برای سلامتی ریه چه اقداماتی باید انجام داد و چگونه می توانیم ریه های خود را به عنوان عضو حیاتی بدن در شرایط انتشار ویروس کرونا قوی و سالم نگه داریم.
برای سلامتی ریه چه اقداماتی باید انجام داد و چگونه می توانیم ریه های خود را به عنوان عضو حیاتی بدن در شرایط انتشار ویروس کرونا قوی و سالم نگه داریم.
کد خبر: ۱۳۱۴۰۸۳

به گزارش جام جم آنلاین، یکی از مصائب خطرناک ویروس کرونا درگیری ریه است. هرچند بسیاری از مبتلایان به کرونا دچار نوع خفیف این بیماری می شوند و ریه آنها نیز به صورت مختصر درگیر و دوره درمان آن‌ها کوتاه است اما در برخی دیگر از بیماران این درگیری ریوی به شکل حاد اتفاق می افتد.

حال باید دید که برای سلامتی ریه چه اقداماتی باید انجام داد و چگونه می توانیم ریه های خود را به عنوان عضو حیاتی بدن در شرایط انتشار ویروس کرونا قوی و سالم نگه داریم.

علائم درگیری ریه به کرونا کدامند؟

دکتر حمیدرضا جباری دارجانی، فوق تخصص ریه در این خصوص با اشاره به اینکه، به طور معمول درگیری به بیماری کرونا به طور معمول در هفته دوم و ویروس انگلیسی نیز سه یا چهار روز بعد از ورود ویروس به بدن خود را نشان می دهد، افزود: این علائم در موارد خفیف شامل کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی، تب خفیف، اسهال و یکسری علائم سرماخوردگی ساده است.

وی افزود: در موارد شدید این بیماری علائمی همچون درد بدن، درد بین دو کتف، درد شانه و در موارد شدیدتر شامل درد در قفسه سینه، تنگی‌ نفس شدید و سرفه های خشک است.

این استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه، بیماران باید با توجه به علائم فوق و ظهور هر کدام به پزشک مراجعه کنند، افزود: بروز این حالات در مواقعی ممکن است با درگیری ریه ها همراه باشد.

وی در عین حال اظهار کرد: مهمترین مسئله ای که به اثبات رسیده و مقالات متعددی نیز در این خصوص منتشر شده است، آن است که گرفتاری به کرونا از راه سطوح و غذا اتفاق نمی افتد و بیشتر از راه ذرات منتشره در هوا رخ می دهد.

جباری دارجانی افزود: همین مساله ضرورت حفاظت از ریه ها را صدچندان کرده است، چه بسا استفاده بی رویه از مواد پاک کننده از قبیل الکل و وایتکس و غیره باعث گرفتاری های دیگری در ریه ها شود.

بخور آب گرم موثرترین راهکار برای حفظ سلامتی ریه

فوق تخصص ریه بیان کرد: بخور آب گرم در از بین رفتن ویروس هایی که در قسمت بینی و پشت حلق و سینوس ها قرار دارند، بسیار موثر است و از پیشرفت آنها به سمت ریه ها و دستگاه گوارش همچون معده و روده جلوگیری می کند.

جباری تصریح کرد: بخور آب گرم بدون هیچ ماده افزودنی روزی ۳ یا ۴ بار در حفظ سلامتی ریه بسیار موثر است.

وی در خصوص چگونگی انجام بخور آب گرم نیز اظهار کرد: به طوری که فرد یک ظرف آب جوش جلوی خود می گذارد و یک پارچه روی سر و ۱۰ دقیقه از راه دهان نفس کشیده و از راه بینی خارج کند.

این استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: این بخور ساده در پیشگیری بیماری و جلوگیری از رسیدن ویروس کرونا به ریه ها بسیار موثر است.

انجام ورزش‌ های هوازی و پیاده‌ روی برای تقویت ریه

این فوق تخصص ریه در ادامه بیان کرد: ورزش پیاده روی و هوازی در محیط های سالم و حرکاتی که تعداد تنفس را به بالای ۲۲ بار در دقیقه برساند، کمک کننده به ریه است.

جباری به مردم توصیه کرد: در هوای تازه و سالم نفس عمیق کشیده و با یک مکث کوتاه عمل بازدم را انجام دهند، تا جایی که کلیه هوای ریه خارج شود.

وی افزود: این تمرین تنفسی از آسیب های ریوی پیشگیری کرده و به بیمار کرونایی نیز کمک می کند تا زودتر به شرایط زندگی عادی برگردد.

جباری همچنین با بیان اینکه، انجام ورزش های صبحگاهی به خصوص پیاده روی قدرت سیستم قلب و عروق و قدرت تنفس را افزایش می دهد، افزود: قبل از شروع ورزش باید حدود ۱۰ دقیقه بدن را گرم کنیم که ترتیب آن به این صورت است ابتدا گام برداشتن سریع، دویدن نرم و سپس انجام حرکات کششی ایستا.

وی با بیان اینکه، ورزش مستمر و کم شدت همچون پیاده روی روزانه و طناب زدن می تواند برای سلامتی ریه بسیار مفید باشد، افزود: البته با توجه به شیوع کرونا افراد می توانند برای پیاده روی از تردمیل یا دوچرخه خانگی استفاده کنند.

برای حفظ سلامت ریه سیگار و قلیان نکشید

این فوق تخصص ریه با تاکید بر اینکه، هوای آلوده و سیگار کشیدن دلیل اصلی سرطان ریه و مرگ های قابل پیشگیری است، افزود: مصرف سیگار یا قلیان های میوه ای و سیگارهای الکترونیکی باعث التهاب ریه و راه های هوایی و پارانشیم ریه می شود و محیط را برای جذب ویروس آماده می کند.

جباری با تاکید براینکه، ریه یکی از اعضای بسیار حساس و غیرقابل جایگزین بدن محسوب می شود، افزود: عدم مصرف مواد دخانی به طور حتم ریه ها را تازه تر نگه می دارد و خطر ابتلا به بیماری های مزمن ریوی را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.

مواد غذایی مفید برای ریه کدامند؟

اما دکتر دارجانی در ادامه با بیان اینکه، تغذیه مناسب به طور غیرمستقیم بر سلامت ریه تاثیرگذار است، افزود:مواد غذایی ساده و سالم شامل میوه جات و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین D همچنین مصرف مواد پروتئینی هفته ای دو بار در سلامت ریه بسیار موثر است.

وی مصرف برخی مواد غذایی را برای سلامتی ریه بسیار مفید دانست و افزود: مصرف به اندازه این مواد شامل مصرف مرغ، ماهی و گوشت قرمز شامل گوشت گاو و گوسفند باید در برنامه غذایی افراد گنجانده شود.

این فوق تخصص ریه در عین حال در مورد افراد مسن که دچار کرونا شده اند، توصیه کرد: این افراد باید مصرف مواد پروتئینی را کاهش دهند و به جای آن از میوه جات و سبزیجات تازه استفاده کنند.

وی همچنین مصرف آب سالم و کافی و همچنین استفاده از سبزیجات برگ دار سبز همچون اسفناج، انواع کلم به خصوص کلم بروکلی و کاهو و همچنین میوه هایی شامل انار، سیب و میوه های نارنجی رنگ دارای ویتامین c شامل پرتقال و کدو و آب هویج و برخی دمنوش ها را که از خاصیت ضدالتهابی برخوردار هستند، برای تقویت ریه بخصوص افراد سیگاری حائز اهمیت دانست.

استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین، مصرف مواد غذایی همچون لوبیا، پیاز، سیر، زنجبیل، فلفل، زردچوبه، آلوبخارا و گردو را برای سلامتی ریه بسیار مفید دانست.

از ۱۰۰ بیمار کرونایی تنها ۵ نفر دچار عوارض وخیم می شوند

این فوق تخصص ریه در عین حال با تاکید بر اینکه، مردم نباید خیلی از علائم اولیه کرونا ترس و استرس به خود راه دهند، تصریح کرد: طبق آمار از هر ۱۰۰ نفر که دچار کووید ۱۹ می شوند، ۷۰ نفر بدون مشکل از این بیماری عبور می کنند.

جباری ادامه داد: از هر ۳۰ نفر باقیمانده نیز حدود ۱۵ نفر با مراجعه به پزشک به صورت سرپایی و با استراحت و مراقبت در منزل مداوا می شوند.

استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: از تعداد ۱۵ نفر باقیمانده کرونایی نیز که مجبور به بستری در بیمارستان می شوند، تنها حدود پنج تا ۶ نفر دچار عوارض وخیم این بیماری می شوند که برای مراقبت های بیشتر و تزریق داروهای موثر به بخش آی سی یو منتقل می شوند.

منفی شدن تست PCR مبتلایان به کرونا زمان بر است

این فوق تخصص ریه در ادامه بیان کرد: مثبت شدن تست پی سی آر (PCR) تنها بیانگر آن است که این فرد می تواند ناقل ویروس باشد و به طور حتم مساوی با بیمار بودن فرد نیست، به طوری که یک نفر ممکن است دارای پی سی آر مثبت باشد اما بیمار نباشد.

جباری افزود: بالعکس نیز ممکن است شخص دارای پی سی آر منفی باشد و ویروس داخل بدن داشته باشد و دچار بیماری کرونا باشد.

وی همچنین با بیان اینکه، منفی شدن تست پی سی آر پس از دچار شدن به بیماری کرونا ممکن است زمان بر باشد، افزود: این بدان معنی است که یک نفر برای دو هفته نیز در قرنطینه بوده و تست پی سی آر او پس از دو هفته نیز مثبت شده است.

این پزشک با اشاره به نیاز برخی افراد به تست پی سی آر منفی برای حضور در محل کار خود گفت: تست این افراد ممکن است حتی تا یک ماه زمان بر باشد، لذا باید بدانیم اگر پس از گذشت دو هفته از بیماری اگر ویروس در حلق نیز وجود داشته باشد، دیگر خطر بیماری زایی برای دیگران نخواهند داشت.

کرونایی ها از مصرف مواد قندی پرهیز کنند

این فوق تخصص ریه همچنین تاکید کرد: مصرف مواد غذایی دارای قند و نشاسته همچون نان، برنج، ماکارنی، قند و شکر و کلیه شیرینی جات برای کرونایی ها بسیار مضر می باشد.

جباری با اشاره به علت آن اظهار کرد: مصرف مواد قندی، شیرینی ها، آبنبات ها و همچنین مواد غذایی دارای نشاسته باعث می شود ویروس در بدن به سرعت رشد کند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها