بیان جزییات واکسیناسیون عمومی در برنامه «دست در دست»؛

واکسن هندی پس از واکسن روسی می‌آید

برنامه «دست در دست» دوشنبه 20 بهمن و در حالیکه تنها ساعاتی چند به آغاز واکسیناسیون سراسری کرونا زمان باقیست، میزبان کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت شد تا به بیان جزییاتی پیرامون واکسن «اسپوتنیک وی» و روند ایمن‌سازی عمومی از زبان این مقام مسئول بپردازد.
کد خبر: ۱۳۰۳۷۹۸
در صورت تایید، واکسن هندی پس از واکسن روسی می‌آید
به گزارش جام جم آنلاین، دوازدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «دست در دست» که با آغاز واکسیناسیون همگانی کرونا در ایران همزمان شده بود میزبان کیانوش جهانپور بود. وی در این برنامه با بیان اینکه سه شنبه ۲۱ بهمن در مسیر مبارزه با کوید ۱۹ برای کشور ما نقطه عطفی است، بیان داشت: واکسیناسیون به تدریج توسعه می یابد و امیدواریم بسیار زودتر از سایر کشورها ایمنی جمعی بیابیم. برنامه‌ریزی شده تا پایان زمستان سال جاری و اوایل بهار 1400، حدود ۴۰ میلیون دوز واکسن توزیع و ۲۵ تا ۳۰ درصد افراد واکسینه شوند.

جهانپور با اشاره به اینکه نسبت به برخی کشورها روند واکسیناسیون عمومی را دو سه هفته دیرتر شروع کردیم، اظهار داشت: ما نسبت به مرحله کارآزمایی بالینی انواع واکسن‌ها  بسیارحساسیت نشان داده و چون با دقت بیشتری واکسن را انتخاب کردیم، این مقدار زمان برد. ممکن است برخی کشورها زودتر شروع کرده باشند اما قسمت عمده ای از کشورهای دنیا چه کسانی که واکسن خریده اند و چه کسانی که توان مالی نداشته اند، هنوز شروع به واکسیناسیون نکرده اند، مثل ژاپن که تا دو هفته دیگر شروع می کند.

واکسیناسیون تنها با واکسن روسی نخواهد بود
سخنگوی غذا و دارو درباره ادامه روند واکسیناسیون همگانی کوید 19 در برنامه «دست در دست» خاطرنشان کرد: واکسن ایرانی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد. واکسن گروه برکت مراحل پایانی کارآزمایی فاز یک را انجام داده و در آستانه فاز دو قرار دارد. واکسن انستیتو پاستور که فاز یک و دو را در کشور همکار کوبا گذرانده، در آستانه فاز سه قرار دارد. همچنین گروه انستیتو رازی نیز در آستانه کارآزمایی فاز یک قرار دارد و تا نوروز 1400 دو واکسن دیگر نیز وارد کارآزمایی فاز یک خواهند شد. واکسن ایرانی از اواخر بهار و تابستان وارد چرخه دارویی کشور می‌شوند و عمده واکسیناسیون با واکسن‌های ایرانی انجام خواهد شد.

چه کشورهایی از واکسن کرونای روسی استفاده می کنند؟
مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت با حضور در برنامه «دست در دست» بیان داشت: ما مجوز مصرف را به عنوان چهاردهمین یا پانزدهمین کشور به دست آوردیم. امروز  بالغ بر ۲۱ کشور این مجوز را صادر کرده و ۴۵ کشور دیگر نیز در لیست انتظار قرار دارند. مجارستان، آرژانتین، برزیل، مکزیک، پاناما، بولیوی، بلاروس و کشورهای آسیای میانه، هند و ... نیز از این واکسن در ایمنی سازی بهره می برند.
برای تزریق واکسن نیز کادر درمان شاغل در آی سی یوها و سایر کادر درمان، سالمندان، بیماری های خاص و صعب العلاج و سپس بقیه گروه ها در دستور کار قرار دارند.

برای ایمنی جمعی در ایران چند میلیون دوز واکسن نیاز است؟
دکتر جهانپور در پاسخ به این پرسش مجری برنامه «دست در دست» که برای ایمنی جمعی در ایران چند میلیون دوز واکسن نیاز است ؟ بیان داشت: در این زمینه دو نگاه وجود دارد. اما  برای خروج از همه گیری با  نگاه بدبینانه ۷۰ میلیون نفر یعنی ۱۴۰ میلیون دوز واکسن و در نگاه خوشبینانه ۵۶ میلیون نفر یا ۱۱۲ دوز برای واکسن هایی که دو دوز هستند، مثل همین واکسن روسی اسپوتنیک وی نیاز داریم که از این مقدار حداقل 40 میلیون دوز را وارد خواهیم کرد.

موفقیت بالای 90 درصدی واکسن روسی 
سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره موفقیت و نتایج کارآزمایی بالینی واکسن روسی عنوان کرد: موفقیت ۹۱ و ۶ دهم درصد در جمعیت عمومی و ۹۱ و ۸ دهم درصد در جمعیت بالای ۶۰ سال واکسن اثبات شده که نشان دهنده این است که ایران انتخاب درستی داشته است. البته واکسیناسیون عمومی تنها با این واکسن نخواهد بود. کادر درمان عموما این واکسن را دریافت می‌کنند. حداقل یک واکسن دیگر از کشور هند مدارک فنی خود را ارائه کرده و در حال بررسی است که در صورت تایید از آن نیز در واکسیناسیون عمومی استفاده خواهیم کرد.

جهانپور که خود تا کنون دو مرتبه به کرونا مبتلا شده تصریح کرد: فروردین و مرداد سال جاری ابتلا به این بیماری را تجربه کردم و درباره این ویروس می‌توانم بگویم یک بار ابتلا شاید ایمنی سلولی ایجاد کند اما زمانی که این ایمنی باقی خواهد ماند مهم است. یافته‌های جمعی نشان می دهد، با یک بار ابتلا ایمنی کامل ایجاد نخواهد شد و امکان ابتلا را از افراد نمی‌گیرد. به ویژه که دوره ایمنی ویروس کرونا در بدن کوتاه است.

گفتنی است «دست در دست» در ویژه برنامه فصل زمستانی خود تا کنون میزبان ایرج حریرچی،رسول نجفیان، سیاوش طهمورث، امیر کاظمی، مهشید جوادی، فریبا متخصص، پوراندخت مهیمن، مسعود اسکویی، عذرا وکیلی، مرتضی امیری اسفندقه، مهران رجبی و .. بوده و علاوه بر پرداختن به موضوعاتی مثل زمستان و تاثیرگذاری افراد در بزنگاه‌های اجتماعی و تاریخی به موضوع مهم همراهی افراد جامعه در جدیدترین میدان همدلی یعنی دوران  شیوع کرونا پرداخته و در این مسیر هم‌صحبت افرادی می‌شود که گام‌های موثری در یاری رساندن به همنوعان خود برداشته‌اند.

«دست در دست» کاریست از گروه معارف شبکه دو و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی به تهیه‌کنندگی هادی خدّادی، اجرای سیاوش عقدایی و کارگردانی بهار ارجمند که پنجشنبه و جمعه هر هفته بعد از گفتگوی ویژه خبری حوالی ساعت 23:30 روانه آنتن می شود و در ایام دهه فجر نیز طی 10 شب متوالی  در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو سیما قرار دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها