رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه:

انتخابات حماسه بود؛ امید دشمن به مشکلات معیشتی، احراز صلاحیتها و کرونا محقق نشد

جام جم آنلاین بررسی می کند

تک برگی شدن 68 درصد اراضی ملی در استان اردبیل

رحیم محمدی: مساحت استان اردبیل را حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار تخمین زد و افزود: از این مقدار ۹۵۶ هزار هکتار اراضی ملی، ۷۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و کشاورزی و مابقی نیز اراضی شهری و روستایی است.
رحیم محمدی: مساحت استان اردبیل را حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار تخمین زد و افزود: از این مقدار ۹۵۶ هزار هکتار اراضی ملی، ۷۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و کشاورزی و مابقی نیز اراضی شهری و روستایی است.
کد خبر: ۱۳۲۳۸۴۵
به گزارش جام جم آنلاین اردبیل، رحیم محمدی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل، روزسه شنبه 8 تیر 1400 در مصاحبه با جمعی از خبرنگاران با اشاره به اینکه از زمان اجرای طرح کاداستر از ۱۱ سال گذشته تا پایان ۱۳۹۸ در مجموع ۲۸۷ هزار هکتار از اراضی ملی استان تثبیت شده بود، افزود: در سال 99 با تثبیت ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه از اراضی ملی استان به مساحت ۳۶۵ هزار هکتار مجموع اراضی ملی تثبیت شده در استان به ۶۵۲ هکتار رسیده است.

محمدی در ادامه مساحت استان اردبیل را حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار تخمین زد و افزود: از این مقدار ۹۵۶ هزار هکتار اراضی ملی، ۷۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و کشاورزی و مابقی نیز اراضی شهری و روستایی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل در ادامه از پیشتازی ثبت اسناد و املاک در قالب سند تحولی در قوه قضائیه دانست و از اجرای طرح‌های اساسی همچون کاداستر یادآور شد و گفت: با تاکید مقام معظم رهبری در سال جاری نقش‌آفرینی این اداره کل در حوزه تولید و مانع ‌زدایی بسیار ممتاز و شاخص است.

محمدی در ادامه افزود: بیش از یک سوم پرونده‌های وارده به سامانه قضایی مربوط به اختلافات در حوزه اراضی و املاک است که با اجرای کامل طرح کاداستر ضمن پیشگیری از اختلاف و تشکیل پرونده قضایی از هرگونه تجاوز به اراضی ملی و تصرفات غیرقانونی و زمین‌خواری در اراضی ملی و دولتی جلوگیری خواهد شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه کشور ما بعد از پشت سر گذاشتن دوران جنگ و از دهه 90 اجرای طرح کاداستر را شروع کرده ولی به صورت رسمی اجرای این طرح از سال 94 در استان اردبیل نیز شروع شده است، افزود: با توجه به درصد بسیار پایین خطا در طرح کاداستر با صدور سند تک برگی سطح اختلافات ملکی ناشی از خطای اسناد قدیمی به صفر رسیده است.

این مسئول معنی کاداستر را حدنگاری و تاریخچه آن را از یونان در قالب دفتر یادداشت و ثبت اطلاعات اراضی و قطعه‌بندی زمین‌های زراعی دانست و گفت: در سال گذشته در یک اقدام جهادی در قالب طرح کاداستر سعی کردیم تا کل اراضی استان را از زراعی گرفته تا جنگل، کوه، محدوده‌های شهری، ‌روستایی و... تثبیت و صدور اسناد مالکیت آنها به تدریج آغاز شود.
 
محمدی اظهار کرد: با توجه به اهداف توسعه پایدار و لزوم تامین امنیت اجتماعی در راستای تحقق این توسعه، صدور سندتک برگی اقدامی مهم و موثر در تامین امنیت فردی و اجتماعی جامعه است و برای همین سند مالکیت کاداستری به جای سند منگوله دار و دفترچه ای قدیمی صادر می شود.

وی در ادامه از مزایای اجرای این طرح در کاهش پرونده‌های زمین‌خواری یادآور شد و اضافه کرد:‌ یکی از معضلات جدی کشور در سال‌های اخیر موضوع زمین‌خواری بوده که در سایه اجرای طرح کاداستر و تثبیت 90 درصد اراضی کشور به عنوان اراضی ملی، سعی شده تا از این اراضی حفاظت و صیانت شود.
 
محمدی در ادامه با اظهار اینکه  برای اولین با در استان اردبیل ۶۵ سند تک برگی بستر رودخانه صادر شده و تلاش می‌شود، افزود: برای بستر تمامی رودخانه‌های استان،  جاده‌ها، کوچه‌ها و معابر عمومی و پارک‌های استان نیز پس از جانمایی و تثبیت سند تک برگی صادر شود.

محمدی کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه را در حوزه املاک و اراضی از دیگر مزایای اجرای طرح کاداستر اعلام کرد و گفت: یک سوم پرونده‌های ورودی به مراجع قضایی در ارتباط با املاک بوده که با اجرای این طرح مشکلات و نارسایی‌ها به حداقل رسیده است.

وی در ادامه اظهار کرد: جلوگیری از صدور اسناد مالکیت معارض و همچنین سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان مدیریت شهری از دیگر رویکردها و مزایای اجرای طرح کاداستر است.

وی با بیان اینکه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل در مختومه کردن پرونده‌های قدیمی از ادارات کل موفق و برتر کشور است، افزود: با اینکه مختومه کردن پرونده اسناد و املاک بسیار سخت بوده و فرایند طولانی دارد اما با تلاش همکاران موفق شدیم از ۲۳ هزار پرونده فعال و به یادگار مانده از سال‌های گذشته در استان ۱۴ هزار پرونده را مختومه کنیم.

محمدی در ادامه از آرشیو الکترونیکی 15 میلیون و 200 برگ اوراق اسناد در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده در یک کار سیستمی موفق شدیم چهار دستگاه شمیم با میلیاردها تومان هزینه خریداری کرده و در کنار آن دستگاه‌های جی.پی.اس و نقشه‌برداری را نیز مجهز و راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: از کل اراضی یک میلیون و 800 هکتاری استان 956 هزار هکتار اراضی ملی است و مابقی اراضی زراعی، مسکونی، شهری و روستایی محسوب می‌شود که در تثبیت اراضی ملی تا 68 درصد کار انجام شده و صدور سند مالکیت در استان به انجام رسیده است.

وی در پایان ادامه داد: جواب ۹۹/۹ درصد استعلامات دفاتر ثبت و جواب ۹۸ درصد استعلامات سیستم قضایی از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در کمتر از ۲ روز داده می شود.
 
سولماز نعمتی خبرنگار جام جم آنلاین
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها