خسارت بیش از ۴۳ میلیارد تومانی عشایر کوچ رو به مراتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: عشایر کوچ رو غیربومی امسال ۴۳ میلیارد و ۸۴۸ میلیون تومان به مراتع این استان خسارت وارد کردند.
کد خبر: ۱۳۱۴۹۴۲
به گزارش جام جم آنلاین لرستان: شیرزاد نجفی افزود: عمده ترین خسارت را عشایر غیر بومی استان های همدان و کرمانشاه به مراتع لرستان وارد و عشایر بومی استان با انجام کوچ ماشین رو، خسارت کمتری ایجاد می کنند.
 
وی تصریح کرد: حدود ۸۰۰ خانوار عشایر استان های همدان و کرمانشاه هر ساله به مدت ۲ ماه از لرستان عبور می کنند و اگر میانگین دارایی هر خانوار را ۳۰۰ واحد دامی در نظر بگیریم حدود ۲۴۰ هزار واحد دامی محسوب می‌شود.
 
نجفی ادامه داد: نیاز علوفه هر واحد دامی به طور میانگین ۱.۵ کیلوگرم و روزانه ۳۶۰ هزار کیلوگرم است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان عنوان کرد:  در ۲ماهه زمان کوچ ۲۱ هزار و ۶۰۰ تن علوفه از مراتع لرستان مصرف می‌شود.
 
وی اظهار کرد: با احتساب قیمت هر کیلوگرم علوفه ۲ هزار و ۳۰ تومان، در مجموع ۴۳ میلیارد و ۸۴۸ میلیون تومان خسارت به مراتع لرستان وارد شده است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ادامه داد: عشایر بومی با خودرو اقدام به کوچ می‌کنند که شاید به مراتع آسیبی وارد نشود اما به دلیل رسیدن سریع به مقصد شاهد چرای زودرس دام هستیم.
 
جودکی با اشاره به وجود ۸۴ هزار و ۳۵۷ هکتار مرتع در لرستان گفت: به طور متوسط و در شرایط ایده‌آل میانگین تولید علوفه در استان ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است که اکنون با توجه به خشکسالی این تولید ۶۰ درصد کاهش یافته و طبق آمار، ۱۲۰ کیلوگرم علوفه افت تولید در هکتار گزارش شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها