پزشکان نگران هستند که آیا ویروس کرونا ممکن است مانند آنفلوآنزا باشد که هر ساله به واکسن جدیدی احتیاج دارد یا خیر، هم به این دلیل که این ویروس سریع جهش می‌کند و هم به دلیل اینکه ایمنی در اثر واکسن به سرعت از بین می‌رود.
پزشکان نگران هستند که آیا ویروس کرونا ممکن است مانند آنفلوآنزا باشد که هر ساله به واکسن جدیدی احتیاج دارد یا خیر، هم به این دلیل که این ویروس سریع جهش می‌کند و هم به دلیل اینکه ایمنی در اثر واکسن به سرعت از بین می‌رود.
کد خبر: ۱۳۱۰۳۸۵

به گزارش جام جم آنلاین، «ایان هایدون» متخصص ارتباطات در دانشگاه واشنگتن در آزمایش واکسن ویروس کرونا در سال گذشته کمک کرد. در حال حاضر او در حال آزمایش نسخه اصلاح شده آن واکسن است که برای مبارزه با یک نوع جدید و مسری‌تر طراحی شده است.

اگرچه شواهد اولیه نشان می‌دهد که ایمنی در برابر واکسیناسیون علیه ویروس کرونا محافظت طولانی مدت را ایجاد می‌کند، تولیدکنندگان واکسن شروع به ساخت و آزمایش نسخه‌هایی از واکسن‌های خود کرده‌اند که از انواع ویروس محافظت می‌کنند. این شامل نسخه B.1.351 است که برای اولین بار در آفریقای جنوبی مشاهده شد و دارای جهشی است که به نظر می‌رسد می‌تواند کمی از پاسخ ایمنی انسان فرار کند.

آخرین گزارش از سازنده واکسن فایزر نشان می‌دهد افرادی که در آفریقای جنوبی واکسن را دریافت کرده‌اند پس از تبدیل شدن ویروس غالب B.1.351 به گردش خون، همچنان در برابر عفونت محافظت می‌شوند.

اسکات هنسلی، ایمونولوژیست و متخصص واکسن در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: این واکسن هنوز به اندازه کافی مطابقت دارد تا از افراد محافظت کند.

اما سازندگان واکسن ریسک نمی‌کنند. آزمایشی که هایدون در آن شرکت کرد دوز سوم واکسن مدرنا است که به منظور محافظت خاص در برابرجهش B.1.351 طراحی شده و همچنین برای بررسی اینکه آیا این پاسخ ایمنی تقویت شده هم ایمن است و هم مزایایی را به همراه دارد یا خیر.

گزارشی که ماه گذشته از سوی فایزر منتشر شد، حاکی از آن است که افرادی که هر دو دوز دریافت می‌کنند حداقل برای شش ماه از ایمنی بالایی برخوردار هستند.

کارشناسان می گویند که این بدان معنا نیست که ایمنی در شش ماه متوقف می‌شود. این بدان معنی است که قدیمی‌ترین داوطلبان که در آزمایشات دنبال شده‌اند تا کنون به مدت ۶ ماه مصون بوده‌اند.

هنسلی به سی.ان.ان گفت: عجیب نخواهد بود اگر یک سال دیگر متوجه شویم که این واکسن ها هنوز هم پاسخ ایمنی قوی‌ای دارند. ممکن است این واکسنی باشد که فقط یک بار تزریق می‌کنیم.

این امر باعث می‌شود واکسن شباهت بیشتری به واکسن ضد سرخک داشته باشد تا واکسن آنفلوآنزا. واکسیناسیون علیه سرخک در ۹۶ درصد افراد یک بار برای همیشه از عفونت محافظت می‌کند.

طبق گفته این شرکت، محافظت در برابر واکسن دو دوزه فایزر حتی در ماه ششم بالاتر از ۹۱ درصد است. کارشناسان می گویند، این نشان می‌دهد که هر دو واکسن فایزر و مدرنا پاسخی طولانی مدت برای ایمنی بدن دارند.

هنسلی می‌گوید فن آوری استفاده شده در هر دو واکسن یعنی تحویل ماده ژنتیکی معروف به RNA پیام رسان یا mRNA بسیار قوی است.

هنسلی که آزمایشگاه وی سالها آزمایش واکسن های mRNA تجربی را انجام داده است، گفت: پاسخ‌ های آنتی بادی استخراج شده توسط این واکسن‌های mRNA فوق العاده زیاد است. آنچه در مدل‌های حیوانی با سایر واکسن‌های mRNA که قبلاً آزمایش شده است می دانیم این است که پاسخ‌های آنتی بادی عمر فوق العاده طولانی دارند و با گذشت زمان کاهش نمی‌یابند،

در حالی که واکسن‌ های ویروس کرونا جدید هستند، فناوری mRNA سال‌هاست که مورد مطالعه قرار می‌گیرد و برای ساخت واکسن علیه ویروس آنفلوآنزا، ابولا و زیکا استفاده می‌شود.

هایدون نمی‌داند آیا میزان مصونیت وی در اثر اولین دوز تزریق یک سال قبل است یا خیر. آنچه او می‌داند این است که نمی‌تواند طوری رفتار کند که گویی کاملاً مصونیت دارد. بنابراین او هنوز هم هر زمان که بیرون می‌رود ماسک می زند و از سفر رفتن اجتناب می‌کند.

هایدون گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اکثر افراد واکسینه نشده‌اند. این واقعیت که خود شما واکسینه شده‌اید چیزی را تغییر نمی‌دهد.

وی افزود: ما هنوز هم باید اقدامات احتیاطی مشابه با یک فرد واکسینه نشده را انجام دهیم. اگرچه مراجعه به بیمارستان بسیار کاهش یافته است، اما انتشار ویروس یک نگرانی اساسی است. جمع آوری داده‌ها نشان می‌دهد که افراد واکسینه شده ویروس را نیز بسیار کمتر منتقل می‌کنند و این کشف اخیر نشانه بسیار خوبی است.

منبع: شفقنا زندگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها