گزارش جام جم آنلاین در پی تبلیغات تورهای واکسن کرونا در آژانس های مسافرتی؛

روایتی از «تورهای واکسن کرونا»/ ماجرای تزریق لاکچری فایزر برای بچه پولدارها !

گفت و گو با رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ؛

دلتا خطرناکترین واریانت و به شدت طغیان گر است / موج پنجم در کشور آغاز شد

شیوع ویروس دلتا که قبلا با نام هندی می شناختیم باعث نگرانی های شدیدی در میان کشورهای مختلف از جمله ایران شده است. این ویروس نه تنها مسری تر است بلکه حتی گفته می شود احتمالا برخی از واکسن های کرونای را بی اثر کند.
کد خبر: ۱۳۲۳۶۸۱

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، متخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه شهیدبهشتی در رابطه با ماهیت ویروس کرونای جهش یافته دلتا به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: اطلاعات مختلفی در رابطه با ویروس دلتا در کشورهای هند، روسیه و اسکاتلند در قالب گزارش های علمی منتشر شده است و ما این گزارش ها را مشاهده کرده ایم. از این مشاهدات به این نتیجه رسیدیم که ویروس دلتا در مقایسه با تمام جهش یافته های دیگر به شدت مسری و طغیان گر است و بستری شدن بیماران در بیمارستان ها را بسیار بیشتر می کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری عنوان کرد: ویروس وقتی جهش پیدا کند، ماهیت آن هم تغییر پیدا می کند. کرونا همانطور که جهش پیدا کرد و تبدیل شد به ویروس کرونای ووهان حالا هم جهش پیدا کرده و یکی از این جهش ها اکنون دلتا است.

متخصص بیماری های عفونی اذعان داشت: همین الان هم در کشورهایی که روند واکسیناسیون منظمی داشتند و نرخ واکسینه در میان جمعیت آنها زیاد بود اکنون ویروس دلتا به یک معضل بزرگ و به شدت نگران کننده تبدیل شده است.

استاد دانشگاه شهیدبهشتی افزود: اکنون در کشورهای اروپایی جمعیت زیادی واکسن زده اند اما دلتا به این کشورها نفوذ کرده است. تنها مسئله امیدوارکننده این است چون واکسن زده اند نرخ بستری شدن در بیمارستان ها بسیار پایین آمده است.

وی در ادامه گفت: این روند واکسیناسیون باعث شده تا با وجود شیوع دلتا هر چند موارد مثبت به اصطلاح سرپایی زیاد باشد اما دیگر تعداد بیماران بدحالی که بستری شوند و به بخش مراقبت های ویژه بروند بسیار کمتر شود.  

طبرسی بیان داشت: ما هم اکنون در الفبای واکسیناسیون در ایران مانده ایم و بهتر است هر چه زودتر واکسن بزنیم. ما باید هر چه سریع تر روند واکسیناسیون در ایران را تسریع ببخشیم چون نرخ یک درصد واکسینه شدن جمعیت در کشوری همچون ایران بسیار بد است.  

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: همین الان که با شما صحبت می کنم ترکیه 50 درصد جمعیت بالای 18 سال خود را واکسینه کرده است. این ارقام موجود در ایران و ترکیه در زمینه واکسینه کردن اصلا با هم قابل مقایسه نیست.

وی در رابطه با موثر بودن واکسن های ایرانی در برابر ویروس های جهش یافته نیز گفت: آزمایشات مختلف بر روی واکسنی همچون برکت نشان داده که این برکت در برابر ویروس های برزیلی و آفریقایی موثر است اما  در رابطه با اینکه این واکسن در برابر دلتا یا همان هندی هم موثر است یا خیر چیزی نگفتند.

طبرسی یادآور شد: موج پنجم کرونا در کشور آغاز شده است و ویروس دلتا در این موج شکل گرفته نقش بسیار زیادی دارد. در تمام کشورهایی که واکسیناسیون ندارند دلتا طغیان کرده و ما نیز چنین شرایطی داریم. اکنون هم که با موج پنجم ویروس کرونا در کشور مواجه هستیم.

این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: باید برای جلوگیری از انتشار هر چه بیشتر ویروس دلتا تمامی نکات و موازین بهداشتی را رعایت کنیم. ما باید از این حالت بی تفاوتی خارج بشویم. اکنون صبحت های برخی را که می شنویم تعجب می کنیم، این مسئولان جوری صحبت می کنند انگار کرونا را شکست داده ایم. آنها باعث شده اند مردم فکر کنند در وضعیت خوبی هستیم ، به خصوص اینکه الان مدام از این می گویند که می خواهیم واکسن صادر کنیم. الان جای این حرف ها نیست. در کشور ما حتی یک درصد جمعیت هم واکسن نزده اند که حالا بخواهیم واکسن صادر کنیم.

طبرسی در پایان گفت: من امیدوار هستم موج پنجم کرونا در کشور شدید نشود چون اگر چنین شود قطعا از تمامی موج های قبلی بدتر خواهد بود. مردم باید به شدت همه چیز را رعایت کنیم تا این دوره را هم پشت سر بگذاریم. این طبیعت ویروس کروناست که در هر موجی نسبت به موج قبلی شدیدتر بروز می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها