بیماری همه گیر کووید ۱۹ چالش‌هایی را برای خود و خانواده ها از نظر جسمی و روحی به همراه دارد و مطالعات متعدد نشان می‌دهد که تغذیه تاثیر مقرون به صرفه و در عین حال قابل توجهی بر نتایج واکسیناسیون دارد و می تواند اثر واکسن را بهبود بخشد.
کد خبر: ۱۳۱۲۶۸۸

به گزارش جام جم آنلاین از موسسه سلامت و بهداشت عمومی کشور، افراد مبتلا به نقص ایمنی یا بیماری زمینه ای بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند و سوءتغذیه و چاقی از عوامل تهدیدکننده افزایش مرگ و میر در طی بیماری همه گیر کووید ۱۹ هستند و در طولانی مدت هر دو به طور بالقوه می توانند اثر واکسن را تضعیف کنند.

تغذیه سالم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و برعکس فقدان یک رژیم غذایی سالم می تواند منجر به تضعیف ایمنی ذاتی و اکتسابی شود و فرد را مستعد ابتلا به عفونت کند. با این وجود می توان با اصلاح کمبود های تغذیه ای، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد. ارتباط سیستم ایمنی با دریافت کافی برخی از ویتامین ها و موادمعدنی مانند روی، آهن، سلنیوم و غیره شناخته شده است.

سوء تغذیه می تواند کیفیت پاسخ ایمنی به واکسیناسیون را به ویژه در جمعیت های آسیب پذیر تحت تاثیر قرار دهد. یک رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند سیستم ایمنی را قوی و جلوگیری از بروز بیماری های مزمن و عفونت ها را تضمین کند.

مطالعات نشان می دهد در افراد مسن که پنج وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات یا مکمل های ویتامین ای (E) مصرف کرده اند، پاسخ بهتری نسبت به واکسن ها و ذخیره های آنتی بادی وجود دارد. پلی فنول ها ریزمغذی هایی هستند که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که مصرف طولانی مدت پلی فنول ها به دلیل خواص ضد التهابی، افراد را در برابر بیماری های قلبی عروقی و دیابت محافظت می کند.

مطالعه ای دیگر نقش روی و سلنیوم را در تنظیم سیستم ایمنی در مدیریت کووید ۱۹ نشان می دهد. همچنین یک مطالعه مروری که تاثیر ویتامین دی (D) در پاسخ به واکسن آنفلوآنزا را بررسی کرده نشان داد پاسخ واکسن به عفونت تنفسی در افراد دچار کمبود ویتامین دی ضعیف است.

متخصصان بهبود سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی غنی از مواد مغذی برای بهبود پاسخ های ایمنی را پیشنهاد می کنند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌ گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

در ایران واکسیناسیون سالمندان علیه ویروس کووید ۱۹ آغاز شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها