فارس: مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از سرمایه گذاری 700 میلیون دلاری 15 شرکت خارجی از کشورهای نروژ، روسیه، چین، ایتالیا، سوئد، مالزی، اتریش، اسپانیا، شیلی، برزیل، هند و تایلند در 11 بلوک اکتشافی خبر داد.
کد خبر: ۱۳۱۶۳۵

محمود محدث در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز و پتروشیمی گفت: با بررسی عملکرد سال 85 این حوزه در بخش زمینشناسی ، ژئوفیزیک و حفاری اختراعات زیادی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: در بخش حفاری تمام برنامههای تعریف شده محقق شد و با سه گروه پیمانکار 1150 کیلومتر لرزهنگاری دو بعدی صورت گرفت که در بخش لرزهنگاری سه بعدی نیز سه گروه پیمانکار، 1370کیلومتر مربع لرزه نگاری صورت گرفت که 37 درصد از برنامه تعریف شده را شامل میشود.
وی درباره حفاری چاههای اکتشافی و دکلهای به کار گرفته شده در سال 85 گفت: با امضای قراردادهای جدید تعداد دکل های مدیریت اکتشاف را به 7 دکل رساندیم که در طول پس از انقلاب بیسابقه بوده است.
وی در ادامه گفت: در سال 86 درصدد هستیم از 7 دکل اکتشافی به 9 دکل ارتقاء یابیم.
محدث با اشاره به سرمایه گذاری 265 میلیون دلاری در مدیریت امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: کل منابع سرمایه گذاری برای منابع اکتشافی بالغ بر 443 میلیون دلار میباشد.
مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت در ادامه با اشاره به کشف میادین نفت و گاز جدید در سال گذشته گفت: در سال گذشته براساس مطالعات و حفاریهای صورت گرفته میادین جدید نفت و گاز خوبی کشف شده است و در حال حاضر فعالیت های اکتشاف در قسمتهای جنوبی و جنوب غربی صورت میگیرد. محدث تصریح کرد: یکی از چاههای در حال حفاری چاه هفتم میدان نفتی آزادگان است که پیش بینی میشود تا سه ماه آینده عملیات حفاری در این میدان پایان یابد.
وی یکی دیگر از حفاریهای در دست انجام شرکت اکتشاف را دشت آزادگان ذکر کرد و گفت: 800 کیلومتر حفاری لرزهنگاری تاکنون در این منطقه صورت گرفته است و از دو هفته قبل عملیات اکتشافی و حفاری آن اغاز شده است.
محدث درباره بلوکهای اکتشافی دیگر توسط شرکت اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: قرارداد اکتشاف، حفاری و لرزهنگاری منعقد شده و برخی از آنها در حال اجرا است.
وی افزود: در این 11بلوک 700 میلیون دلار سرمایهگذاری توسط شرکت های خارجی انجام شده است.
وی اضافه کرد: در مناقصههای انجام شده 15 شرکت از 12 کشور جهان حضور دارند.
به گفته وی کشورهای نروژ، روسیه، چین، ایتالیا، سوئد، مالزی، اتریش، اسپانیا، شیلی، برزیل، هند و تایلند در این مناقصهها حضور دارند.
وی اضافه کرد:وسعت بلوکهای مزبور 79 هزار کیلومتر مربع است .
وی در مورد آخرین وضعیت بلوک اناران گفت: در این بلوک موفق به کشف میدان نفتی آور با ظرفیت 2 میلیارد بشکه نفت در جا شدیم که پیمانکار به تمام تعهدات خود عمل کرد.
وی درباره بلوک مهر نیز گفت: در این بلوک میدان بند کرخه با ظرفیت 1/4 میلیارد بشکه نفت در جا کشف شده است که در حدود 190 میلیون بشکه آن قابل استحصال است.
به گفته محدث در بلوک زواره- کاشان نیز شرکت ساینوپک به تمام تعهدات خود عمل کرد و با حفر 4 حلقه چاه موفق به حفر 1حلقه چاه شد و امکان بهرهبرداری از آن وجود دارد.
وی درباره برگزاری مناقصههای 11 بلوک گفت: در این مناقصهها از شرکتهای آسیایی ، اروپایی و کانادایی که 6 شرکت ان اروپایی هستند حضور دارند و برخی از این شرکتها چندین بلوک را خریداری کردهاند.
مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت در ادامه گفت: بالاترین بلوک خریداری شده تعداد 8 بلوک است و کمترین آن 1 بلوک است.
وی از ذکر نام شرکتهای خریداری کننده بلوکهای مزبور خودداری کرد.
محدث درباره تعداد بلوکهای خریداری شده توسط شرکتهای خارجی گفت: در فعالیت اکتشافی علاوه بر ریسکهای مالی، ریسکهای فنی نیز در نظر گرفته میشود و شرکتها کم خطرترین راه را پیشنهاد میکنند.
وی در ادامه گفت و گوی خود انجام عملیات اکتشافی در بلوک اناران را 99درصد عنوان کرد و گفت: در بلوکهای زواره کاشان و منیر عملیات به اتمام رسیده است و در بلوک فارسی چاههای حفاری شده است اما تاکنون گزارش ارزیابی مخزن آن به ما نرسیده است.
وی همچنین درباره بلوک توسن گفت: اولین چاه حفر شده در این بلوک 2700 متر عمق دارد که هنوز به مخزن نرسیده است و بر اساس قرارداد حفاری سه حلقه چاه صورت خواهد گرفت.
به گفته محدث عملیات لرزهنگاری در بلوک ساوه کامل شده و هم اکنون در حال تکمیل اطلاعات مربوط به این بلوک میباشد که تا چهار ماه اینده عملیات آن شروع میشود و تاکنون 37 درصد پیشرفته داشته است.
وی با ارزیابی مثبت از اولین چاه حفاری شده در بلوک کوهدشت پیشرفت فیزیکی آن را 57 درصد عنوان کرد و گفت: در این بلوک شواهد مثبتی از نفت به اثبات رسیده است.
محدث با اشاره به مشکلات زیست محیطی بلوک گرمسار گفت: پس از رفع مشکلات این منطقه کار مطالعات آن انجام شده و 4 درصد رشد فیزیکی داشته است.
وی درباره فعالیت بلوک خرمآباد نیز گفت: این بلوک 5/1 درصد پیشرفت داشته ودر مناقصه پیمانکار لرزهای آن برنده شده است و دلیل تاخیر اجرای بلوکهای خرمآباد و گرمسار تاخیر امضای قرارداد آن دانست.
محدث پیش بینی کرد: با حل مشکل دکل در دریای خزر عملیات حفاری در این دریا در سال جاری آغاز خواهد شد.
مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با نوید اینکه در نیمه اول سال جاری خبرهای خوبی از کشف نفت و گاز در نقاط مختلف کشور خواهیم داشت گفت: در شمال بهبهان منطقه پرنج ، سفیدزاخور در استان فارس ، بندر هندیجان و آصف آباد ترکمنستان واقع شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها