در ویژه ‌برنامه‌های تحویل سال۱۴۰۰ شبکه‌های سیما چه گذشت؟

معاشرت تلویزیونی‌ها در ساعت صفر قرن

مخاطبان رسانه‌ملی سال‌هاست در حوالی زمان تحویل سال با ویژه‌برنامه‌های گوناگون شبکه‌های سیما آشنا هستند.
کد خبر: ۱۳۰۹۱۰۱
برنامه‌های مناسبتی که گاه از چند روز قبل از آغاز سال جدید شروع می‌شوند و در روز و لحظات تحویل‌سال به اوج می‌رسند. بازیگران و خواننده‌ها پای ‌ثابت این برنامه‌ها هستند و هر چهره هنری را که سال گذشته گل‌کرده باشد احتمالا می‌توان در یکی از شبکه‌ها یافت. گزارش پیش‌رو نگاهی اجمالی دارد به برنامه‌های تحویل سال۱۴۰۰ که اغلب آنها شامل گفت‌وگوها و آیتم‌هایی با حال‌وهوای نوروزی و کم ‌و بیش مفرح بودند.

فرمول‌یک / شبکه یک
سید علی ضیا که چند سال است اجرای اغلب ویژه ‌برنامه‌های شبکه یک را برعهده دارد، این‌بار نیز از صبح۳۰اسفند روی آنتن حاضر شد. این برنامه با دعوت از فرزندان شهید محسن فخری‌زاده آغاز شد و با حضور بازیگران تلویزیون ادامه یافت. روزبه حصاری هم به عنوان مهمان و هم به عنوان خواننده در «فرمول‌ یک» حضور یافت.
نکته جالب این ویژه ‌برنامه چهار ساعت و نیمه، پخش ترانه‌هایی از خواننده-بازیگران مانند روزبه حصاری و کامران تفتی و استفاده از موسیقی نواحی بود.
فرمول ‌یک در نیمه نخست، خوش‌ریتم و پرآیتم بود و از استندآپ‌کمدی امیر کربلایی‌زاده و گفت‌وگوی طنز با میثم درویشان‌پور و برادرش بهره برد. ضیا در این برنامه از مهمانان پرشماری میزبانی کرد که حجت اشرف‌زاده، علی صادقی و چند مهمان مردمی از جمله آنان بودند. شاخص‌ترین مهمان فرمول‌یک تحویل سال، امیر آقایی بود که در لحظات منتهی به آغاز سال نو روی آنتن حاضر شد. دکور شلوغ این برنامه که استودیو را به باغ گل شبیه کرده بود از ایرادات اصلی این برنامه بود. صحنه این برنامه همچنین از وجود سفره هفت‌سین بی‌بهره بود. فرمول‌یک شبکه یک سیما با ۳۰/۴درصد مخاطب و رضایت ۷۴/۱درصد در حد زیاد به عنوان دومین ویژه‌برنامه پربیننده تحویل سال۱۴۰۰ انتخاب شد.

صبح فروردین/ شبکه دو
ویژه‌برنامه «صبح فروردین» با اجرای محمد سلوکی و نجمه جودکی با دعوت از یک مدافع حرم حضرت ‌زینب(س) آغاز شد. در ادامه محمود پاک‌نیت و مهوش صبرکن، بازیگران پیشکسوت روی آنتن حضور یافتند. رحیم شهریاری، محمد معتمدی و مصطفی راغب نیز علاوه بر آن که مهمان صبح فروردین بودند به اجرای قطعاتی در این ویژه‌برنامه پرداختند. در بخشی از این برنامه همچنین همسر یکی از شهدای سلامت نیز حضور یافت. مرجانه گلچین، اسماعیل آذر، ایرج حریرچی، علی فتح‌ا...‌زاده و شهریار مقانلو نیز از مهمانان صبح فروردین بودند که ماحصل آن به‌جز حرف‌های جنجالی فتح‌ا...‌زاده و خداحافظی مرجانه گلچین که کمی بوی دلخوری می‌داد، بازتاب چندانی نداشت.
ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه دو از چند آیتم هم برای بالا‌بردن تنوع برنامه بهره برد که غیر از گفت‌وگوی ضبط‌شده با سالار عقیلی و مسعود فروتن، بدون حضور سلبریتی‌ها و با استفاده از چهره‌های مردمی روی آنتن رفت. صبح فروردین شبکه دو با۵/۱۲ درصد بیننده، آمار خوبی ثبت نکرد و در رتبه هشتم پربیننده‌ترین ویژه‌برنامه‌های تحویل سال۱۴۰۰ قرار گرفت.

عصرجدید/ شبکه سه
«عصرجدید» در فضایی معنوی و با یادی از حرم مطهر امام‌رضا(ع) و خانواده شهدا آغاز شد. ایمان قیاسی، مجری دوم برنامه، اجرای برنامه را در یک ساعت نخست بر عهده داشت، گرچه حضور همه مهمانان برنامه به زمان اجرای احسان علیخانی موکول شده بود. ویژه‌برنامه بیشتر از  چهارساعته تحویل سال عصرجدید در نیمه اول کم‌انرژی و بدون حضور مهمانان محبوب پخش شد اما نیمه‌دوم برنامه، جذاب‌تر بود و از حضور چهره‌هایی چون گرشا رضایی، عرفان طهماسبی، کسری زاهدی و محمد علیزاده به عنوان خواننده بهره برد.
استاد علی نصیریان مهمان لحظات تحویل سال این برنامه بود که با کاریزمای منحصربه‌فرد، آنتن را حسابی گرم کرد. آوازخوانی او هم از لحظات جالب برنامه بود. حضور محمد علیزاده و حاج‌حسین یکتا به عنوان مهمانان دیگر برنامه، کمتر از نصیریان بازتاب داشت. مهم‌ترین نقصان این برنامه نیز همان ویژگی دیرینه علیخانی مجری برنامه بود که لحظات زیادی را با تک‌گویی روی آنتن گذراند. عصرجدید با ۷۰/۵درصد مخاطب و ۸۷درصد رضایت در حد زیاد در نهایت در صدر پربیننده‌ترین ویژه‌برنامه‌های تحویل سال۱۴۰۰ قرار گرفت.

عطر نرگس، رقص باد/ شبکه چهار
«عطرنرگس، رقص‌باد» با اجرای مشترک سیدمهرداد ضیایی و سیدمصطفی امامی در روز تحویل سال روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. این برنامه به تناسب رویکرد شبکه از حضور چهره‌هایی مانند رشید کاکاوند، حامد عسکری، غلام کویتی‌پور، علیرضا افتخاری و محمود انوشه بهره برد. عطرنرگس، رقص‌باد که از صحنه‌آرایی زیبایی بهره برده بود، برخلاف اغلب برنامه‌های دیگر، استودیوی جداگانه برای اجرای خواننده‌ها نداشت. این ویژه‌برنامه به تهیه‌کنندگی میثم محمدحسنی که حدود پنج ساعت روی آنتن این شبکه بود و سعی داشت با  مهمانان و مجریان جدید سال تحویلش نسخه‌ای پر مخاطب از برنامه‌ای با رنگ شبکه نخبگان ارائه دهند. میزان مخاطبانش نیز ۸/۳ درصد  بود.

نوروزترین نوروز/ شبکه پنج
ویژه‌ برنامه تحویل سال شبکه پنج سیما که پیش از آغاز با جنجال انتخاب مجری روبه‌رو شد با اجرای مشترک رضا صادقی، محیا اسناوندی و وحید رونقی پخش شد. مجریان و مهمانان «نوروزترین نوروز» برخلاف اغلب ویژه‌برنامه‌های دیگر روی صندلی خود نشسته بودند. این برنامه که تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد در این ایام از اجرای زنده توسط گروه کر استفاده می‌کند که همواره در بخش اصلی استودیو حضور دارند. این برنامه علاوه بر حضور ساره رشیدی به عنوان استندآپ کمدین ثابت، در روز تحویل سال مهمانان پرشماری چون محمد نادری، مجید واشقانی، شبنم قلی‌خانی، گلاره عباسی، یوسف تیموری، علی مسعودی، بابک افرا، حامد طاها و زینب پورابراهیم داشت که در مدت  شش ساعت و نیم آنتن این برنامه به بعضی از آنان فرصت چندانی برای گفت‌ و گو نرسید.
نوروزترین نوروز به عنوان ویژه‌برنامه تحویل سال۱۴۰۰ شبکه پنج با ۱۷/۴درصد مخاطب و رضایت ۷۴/۹درصدی در حد زیاد، رتبه چهارم پربیننده‌ترین ویژه‌برنامه‌های تحویل سال را به خود اختصاص داد.

سلامی از شبکه قرآن
به جز شبکه‌های اصلی برخی از شبکه‌های دیگر  نیز ویژه‌برنامه‌هایی برای سال تحویل داشتند.
مانند شبکه قرآن  که با حال‌وهوای برنامه‌های این شبکه از استودیوی تهران، حرم‌های مطهر مشهد، کربلا، شهرری و قم و همچنین مسجد مقدس جمکران با حضور شش مجری روی آنتن این شبکه رفت. در این برنامه با عنوان «سلام» از حضور قاریان قرآن، اساتید اخلاق، خدام حضرت‌رضا(ع) و مداحان اهل‌بیت(ع) استفاده شده بود و چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام حسینی قمی، حجت‌الاسلام راشد یزدی و میثم مطیعی در آن حضور داشتند. اغلب دقایق این برنامه که با نزدیک به ۱۱ساعت زمان، طولانی‌ترین ویژه‌برنامه تحویل سال بود به گفت‌وگو با اساتید، تلاوت قرآن و ادعیه گذشت و در بخشی از آن نیز بخشی از یک تئاتر آیینی که در حرم‌مطهر امام‌ رضا(ع) اجرا شد، روی آنتن رفت. «سلام» از مهمانان غیرمنتظره فهرست پربیننده‌ترین ویژه‌برنامه‌های تحویل سال۱۴۰۰ بود که با ۱۸/۱درصد مخاطب و رضایت ۸۶/۲ درصد در حد زیاد در رتبه سوم قرار گرفت.
 
منبع: مصطفی قاسمیان - روزنامه نگار / ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها