jamejamonline
فرهنگی عمومی کد خبر: ۱۳۱۵۸۵۱   ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰  |  ۱۲:۳۷

27 اردیبهشت هر سال به‌عنوان روز جهانی جامعه اطلاعاتی (روز ارتباطات و روابط عمومی) گروه زیادی از استادان و دانشجویان ارتباطات در كنار شاغلان و فعالان این حوزه در دستگاه‌ها و نهادها و ادارات مختلف در بخش خصوصی و دولتی تكریم و احترام می‌شوند و به پاسداشت این روز همت می‌گمارند.

نكته نخست در خصوص این روز توجه به ساحت روابط‌ عمومی است که در هر دستگاه و سازمانی مستقیم به اندیشه و تفكر و راهبردها و سیاست‌های همان دستگاه به صورت صد در صدی مربوط است و متأسفانه پس از گذشت سالیان دراز از تأسیس و راه‌اندازی چنین روزی هم‌چنان سلیقه محوری در تمام این سال‌ها نشان از نبود کرد کافی از جایگاه حوزه ارتباطات در مجموعه‌های دولتی و خصوصی دارد و مهمترین دلیل براین ادعا در دهه‌های اخیر عدم رضایت از اطلاع‌رسانی در سالیان اخیر و انعكاس عملكردها و فعالیت‌های بخش‌های گوناگون است و این عدم موفقیت در اطلاع‌رسانی ارتباط موثر بین مردم و مدیران از طریق روابط‌عمومی‌هارا كمرنگ كرده است.

نكته مهم دیگر آن‌كه، همراهی با پیشرفت فناوری و عصر ارتباطات نیاز به ساختار جدید در روابط‌عمومی‌ها را ضروری كرده است و وسعت و سرعت نشر پیام‌های انسانی توامان ممکن شد و جهان به زعم عده‌ای به سوی یک دهکده جهانی رهسپار شد.

در آغاز سال 2021 ، کاربران شبکه‌ های اجتماعی در سراسر جهان به 4.33 میلیارد رسیده که معادل بیش از 55‌درصد کل جمعیت کره خاکی است.

تعداد کاربران حتی با وجود همه‌گیری ویروس کرونا در 12 ماه گذشته افزایش یافته است. 521 میلیون کاربر جدید در سال منتهی به آوریل 2021 به شبکه‌های اجتماعی پیوسته‌اند.

این معادل رشد سالانه 13.7 درصدی یا به طور متوسط 16 ثانیه کاربر جدید در هر ثانیه است . هم‌اکنون بیش از 9 نفر از 10 کاربر اینترنت حداقل یک‌بار در ماه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

مقایسه کاربران شبکه‌های اجتماعی با کل جمعیت ممکن است نشان‌دهنده میزان کامل استفاده از رسانه‌های اجتماعی باشد.

چرا که اغلب شرکت‌های مالک شبکه‌های اجتماعی محدودیت سنی (افراد 13 سال به بالا) برای کاربران قائل می‌شوند.

آخرین داده‌ها حاکی از آن است که اکنون تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان معادل بیش از 70 درصد جمعیت واجد شرایط جهانی است.

کاربران معمولی ماهانه در بیش از 6 شبکه اجتماعی به طور فعالانه حضور می‌یابند و هر روز به طور متوسط نزدیک به دو و نیم ساعت را صرف استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

با فرض این‌که افراد بین 7 تا 8 ساعت در روز می‌خوابند، آخرین آمار حاکی از آن است که کاربران تقریبا 15 درصد از زمان بیداری خود در شبانه‌روز را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. با این حساب جمعیت جهان روزانه بیش از 10 میلیارد ساعت از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند که تقریبا برابر است با 1.2 میلیون سال از زندگی بشر. بنابراین اطلاعات و داده‌های جهانی ضروری است روابط‌عمومی‌های امروز نگاه جامع و کاربردی نسبت به فضای مجازی برای انتقال اطلاعات خود داشته باشند.

نكته مهم دیگر آن‌كه، هنر، ارتباطات و تبلیغات سه ضلع جدایی‌ناپذیر امروز حوزه ارتباطات است كه با اتصال به جزء دیگری به نام فنآوری و فضای مجازی مربع كاملی را در حوزه ارتباطات شكل می‌دهد تا با توجه به ذائقه مردم امروز جهان و پیشرفت علم و فناوری و گسترش علوم بین رشته‌ای بتوان هنر هشتم كه هنر ارتباطات است را درهزاره جدید به نتیجه مطلوب رساند.

مهدی توکلیان‌ - فعال فرهنگی / روزنامه جام جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
بیایید یک کاری بکنیم

بیایید یک کاری بکنیم

هر عکسی یک نقطه طلایی دارد، یعنی یک جایی در عکس، کانون عکس است و مشت محکم می‌کوبد وسط قرنیه‌هایت، وسط قلبت. عکسی را حامد به واتس‌اپ می‌فرستد.

لزوم حمایت از صدای فطرت

لزوم حمایت از صدای فطرت

در بهمن 1377، درسالروز میلاد فرخنده حضرت فاطمه معصومه (سلام ا... علیها) و در جوار حوزه علمیه پرافتخار شهر مقدس قم، شبکه رادیویی معارف با مأموریت ترویج و تبلیغ رسانه‌ای نظام جامع علمی و عملی اسلام در تمام عرصه‌ های زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی پا به عرصه دنیای رسانه گذاشت تا با توکل به خدای متعال و توسل به ارواح پاک پیشوایان معصوم (علیهم‌السلام) و تکیه بر پشتیبانی علمی حوزه‌های علمیه و قدرت مدیریتی، هنری و تجهیزاتی سازمان صداوسیما به عنوان طلایه‌دار رسانه انقلابی، مصداق آشکار فرمایش حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) باشد که فرمودند: «فیفیض العلم منه الی سایر البلاد» و اکنون در سالروز تاسیس شبکه رادیویی معارف هستیم که رهبر معظم انقلاب آن را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانستند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

آشنایی با ضرب المثل ها

حکایتی از کلیله و دمنه

پیشخوان بیشتر