پرداخت به پرداختیاران ابلاغ شده است و برای نمونه به کسبوکارها در شبکههای اجتماعی توجهی نشده است که چگونه میتوانند اینماد دریافت کنند.»
علیرضا پزشک تأکید میکند از این موارد در کار ما بسیار است. وی با ذکر مثال دیگری ادامه میدهد: «مسدودسازی حساب پرداختیاری از سوی مراجع قضایی با اینکه بارها اعلام شده است که در حساب پرداختیاری وجوه حاصل از فروش کلیه پذیرندگان تجمیع میگردد و نباید به خاطر تخلف یک پذیرنده با مبلغ اندک کل حساب مسدود و کسبوکار خیل عظیمی از پذیرندگان مختل شود، ولی باز هم شاهد این رفتارها هستیم. مورد جدیدی هم که مشاهده میشود اتهام معاونت در کلاهبرداری به شرکت پرداختیار است! فرض کنید مشتری کالایی را خریداری و پول را از طریق درگاه به حساب فروشنده واریز کرده است ولی فروشنده جنس را به مشتری تحویل نداده است. در این زمان مدیرعامل شرکت پرداختیار به حکم مرجع قضائی و به اتهام معاونت در کلاهبری بازداشت شده است. این در حالی است که اگر مشتری وجه خرید را از روش کارت به کارت، مثلا با خودپرداز انتقال داده بود، آیا مدیر عامل بانک بازداشت می شد؟!»
پزشک همچنین در خصوص امکان همکاری سیزپی با کسبکارها در حوزه رمزارز اشاره میکند: «در حوزه رمز ارزها قانون مشخصی وجود ندارد ولی زیرساختهای آن در سیزپی موجود است تا اگر کسبوکاری برای فروش کالا یا خدمات تمایل بهدریافت ارز رمزنگاری شده داشت این خدمات را بتوانیم عرضه کنیم.»
راههای ارتباط با «سیزپی»
وبسایت:www.sizpay.ir
ایمیل:info@sizpay.ir
اینستاگرام:SIZPay
تلفن:02188460384
آدرس: تهران، خیابان مطهری، نرسیده به شریعتی کوچه پروشات، پلاک 13
فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد