هر آنچه باید از ماجرای شستا و فدراسیون فوتبال بدانید

قرض کمرشکن!

 قصه شستا و فدراسیون فوتبال را دیگر همه می‌دانند. توپ در زمین روسای قبلی است یعنی تاج،ساکت و بقیه رفقا.
کد خبر: ۱۳۱۴۳۵۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، البته آنها هم چیزی را به گردن نمی‌گیرند و آنچه امروز اهمیت دارد این است که ساختمان فدراسیون و بخشی از باشگاه پرسپولیس به نام شرکت شستا شده و تا چند روز آینده،  فدراسیون‌نشین‌ها باید ساختمان سئول را تخلیه کنند.

قصه از کجا شروع شد؟

امضای قراردادی شبیه به ترکمنچای با مارک ویلموتس. فدراسیون آن زمان آهی در بساط نداشت تا بتواند قرارداد با مرد بلژیکی را نهایی کند. به همین دلیل یکدفعه سر و کله یکی از غول‌های بزرگ ایران پیدا شد و خبر رسید که شستا برای کمک به فدراسیون وارد عمل شده است. سوالی که همان زمان ذهن خیلی‌ها را درگیر خودش کرد این بود که اصلا چرا باید هولدینگ بزرگی مثل شستا وارد عمل شود برای جذب یک سرمربی خارجی به فدراسیون فوتبال کمک کند؟ شستا شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی است و بدون شک وظیفه‌ای این‌چنینی ندارد.هنوز هم که هنوز است کسی پاسخ روشنی برای این سوال پیدا نکرده است که چرا شستا آن زمان وارد گود شد و چنین قرض بزرگی را به فدراسیون فوتبال داد؟

پول نداشتیم،چرا سمت مربی میلیون دلاری رفتیم؟

سوال دیگری که ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده این است.چرا وقتی فدراسیون آهی در بساط نداشت سراغ مربی میلیون دلاری(البته ارزش مارک ویلموتس به این اندازه نبود) رفته است؟آیا نمی‌شد همان زمان یک مربی با دستمزد پایین‌تر استخدام کرد؟ آیا نمی‌شد از یک مربی ایرانی استفاده کرد تا چنین بدهی سنگینی به بار نیاید؟ سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که شستا با کدام کار کارشناسی شده چنین ریسک بزرگی را انجام داد و پولی را که مربوط به هزاران بازنشسته است را صرف اموری کرد که به آن سازمان بی‌ارتباط است؟

چرا ساختمان پرسپولیس به نام فدراسیون است؟

این هم یکی دیگر از سوالاتی است که خیلی‌ها از خودشان می‌پرسند.چرا ساختمان باشگاه پرسپولیس به نام فدراسیون فوتبال است؟ جواب این است زمانی که محمد دادکان یعنی رئیس فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت ساختمانی برای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بخرد‌ مشاوران وقت به او پیشنهاد دادند که امکان مصادره ساختمان توسط طلبکاران وجود دارد و بهتر است سند این دو باشگاه در مالکیت فدراسیون باقی بماند. همین مشورت موجب شد در زمان اختلاف مالی فدراسیون فوتبال با شستا، سند دو باشگاه به عنوان دارایی فدراسیون محاسبه و علاوه بر سند فدراسیون، سه‌دانگ از باشگاه پرسپولیس هم به معرض فروش گذاشته شود تا مجموعه بدهی‌های فدراسیون به شستا تسویه شود.

چرا کسی یقه مهدی تاج را نمی‌گیرد؟

مهدی تاج برای خودش یک حاشیه امن درست کرده است. نظر خیلی از مردم این است که او و نفراتی که در این ماجرا ذینفع بوده‌اند باید از حساب شخصی‌شان چنین خسارت هنگفتی را پرداخت کنند اما نظر تاج و رفقایش چیز دیگری است. آنها بر این عقیده هستند که یک قراردادی به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال بسته شده است و آن زمان تاج رئیس قانونی بوده است و بر اساس اختیاراتی که داشته این قرارداد را امضا کرده است. به عقیده او و رفقایش نباید مشکلی گریبان آنها را بگیرد چرا که آنها یک قرارداد رسمی و کارشناسی شده را بسته‌اند که بنا به دلایلی به این مشکلات خورده است! نکته اینجاست که تاج و رفقایش ابزار مهم تعلیق را در دست دارند و حتی خبر رسیده که تهدید هم کرده‌اند که در صورت به وجود آمدن هر گونه مشکل برای آنها فیفا را در جریان قرار داده و به بهانه دخالت سیاسیون در مسائل فوتبالی، فدراسیون ایران را تعلیق خواهند کرد!

بیانیه فدراسیون و بیانیه شستا

روز پنجشنبه بود که فدراسیون فوتبال بیانیه‌ای را در زمینه بدهی به شستا منتشر کرد. در مهمترین بخش این بیانیه آنها عنوان کرده بودند که شرکت سرمایه‌گذاری شستا نه تنها بیشتر از مبلغ کل مطالبات خود را از فدراسیون فوتبال دریافت کرده است بلکه علاوه بر رفع تعهد ارزی (لزوم برگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور) اقدام به مطالبه وجه چک 2 میلیون یورویی (امانی) فدراسیون فوتبال از طریق طرح دعوی حقوقی نیز کرده است که خلاف موازین قانونی و عدل و انصاف است. مسؤولان فدراسیون فوتبال حتی دست کمک به سمت رئیس قوه قضاییه دراز کردند تا از آنها در این زمینه کمک بخواهند. این در حالی است که شستا هم بیانیه‌ای را صادر و جواب فدراسیون فوتبال را به این شکل داد:

 1- اقرار به دریافت دو میلیون یورو و تحویل چک ارزی که پیش از این مدعی خلاف آن بودند.

 2- تعهد ارزی و رفع تعهد ارزی - که رابطه دارنده ارز با دولت و بانک مرکزی است- از رابطه تجاری بین دو طرف معامله ارزی متفاوت است و دوستان فدراسیون عامدانه این دو مسآله را با هم مطرح کرده و خلط مبحث می‌کنند که استدلال‌شان خلاف مصوبه ستاد مقابله با تحریم‌ها، نامه ریاست وقت فدراسیون فوتبال و تحویل چک ارزی است.

 3- موضوعات حقوقی در دادگاه تعیین تکلیف می‌شوند نه در رسانه و فضای مجازی

 وقتی صدای رئیس هیات مدیره پرسپولیس درآمد

مجید صدری رئیس هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس در واکنش به اتفاق‌های اخیر می‌گوید:«چرا فدراسیون علیرغم دارایی‌هایی که داشت، ساختمان باشگاه پرسپولیس را برای تسویه حساب با شستا معرفی کرده و چرا فقط در مورد دفتر باشگاه پرسپولیس بحث می‌شود؟ این سوال را من می‌پرسم و منتظر جوابش هستم.»

حسین خلیلی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها