jamejamonline
فرهنگی صدا و سیما کد خبر: ۱۳۱۸۶۶۹   ۱۱ خرداد ۱۴۰۰  |  ۱۲:۰۳

پدیده رسانه‌ ای انتخابات 1400 نامزدهای ریاست‌ جمهوری

حضور نامزدها در شبکه‌ های استانی

انتخابات 1400 به لحاظ شرایط برگزاری متفاوت‌ترین انتخابات در 41 سال پس از انقلاب است و رسانه ملی بیش از هر زمان دیگری برای کمک به مردم در تعیین سرنوشت کشور احساس مسؤولیت می‌کند.

این امر از زمان ظهور کرونا در تمام بخش‌های سازمان خود را نشان داد تا آنجا که همه شبکه‌ها به‌ویژه شبکه‌های استانی به‌عنوان یار مهربان مخاطبان تدارک وسیعی برای تجربه جدید مردم از زندگی در خانه، سرگرمی در خانه، آموزش و کار در خانه و سلامت و بهداشت در خانه با پویش در خانه بمانیم را تجربه کردند.

اوج این اقدام رسانه‌ای، همراهی مخاطبان با برنامه سازان نوروز و روز طبیعت بود که همه در خانه ماندند و از طریق قاب تصویر و گیرنده رادیو حس همکاری و مشارکت ملی برای حفظ و تداوم سلامت یک ملت را رقم زدند.

تجربه برگزاری انتخابات اسفند 1398 در ابتدای پیدایش بیماری منحوس کرونا که تاثیر محسوسی بر میزان مشارکت گذاشت، ایجاب کرد تا برای انتخابات 1400 طرحی نو درانداخته شود و برای کمک به آحاد مردم در موضوع انتخابات به‌ویژه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در چند استان حجم برنامه‌های اجتماعی، سیاسی و اختصاصی با موضوع انتخابات 1400 افزایش یابد.

از آنجا که تغییر و تحول در مدیران و شیوه اداره کشور جزو لاینفک نظام جمهوری اسلامی است و تحت هر شرایط همه چیز باید با رای و نظر مردم انجام شود و نه جنگ و نه هیچ رخدادی مانع از مراجعه به آرای مردم نمی‌شود لذا برای کمک به آشنایی بیشتر مردم با برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری برای نخستین‌بار برنامه گفت‌وگوی نامزدها با مردم 30 استان کشور در دستور کار شبکه‌ های استانی قرار گرفت و با حمایت رئیس محترم سازمان و تدبیر معاون امور استان‌ها برای هر نامزد انتخابات بیش از 15ساعت برنامه گفت‌وگو با دوربین طراحی و از شنبه 8خرداد ضبط برنامه‌ها آغاز شد.

علی‌رغم پیچیدگی هماهنگی حضور نامزدها و محدودیت امکانات فنی و استودیویی در مجموعه سایت جام‌جم به‌دلیل زیر بار برنامه‌های سیما بودن فضاها با همکاری همه بخش‌های سازمان، فرصتی بی‌نظیر برای نامزدها که به‌دلیل شرایط کرونایی امکان برگزاری اجتماعات میدانی ندارند، فراهم شد.

امروز رسانه ملی و شبکه‌های استانی میدان بزرگی برای تبادل برنامه‌ها و بیان مسائل و راهکارهای تغییر و تحول برای انتخاب خدمتگزاران به ملت و کشور و دستیابی به مشارکت بیشتر و بعد انتخاب اصلح شده است.

از آبان سال 1399 تاکنون بیش از ۱۸هزار ساعت برنامه از صدای استان‌ها و بیش از 900ساعت برنامه از سیمای استان‌ها در قالب برنامه‌های ترکیبی، گزارشی، گفت‌وگومحور، میزگرد، سریال، مسابقه، مستند، انیمیشن، موشن‌گرافیک و آنونس، وکس‌پاپ و ... به‌صورت تولیدی و تامینی به موضوع انتخابات پرداخته است.

برای استفاده بهینه از این فرصت کم نظیر- گفت‌وگو با دوربین شبکه‌های استانی- که نزدیک به کل برنامه‌های نامزدها از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ملی است، ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها مسائل و پرسش‌های مخاطبان در گروه‌های سنی و جمعیتی را جمع‌آوری و همراه اطلس و شناسنامه فرهنگی استان‌ها حاوی فرصت‌ها، چالش‌ها و مسائل استان‌ها را تهیه کرده و به صورت خلاصه در اختیار نمایندگان نامزدها می‌گذارد تا در گفت‌وگو با مردم هر استان متناسب با واقعیت‌های هر استان سخن گفته و برنامه‌های خود را تبیین کنند.

پیش‌بینی می‌شود علاوه‌بر برنامه‌های اعلام شده، تا پایان فرآیند انتخابات و روز رای‌گیری و چند روز پس از آن بیش از ۵۰۰ ساعت برنامه در صدا، سیما، فضای مجازی، خبر و موسیقی مراکز استان‌ها تولید و پخش شود. 

لازم می‌دانم از حمایت مدیران محترم سازمان، معاون محترم سیما، همکاران مرکز تولید و فنی و به‌ویژه رئیس تولید و فنی جناب دکتر عظیمی و مدیران کل تولید و فنی و مدیران استودیوها و همکاران سختکوش فنی و هنری که تمام‌قد در این امر با معاونت امور استان‌ها همکاری و همراهی کرده و می‌کنند کمال تقدیر و امتنان را داشته باشم.

به امید فردایی بهتر و حضور موثرتر مردم در میدان تعیین سرنوشت.

سید عباس فاطمی - رئیس مرکز سیمای استان‌ها و رئیس ستاد انتخابات معاونت استان‌های رسانه ملی / روزنامه جام جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

آشنایی با ضرب المثل ها

حکایتی از کلیله و دمنه

پیشخوان بیشتر