پایش دقیق دور سر شیرخوار یکی از مفیدترین و در دسترس‌ترین ابزارها برای اطلاع از سلامت مغز و رشد طبیعی آن است.در واقع با توجه به متصل‌نبودن استخوان‌های جمجمه شیرخواران به یکدیگر و قابلیت جابه‌جایی آنها و بزرگ شدن فضای جمجمه، رشد مغز می‌تواند در سنین شیرخوارگی اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۱۳۰۴۴۷۶

بیشترین میزان رشد مغزی و افزایش اندازه دور سر معمولا در زیر دو سال رخ می‌دهد. طبیعتا هر عاملی که مانع رشد مغز شود خود را به صورت رشد نکردن جمجمه و افزایش نیافتن طبیعی دور سر نشان خواهد داد اما از سوی دیگر هم هر عاملی که با افزایش حجم داخل جمجمه همراه باشد می‌تواند سبب افزایش غیرطبیعی دور سر شود.

پایش دور سر شیرخواران مانند کنترل وزن و قد آنها در کارتی به نام کارت مراقبت کودک درج شده که معمولا ثبت این اعداد به‌صورت ماهانه در مراکز بهداشتی انجام می‌شود.

با مشاهده تغییر در روند طبیعی افزایش دور سر، شیرخوار برای سایر علائم هشدار نیز بررسی می‌شود و در صورت شک به وجود مشکلی در داخل جمجمه، اقدامات تشخیصی وسعت و دقت بیشتری خواهد یافت.

ممکن است لازم باشد تا یک ماه دیگر برای کنترل مجدد دور سر صبر شود یا این‌که با کمک سونوگرافی جمجمه یا ام آر آی، سلامت مغز به صورت دقیق‌تر بررسی شود.

وجود علائم هشدار دیگر نیز در کنار افزایش غیرطبیعی دور سر می‌تواند برای بررسی دقیق‌تر و تشخیص زودهنگام کمک کند. این علائم شامل بی‌قراری، بی‌اشتهایی و عدم تکامل طبیعی مغزی مانند گردن گرفتن، نشستن و قدم برداشتن است.

دكتر علیرضا طبیب خویی - جراح مغز ‌و ‌اعصاب / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها