jamejamonline
حوادث عمومی کد خبر: ۱۳۲۳۳۱۲   ۰۶ تير ۱۴۰۰  |  ۱۲:۱۳

بر اساس آمارهای رسمی،‌ میزان تصادفات رانندگی و خسارت‌ های بدنی و مالی ناشی از آن در کشورمان در مقایسه با سایر کشورها،‌ حتی کشورهای درحال‌توسعه و همسایه‌های ایران بسیار بالاست.

این موضوع سبب شده تا قانونگذار به طرق مختلف برای پیشگیری از حوادث رانندگی اقدام کند به‌ طوری‌ که یک‌فصل از قانون مجازات اسلامی به جرایم ناشی از تخلفات رانندگی اختصاص‌ یافته است.

در فصل29 این قانون و در ماده714 مقررشده چنانچه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده اعم از وسیله نقلیه زمینی، هوایی یا آبی یا متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیرعمد شود،‌ مرتکب به 6ماه تا سه سال حبس و پرداخت دیه در صورت مطالبه از سوی اولیای دم محکوم می‌شود.

البته ازآنجا که رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تصادفات رانندگی تخصصی و فنی است،‌ معمولا قضات موضوع را به کارشناسان ارجاع می‌دهند که ممکن است افسرکاردان فنی یا کارشناس رسمی رشته تصادفات باشند.

این کارشناسان به محل حادثه می‌روند،‌ موضوع را بررسی می‌کنند و همه ابعاد را در نظر می‌گیرند تا مشخص شود علت یا علل بروز سانحه چه بوده است.

گاهی ممکن است نقص فنی عامل وقوع تصادف باشد،‌ گاهی مهارت نداشتن راننده و گاهی نیز قصور از ناحیه وزارت مسکن و شهرسازی به‌عنوان متولی راه‌های کشور باشد بنابراین کارشناسان باید موضوع را به‌صورت همه‌جانبه بررسی کنند تا بتوان درباره ابعاد حقوقی پرونده اظهارنظر و بحث و بررسی کرد.

این قاعده کلی در مورد همه تصادف‌هاست که در سوانحی همچون تصادف مرگبار اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمان در روزهای اخیر اهمیت و حساسیت بیشتری پیدا می‌کند.

در ماده 718قانون مجازات اسلامی مقررشده هرگاه راننده یا متصدی وسایل موتوری هنگام تصادف مست بوده یا گواهینامه نداشته یا با سرعت غیرمجاز حرکت می‌کرده یا دستگاه موتوری را باوجود نقص و عیب مکانیکی مؤثر در تصادف به ‌کارانداخته یا از محل‌های ممنوع عبور کرده به دوسوم حداکثر مجازات محکوم می‌شود.

قضات بر اساس این ماده‌قانونی می‌توانند حبس از یک تا پنج سال را برای محکومان درنظر بگیرند یا آنها را از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری محروم کنند بنابراین پیداست برای رسیدگی به پرونده تصادفاتی همچون اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلم‌ها، ابزارهای قانونی کافی موجود است البته در این پرونده هنوز نظر رسمی کارشناسان درباره علت یا علل وقوع حادثه منتشرنشده ولی اطلاعات اولیه نشان می‌دهد اتوبوس‌های به کار گرفته‌شده برای این سفرها نقص داشته یا فرسوده بوده،‌ همچنین گفته می‌شود در مورد حرکت اتوبوس خبرنگاران برای سریع‌تر به مقصد رسیدن، اصرارهایی وجود داشته است بنابراین اگر مشخص شود غیر از راننده یا مالک اتوبوس، افراد دیگری نیز در بروز حادثه نقش داشته‌اند از باب سببیت در حادثه تحت مجازات قرار می‌گیرند.

بهروز مهاجری - بازپرس / روزنامه جام جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
هشدارهای مهم برای خانه تکانی

هشدارهای مهم برای خانه تکانی

به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و در این روزها تقریبا تمام زنان ایرانی بر اساس یک سنت بسیار پسندیده که به آن خانه تکانی گفته می‌شود، مشغول نظافت و پاکسازی منازل خواهند شد.

بی‌اطلاعی، پاشنه‌ آشیل مدیریت بحران

بی‌اطلاعی، پاشنه‌ آشیل مدیریت بحران

زلزله‌ ها هر ساله رخ می‌دهند و متاسفانه غیر از آثار منفی‌شان دستاوردی ندارند. از زلزله بم ۱۳۸۲ تا زلزله سی‌ سخت ۱۳۹۹ بسیار درس‌ها و آموخته‌هایی بودند که شوربختانه مورد توجه مدیران قرار نگرفته است.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

نیازمندی ها