عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:

واکسیناسیون کادر درمان هنوز ناقص است

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا:

کرونای انگلیسی ۳ روزه ریه را درگیر می کند

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: ویروس کرونای انگلیسی ریه فرد بیمار را سه روزه درگیر می کند اما این شامل همه بیماران نمی شود.
کد خبر: ۱۳۱۰۵۴۲

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مسعود مردانی روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا دوره نهفتگی کرونای بریتانیایی را سه تا ۱۴ روز اعلام کرد و گفت: در اغلب موارد با ورود ویروس به بدن، علائم بیماری ظرف سه تا پنج روز خود را نمایان می کند.

وی با تاکید بر اینکه، کرونا انگلیسی معادلات درمانی را به هم زده است، افزود: سرعت انتقال این ویروس به بدن فرد به سرعت انجام می شود و در برخی از بیماران سریع به ریه منتقل می شود.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری بیان کرد: بنده بیماری داشتم که سه روزه ریه اش درگیر ویروس شده است، لذا اگر از بین اعضای خانواده چندین نفر دچار این بیماری شده اند، باید احتمال بریتانیایی بودن این ویروس را داد.

وی ادامه داد: به همین علت اخیرا گروهی از افراد که دورهمی یا مراسمی را برگزار کرده اند، ویروس به سرعت به همه افراد منتقل شده است.

مردانی همچنین تاکید کرد: انجام تست پی سی آر برای تشخیص ویروس انگلیسی کافی نیست و مراکز مرجع که از توانایی دسته بندی ویروس برخوردارند؛ می‌توانند این ویروس را به درستی تشخیص دهند.

وی افزود: خیلی از کشورها ممکن است امکانات تشخیص کروموزومی و ژنتیکی این ویروس را نداشته باشند اما خوشبختانه در ایران توانایی شناسایی این ویروس با تست پی سی آر وجود دارد.

آیا کسانی که کرونای چینی گرفته اند انگلیسی هم می گیرند؟

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در خصوص اینکه آیا کسانی که کرونای چینی گرفته اند به کرونای انگلیسی نیز دچار می شوند یا خیر گفت: این افراد تا حدود زیادی دچار بیماری کرونا نمی شوند چراکه آنتی بادی های محافظت کننده بر علیه کرونای چینی آنها را بر علیه کرونای انگلیسی محافظت می کند.

مردانی اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعات اعلام شده حداقل ۶ ماه تا یک سال ایمنی ایجاد خواهد کرد اما اینکه تا آخر عمر ایمنی ایجاد می کند کسی نمی داند و هنوز مشخص نشده است.

وی در خصوص میزان ابتلای مجدد افرادی که به کرونا مبتلا شده اند اما فاقد آنتی بادی هستند، بیان کرد: اگر آنها واقعا به کرونا مبتلا شده اند و تست پی سی آر آنها مثبت بوده، حتی اگر آنتی بادی هم نداشته باشند به نظر می رسد تا حداقل ۶ ماه یا یک سال از بیماری کرونا مصون باشند.

مردانی با بیان اینکه، سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا تحت سه سیستم فعال است، افزود: اول ایمنی پادتن که همان آنتی بادی است، دوم سیستم ایمنی سلولی است که از پادتن خیلی اهمیت آن بیشتر است و اکثر افراد به آن می رسند و دیگری نوع ژنتیک فرد است که ایمنی خاص را در فرد ایجاد می کند، حال اگر آن پادتن در فردی نباشد آن دو تای دیگر جای آن را پر می کنند.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در ادامه تاکید کرد: اگر کسی نیز کرونا گرفته به طور حتم باید از ماسک استفاده کند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کند و مرتب دست های خود را بشوید.

دچار شدن درصدی از بیماران کرونایی به عوارض پس از کرونا

مردانی در خصوص علت اینکه برخی بیماران کرونایی پس از گذشت دو هفته و حتی ۲۰ روز دچار خستگی و بدن درد هستند نیز گفت: این خستگی و ضعف از عوارض پساکرونا است، در حال حاضر یکسری از بیماران کرونا دچار کاهش وزن قابل توجهی شده اند، بنده مریض داشته ام که ۱۵ کیلو وزن کم کرده است و برخی دیگر که ورزشکار بوده اند و به عنوان مثال کوه نوردی می کردند، دیگر نمی توانند همچون گذشته این ورزش را انجام بدهند.

وی تصریح کرد: اخیرا طبق مطالعات انجام شده در نیویورک اعلام شد که ۳۰ درصد بیمارانی که دچار نوع شدید بیماری کرونا شده اند و مدتی در آی سی یو بستری بوده اند دیگر به شغل قبلی خود بازنگشته اند، آنها اعلام کرده اند که به دلیل تحلیل رفتن بدن توانایی انجام کار قبلی را ندارند.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری همچنین گفت: برخی ها بعد از بهبود، مشکلات خواب پیدا می کنند، برخی مشکل افسردگی، بعضی خلق و خوی شان عوض می شود، برخی بدن درد پیدا می کنند و بعضی ها اشتهایشان دچار مشکل می شود و اینها پست کووید سندروم است یعنی سندرومی که بعد از بیماری کرونا عارض می شود و این خود یک معضلی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها