غصه‌ های پر قصه
منصور ضابطیان از تجربه حضور در محاکات می‌گوید

غصه‌ های پر قصه

گفت‌وگو با مریم نوابی‌ نژاد، سردبیر برنامه‌های ماه‌عسل، هزار داستان، محاکات و...

به من می‌گویند چرا ادای ماه‌ عسل را درمی‌آوری؟

مریم نوابی‌ نژاد را شاید بسیاری به اسم و چهره نشناسند اما با سوژه‌های ناب و خاصش که برخی از آنها حتی تکان‌دهنده و جذاب نیز هستند بسیاری آشنایی دارند. مخصوصا کسانی که بیننده برنامه ماه‌ عسل، هزار داستان، مکث و حالا «محاکات» هستند.
مریم نوابی‌ نژاد را شاید بسیاری به اسم و چهره نشناسند اما با سوژه‌های ناب و خاصش که برخی از آنها حتی تکان‌دهنده و جذاب نیز هستند بسیاری آشنایی دارند. مخصوصا کسانی که بیننده برنامه ماه‌ عسل، هزار داستان، مکث و حالا «محاکات» هستند.
کد خبر: ۱۳۱۰۱۴۱

او پس از سال‌ ها تجربه این‌بار در کسوت کارگردان و ایده‌پرداز برنامه محاکات را در ایام نوروز۱۴۰۰ روی آنتن برد که اتفاقا توانست با استقبال خوبی نیز مواجه شود و شب‌های ماه مبارک رمضان نیز این برنامه از شبکه دوی سیما پخش خواهد شد.

چطور شد از خبرنگاری در روزنامه به سوژه‌یابی در صداوسیما و کارگردانی برنامه‌های قصه‌محور و اجتماعی رسیدید؟

من سال‌ها خبرنگار اجتماعی بودم و در روزنامه جام‌جم هم برای سال‌ها دبیری سرویس صفحات نسل‌سوم را برعهده داشتم. در دوره‌هایی که آنجا دبیر سرویس بودم به دلیل گزارش‌هایی که تهیه می‌کردیم و به گفته آقای انتظامی، استقبال از مطالب روزنامه بالا رفته بود چون آن زمان به موضوعاتی می‌پرداختیم که برای جامعه بکر بود. سیر خبرنگاری در من از ۱۷سالگی شکل گرفت تا این‌که خیلی اتفاقی آقای علیخانی را دیدم و درباره سوژه‌ها با هم صحبت کردیم. اگر به خاطر داشته باشید تا قبل از سال۸۸، ماه‌عسل فقط به زوج‌های جوان می‌پرداخت و نهایت در بین ۳۰قسمت یکی دو قسمت آن گل می‌کرد و تعداد این نوع از سوژه‌ها کم بود. برای ماه‌عسل ۸۸ به من پیشنهاد شد تا به کمک برنامه بیایم و ما هم شروع کردیم. وقتی بازخورد این سوژه‌ها را در رسانه‌ای مانند تلویزیون دیدم روند برایم دلپذیر شد که یک اتفاق در ژانر بزرگ‌تر تاثیر بیشتری هم دارد. سال۸۹ که مرحوم جوهرچی برنامه ماه‌عسل را اجرا کرد من حضور نداشتم اما سال‌های۹۰، ۹۲، ۹۳ و۹۴ با این برنامه کار کردم. یک‌سال در این میان وقفه افتاد که مشغول طراحی برنامه «هزار داستان» شدم تا این برنامه پا گرفت و پنج‌فصل آن در محرم و صفر و ماه‌رمضان ساخته شد و در مجموع ۹۰برنامه در سال بود که در برخی از برنامه‌ها شاهد بیش از یک قصه بودیم.

قطعا شنیده‌اید که می‌گویند محاکات شبیه ماه‌ عسل شده، نظر خودتان درباره این موضوع چیست؟

به من می‌گویند چرا ادای ماه‌ عسل را درمی‌آوری؟ ماه‌ عسل بود که روی سوژه‌های من سوار شد. حتی ماه‌ عسل بعد از من هم خواست ادای مرا درآورد که نتوانست. چون به هر حال تعداد سوژه‌هایی که هم جذاب و بکر هم حرفی برای گفتن داشته باشد بسیار کم شده‌است. در هزار داستان برای آنکه مجری‌گریزی کنم و براساس یک مجری داستان‌هایم را نچینم با چهره‌ها قصه‌ها را پیش بردیم؛ البته چهره‌ها با سوژه‌های اجتماعی یک ربطی داشتند که یا آن چهره قصه آن سوژه و شخصیت اجتماعی را بازی کرده‌بود یا همسایه بود یا یک جایی در کودکی تجربه‌ای شبیه داشت یا... به هر حال اتفاقی این وسط آنها را به یکدیگر وصل می‌کرد. برای همین سال۹۷ هزار داستان بهترین برنامه تلویزیون اعلام شد. این برنامه در کنار برنامه «نود» و «صبحی دیگر» جایزه بهترین برنامه تلویزیونی را هم گرفت. به شما قول می‌دهم اگر همین سوژه‌ها در برنامه‌های دیگر برود جواب نخواهد داد. این‌که چطور قصه را پیش برد و چطور آن را مدیریت کرد و حتی چه جاهایی مکثی ایجاد کرد و در چه جاهایی علامت سوال پیش‌آورد و کجا اصل قصه گفته شود و کجای صحبت به هیجان قصه برسد و... بسیار مهم است. من مدام با مجری‌ها در ارتباط هستم تا به آنها بگویم چطور روایت این قصه را مدیریت کنند که مخاطب پای برنامه بنشیند و دوست داشته‌باشد آن را دنبال کند. سلبریتی‌ها ممکن است در هر برنامه‌ای حضور داشته‌باشند اما این‌که از یک چهره چه سوژه‌ای دربیاوری که ضربه را به مخاطب بزنی سال‌هاست در این زمینه کار کرده‌ام.

اما در محاکات بار دیگر به سمت برنامه‌ای که یک مجری داشته‌ باشد بازگشتید.

طرح محاکات را از دو سال پیش در ذهن داشتم. یک‌بار که با آقای شهیدی‌فر صحبت می‌کردم گفتم خیلی دوست دارم بعضی از قصه‌ها به فیلمنامه و کتاب تبدیل شوند چون پتانسیل این اتفاق را دارند. به من گفت بیا به چنین طرحی فکر کنیم و دوتایی نشستیم و درباره این طرح با هم صحبت کردیم و بعد از آن این طرح را با تهیه‌کننده مطرح کردم. آقای فرحانی را سال‌هاست می‌شناسم و با او کار کرده‌ام. برای همین وقتی طرح را توضیح دادم از آن استقبال کرد. حدود اسفند۹۸ می‌خواستیم ابتدا با چهار داور برنامه را پیش ببریم و مجری هم نداشته‌باشد و این قصه‌ها را از نگاه سینمایی، ادبی و... دنبال کنند که به کرونا خوردیم.

یکسری از سوژه‌ها مانند علی «بچه‌های آسمان»، برادر علی‌رضا خمسه و... سوژه‌های تکراری بودند و قبلا هم به آنها پرداخته شده‌بود. چرا باز هم سراغ این سوژه‌ها رفتید؟

علی بچه‌های آسمان یک بار به برنامه «حالا خورشید» رضا رشیدپور آمده‌بود. وقتی این فرد از لحظه لحظه زندگی‌اش می‌گوید از ورشکستگی پدرش می‌گوید از آن لحظه‌هایی می‌گوید که واقعا در دنیای واقعی می‌دویده، قصه مواد فروختنش را می‌گوید آنجاست که قصه درستی از علی بچه‌های آسمان درمی‌آید. در طرف مقابل برنامه‌های مختلفی هم بود که سوژه‌های من را به برنامه‌اش دعوت می‌کردند. من اعتراض کردم که این سوژه‌ها زحمت تحقیقات من است و کسی حق ندارد به این راحتی سوژه‌های من را به برنامه خود ببرد. از این دست اتفاقات خیلی زیاد افتاده‌است. چون وقتی سوژه پیدا شده‌است دیگر یافتن آنها کار دشواری نیست.

در ماه رمضان قرار است برنامه محاکات به چه صورت پیش برود؟

در ماه رمضان قرار است ۳۰شب برنامه داشته‌باشیم. ۳۰قصه از قصه زندگی مردم که دربرگیرنده معمول اتفاقات اجتماعی باشد و دیگر مهمان‌ها، سلبریتی‌ها نخواهند بود. از اوتیسم، پیری، بیکاری گرفته تا طلاق، زندگی، شکست، ساختن و... تلاش شده‌است سوژه‌ها و قصه‌ها آن‌قدر به روز و جذاب باشند تا در شب‌های ماه مبارک رمضان شاهد یک برنامه دیدنی باشید.

آزاده باقری - روزنامه نگار / ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها