متخصصان آمریکایی می‌گویند سندرم رینود به دلیل عوامل مختلفی بروز کرده و کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
متخصصان آمریکایی می‌گویند سندرم رینود به دلیل عوامل مختلفی بروز کرده و کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۲۱۵۶۶

به گزارش جام جم آنلاین، بسیاری از افراد این احساس ناخوشایند را داشته اند که زمانی که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، دستانشان دچار کرختی و سردی می‌شود. با این حال، برخی افراد این حالت را شدیدتر از سایرین درک می‌کنند، این عارضه «سندرم رینود» نامیده می‌شود.

افرادی که از سندرم رینود رنج می‌برند تنها احساس سردی نمی‌کنند. در حقیقت جریان خون به انگشتان این افراد متوقف شده و به صورت چشمگیری دستان آن‌ها در ابتدا سفید و سپس آبی شده و به طور موقت در انجام کارکردش ناتوان می‌شود.

فردریک ویگلی، متخصص سندرم رینود از دانشگاه جانز هاپکینز در این رابطه می‌گوید: این سندرم یک واکنش شدید به کاهش دما است. این موضوع علاوه بر دستان، گاهی ممکن است انگشتان پا، گوش ها، بینی و زانوها را نیز درگیر کند.

در سندرم رینود رگ‌های خونی کوچک و حساسی که مسئول خون‌رسانی به بافت‌ های انگشتان هستند در مقابل سرما دچار واکنش شدید و انقباض می‌شوند و همین موضوع در روند خونرسانی به آن بافت ایجاد اختلال می‌کند.

علاوه بر سرما، عواملی مانند اضطراب و استرس نیز می‌توانند به صورت ناگهانی و جدی باعث توقف خون رسانی شوند. در حقیقت دو نوع سندرم رینود وجود دارد: رینود اولیه و رینود ثانویه.

رینود اولیه به طور معمول در افراد نوجوان برای نخستین بار بروز می‌کند و عموماً در زنان شایع‌تر از مردان است. گرچه علت دقیق بروز این سندرم مشخص نیست، اما در بسیاری از موارد پیش‌تر یکی از اعضای خانواده فرد شاهد بروز این سندرم بوده و طبیعتاً سابقه خانوادگی (ژنتیک) در بروز آن دخیل است.

سندرم رینود اولیه بیش از آنکه یک بیماری جدی و خطرناک باشد، برای فرد آزار دهنده است. خوشبختانه مبتلایان به این سندرم با افزایش سن شرایط شان بهبود می‌یابد. با این حال، مواردی همچون استعمال دخانیات، استفاده از ابزار‌هایی که باعث فشار به دستان می‌شود (برای مثال استفاده از ابزار‌های برقی مانند سنگ فرز) و نیز مصرف برخی دارو‌های خاص می‌تواند باعث تشدید سندرم رینود اولیه شود.

براساس اعلام کالج روماتولوژی آمریکا، تحقیقات دانشمندان نشان داده است نزدیک به ۳۰ درصد کودکانی که از دارو‌های خاص برای درمان اختلال نقص توجه، استفاده می‌کنند دچار سندرم رینود اولیه می‌شوند.

در مقابل، شرایط سندرم رینود ثانویه پیچیده‌تر است. این سندرم برای اولین بار در افراد بزرگسال بروز می‌کند. متخصصان می‌گویند اگر پس از سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی این سندرم در شما بروز کرد، احتمال دارد این موضوع ناشی از عوامل دیگر باشد.

سندرم رینود

 

از رایج‌ترین عوامل دیگری که می‌توانند باعث بروز سندرم رینود ثانویه در افراد بزرگسال شوند می‌توان به روماتیسم و یا بیماری‌های خودایمنی اشاره کرد. این بیماری‌ها باعث اختلال در خونرسانی رگ‌ها به انگشتان می‌شوند.

 

علائم سندرم رینود ثانویه شدیدتر از نوع اولیه آن است و به ویژه در هوای سرد بسیار شدید است. این افراد از درد شدید و غیرقابل تحمل رنج می‌برند که باعث ناتوانی آن‌ها در انجام کار‌های روزانه، خوابیدن و تمرکز کردن می‌شود.

برای درمان این سندرم مراجعه به پزشک ضروری است. اگر سندرم رینود ناشی از بیماری‌های دیگر باشد، ابتدا باید آن بیماری‌ زمینه‌ای را درمان کنید. با این حال، سازمان غذا و داروی آمریکا دارو‌های مختلفی را برای این بیماری مورد تایید قرار داده است. دارو‌های مسدود کننده کانال کلسیم یکی از این موارد است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها