در صورتی که فدراسیون فوتبال آسیا بر حضور VAR در مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی تأکید کند، میزبانی ایران و 5 تیم دیگر در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۳۲۲۰۰۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ورزش سه ، مرحله پایانی و سرنوشت ساز انتخابی جام جهانی، از ۱۱ شهریور آغاز می‌شود و ۱۲ تیم در دو گروه ۶ تیمی برای کسب ۴ سهمیه مستقیم حضور در جام جهانی و یک سهمیه غیرمستقیم رقابت می‌کنند که البته قرعه کشی این دو گروه قرار است دهم تیر ماه در کوالالامپور مالزی برگزار شود.

اما کنفدراسیون فوتبال آسیا روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که در دور پایانی مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ که با حضور ۱۲ تیم آسیایی قرار است از شهریور ماه آغاز شود، از فناوری کمک داور ویدئویی (VAR) استفاده خواهد شد. خبری که باعث نگرانی علاقه‌مندان به فوتبال در ایران شد.

هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا نحوه برگزاری مسابقات دور پایانی مقدماتی جام جهانی را مشخص نکرده و معلوم نیست این بازی‌ها با چه نوع مکانیزمی برگزار می‌شوند، ولی با توجه به فاصله زمانی طولانی میان اولین و آخرین بازی، کمی سخت و بعید به نظر می‌رسد این بازی‌ها به صورت متمرکز برگزار شوند چرا که برای انجام هر بازی، تیم‌ها باید از چند روز قبل در کشور میزبان حضور پیدا کرده و پس از طی کردن فرآیند پروتکل‌های بهداشتی، آماده حضور در مسابقات شوند.

از طرف دیگر، کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد این بازی‌ها را به صورت رفت و برگشتی برگزار کند تا در راستای اجرای عادلانه این مرحله، از حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها نیز بهره گیرد. علت این تصمیم، جبران برخی از خسارات مالی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون‌های شرکت کننده به دلیل بحران ویروس کرونا نامیده شده است.

اما نکته اصلی این است که در میان ۱۲ تیم حاضر در این رقابت ها، تنها ۶ کشور از سیستم کمک داور ویدیویی بهره می‌برند. کره جنوبی در دو سطح نخست لیگ کشورش یعنی کی لیگ ۱ و کی لیگ ۲ از VAR استفاده می‌کند. استرالیا، چین، امارات و عربستان نیز چند وقتی است که کمک داور ویدیویی را در لیگ‌های داخلیشان مورد استفاده قرار می‌دهند.

در این میان ژاپن نیز از این تکنولوژی بهره می‌برد، ولی در زمان شیوع ویروس کرونا آن‌ها جلساتی را درخصوص لغو استفاده از VAR در جی لیگ برگزار کردند که دلیل این امر، کاهش تجمعات و حضور افراد در استادیوم‌ها برای ممانعت از تکثیر ویروس کرونا نامیده شد که اکنون این کشور مشکلی برای راه اندازی تکنولوژی کمک داور ویدیویی در بازی هایش ندارد.
بجز کشور‌های ذکر شده، ۶ تیم دیگر از جمله ایران، عراق، لبنان، سوریه، عمان و ویتنام هنوز به این تکنولوژی مجهز نشده اند. فدراسیون فوتبال ویتنام از سال ۲۰۱۹ به دنبال راه اندازی استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی بود و آن‌ها حتی قصد داشتند برای نیم فصل دوم "وی لیگ"، بالاترین سطح لیگ داخلی خود در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ از تکنولوژی VAR بهره گیرند که به دلیل عدم امکانات سخت افزاری و عدم آموزش داوران، این اتفاق رخ نداد و با بحران ویروس کرونا، این مسئله به فراموشی سپرده شد.
اما در این رابطه و پس از اعلام AFC مبنی بر لزوم استفاده از VAR، فدراسیون فوتبال عراق بلافاصله روز گذشته با رئیس بخش VAR فیفا جلسه گذاشت تا این تکنولوژی را به لیگ فوتبال کشورش بیاورد. طبق اعلام فدراسیون عراق برای تجهیز هر ورزشگاه به این تکنولوژی مبلغ حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار باید هزینه کند.

سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ روز گذشته اعلام کرد که تجهیز استادیوم‌ها به فناوری VAR زمانبر بوده و حداقل به ۶ ماه زمان نیاز دارد یعنی حتی اگر امروز برای استفاده از این تکنولوژی اقدام کرد، ممکن است برای نیم فصل دوم رقابت‌های لیگ بیست و یکم بتوان از VAR بهره برد.


طولانی بودن پروسه تجهیز ورزشگاه‌ها به فناوری کمک داور ویدیویی، ممکن است زمان برگزاری بازی‌ها را نیز دستخوش تغییر کند. طبق برنامه‌ای که اعلام شده، ۱۰ دیدار مرحله پایانی در ماه‌های شهریور، مهر، آبان، بهمن و فروردین سال آینده برگزار خواهند شد و در صورتی که این برنامه دستخوش تغییر نشود، احتمال برگزاری متمرکز بازی‌ها سخت به نظر می‌رسد چرا که برای هر بار برگزاری مسابقات، باید تشکیلات و مقدمات آن را فراهم کرد که مهمترین آن، مسائل و پروتکل‌های بهداشتی است.
به هر حال AFC با چالش عجیبی روبرو شده و مشخص نیست که قصد دارد دور پایانی از مرحله مقدماتی جام جهانی را چگونه برگزار کند. لزوم استفاده از VAR آن هم در حالیکه نصف کشور‌ها از این تکنولوژی بی بهره اند، شرایط میزبانی را تحت تأثیر قرار داده و از سوی دیگر برگزاری متمرکز بازی‌ها در فواصل طولانی، سخت و طاقت فرسا به نظر می‌رسد.
تا برگزاری نخستین بازی تیم ملی در این رقابت‌ها زمان زیادی باقی نمانده است. قطعا در صورتی که AFC استفاده از VAR در استادیوم‌ها را الزامی کند، فدراسیون فوتبال ایران تنها دو راه را پیش روی خود می‌بیند. یا آن‌ها باید تا قبل از شهریور ماه حداقل استادیوم آزادی به عنوان میزبان بازی‌های تیم ملی را به تکنولوژی کمک داور ویدیویی مجهز کنند که امری بعید و غیرممکن به نظر می‌رسد و یا اینکه دیدار‌های ایران در کشوری بی طرف که از VAR بهره می‌برد، برگزار کنند.
راه حل سومی که ممکن است پیش روی کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بگیرد، برگزاری متمرکز بازی‌ها در یک کشور خواهد بود که در آن صورت، ممکن است برنامه برگزاری بازی‌ها نیز تغییر کند و این رقابت‌ها همچون دیدار‌های لیگ قهرمانان آسیا یا مرحله قبلی مقدماتی جام جهانی به صورت پیوسته برگزار شود.

اما در صورتی که AFC این مرحله را به صورت رفت و برگشت برگزار کند و استفاده از VAR الزامی شود و فدراسیون موفق به تجهیز استادیوم خانگی تیم ملی به این تکنولوژی نشود، قطعا برگزاری بازی‌های ایران در زمین بی طرف و در سوی مقابل بازی مقابل هواداران رقبایی، چون کره جنوبی، استرالیا، چین، عربستان، امارات و... سخت خواهد بود. پس تا دیر نشده، باید چاره‌ای در این خصوص اندیشید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها