تصویر واقعی معمار انقلاب
نگاهی به مستندهایی که بخش‌هایی از زندگی و فعالیت‌های امام(ره) را به تصویر کشیده‌اند

تصویر واقعی معمار انقلاب

روایت عباس محبی از حضورش در نیروی هوایی و حال و هوای روزهای انقلاب

روحیه همافران انقلابی بود

عباس محبی برای نسل‌های بعد از انقلاب به‌خصوص برای دهه پنجا‌هی‌ها و دهه شصتی‌ها، شخصیت کمدی است که صدای او را در برنامه صبح جمعه با شما می‌شنیدند یا او را در جُنگ هفته که عصرهای جمعه از شبکه یک پخش می‌شد در نقش «جان‌ علی» می‌دیدند.
عباس محبی برای نسل‌های بعد از انقلاب به‌خصوص برای دهه پنجا‌هی‌ها و دهه شصتی‌ها، شخصیت کمدی است که صدای او را در برنامه صبح جمعه با شما می‌شنیدند یا او را در جُنگ هفته که عصرهای جمعه از شبکه یک پخش می‌شد در نقش «جان‌ علی» می‌دیدند.
کد خبر: ۱۳۰۳۵۸۶

مردی روستایی که به شهر آمده بود و اتفاقات بامزه‌ای برایش رقم می‌خورد. عباس محبی با ترانه عمله دسته‌‌دسته، به شهرت رسید و عموم مردم او را شناختند و اکنون هم بعد از گذشت سی و چند سال باز هم او را با کمدی‌هایش و جان‌علی می‌شناسند.

شاید کمتر کسی بداند که قبل انقلاب او همافر بوده و در جریان انقلاب به خیابان هم می‌آمده و در تظاهرات شرکت می‌کرده و با ایده‌های شهید‌مطهری، آیت‌ا... طالقانی و دکتر شریعتی آشنا بوده و دوست داشته انقلاب پیروز شود تا استقلال و آزادی در کنار جمهوری را تجربه کند.

وقتی تکنيسین اف -۴ ، بازیگر شد

محبی از این‌که سال ۵۷ جزو همافران بوده و این گروه از اولین نظامیانی بوده‌اند که با امام خمینی (ره) بیعت کرده‌اند، احساس خوبی دارد.

می‌گوید: من سال ۵۴ به نیروی هوایی، دسته همافران پیوستم. به تئاتر و بازیگری علاقه داشتم اما حضور در این حرفه، مخارج زندگی را تامین نمی‌کرد و به همین دلیل به نیروی هوایی پیوستم. همافران، تکنيسین‌هایی بودند که در شاخه‌های مختلف کار می‌کردند از الکتریک بگیر تا موشک و بقیه. من در بخش «وی‌پن» بودم و تکنيسین هواپیماهای «اف - ۴» بودم. آن زمانی که من به نیروی هوایی پیوستم، اساتید ایرانی آنقدر در کارشان پیشرفت کرده بودند که دیگر ما را برای آموزش به آمریکا اعزام نکردند و در ایران آموزش‌های لازم را دیدیم. هم‌زمان که در نیروی هوایی خدمت می‌کردم در خفا بازیگری را هم ادامه می‌دادم اما بعد از پیروزی انقلاب دیگر بازی در تئاتر در خفا نبود و من و چند نفر دیگر از همافران علاقه‌مند به بازیگری، گروهی را تشکیل دادیم و در تئاتر‌شهر نمایش‌هایی را ضبط می‌کردیم که عصر جمعه از تلویزیون پخش می‌شد. بعد مدتی من با شخصیت «جان‌علی» به شهرت رسیدم.

در جریان انقلاب‌، همافران پیشگام بودند

محبی درباره سال ۵۷ می‌گوید: روز عید فطر در نماز عید شرکت کردم که به امامت آیت‌ا... طالقانی برگزار شد. بعد از نماز بود که مردم با حضور آیت‌ا... طالقانی و آیت‌ا... مطهری در محله دروس و مسجد هدایت تظاهرات کردند و به سمت مسجد امام جواد(ع) هفت‌تیر حرکت کردیم و هر‌چه جلوتر می‌رفتیم تعداد مردم بیشتر می‌شد اما آیت‌ا... طالقانی مدام به تظاهرکنندگان تذکر می‌دادند که به کسی یا اموال عمومی صدمه نزنند. هلی‌کوپترها به منطقه آمده بودند و سران کشور تظاهرات را از نزدیک می‌دیدند. شنیده می‌شد که شاه هم داخل یکی از هلی‌کوپترها بوده و تظاهرات را دیده. سخنرانی آیت‌ا... طالقانی تاثیر زیادی بر مردم و حرکت‌های انقلابی آنها داشت. روزی هم که همافران به دیدار امام خمینی رفتند و با ایشان بیعت کردند و آن عکس معروف در آمد، تاثیر خیلی زیادی بر پیروزی انقلاب داشت. نظامیان دیگر هم با دیدن این عکس تشویق شدند که به انقلاب بپیوندند. این را هم بگویم که نوع تفکر همافران با دیگر نظامیان کاملا متفاوت بود. آنها بدون هیچ ترسی به انقلاب پیوستند و نشان دادند که از نظر اعتقادی با دیگر نظامیان فرق دارند. همافران از نظر روحیه انقلابی، پیشگام بودند.

مراقبت از پایگاه‌های هوایی

محبی می‌گوید: همافرانی که به دیدار امام (ره) رفتند، نمایندگان همه همافران بودند. اگر قرار بود همه ما به این دیدار برویم که کل خیابان انقلاب پر از همافر می‌شد‌! خاطرم هست که خیلی از سربازان به فرمان امام (ره) پادگان‌ها را ترک کرده بودند اما ما می‌دانستیم که باید از پایگاه‌هایمان مراقبت کنیم. من آن زمان در پایگاه یکم شکاری مهرآباد بودم و مثل یک سرباز اسلحه روی دوشم بود و در کنار دیگر همافران از پایگاه محافظت می‌کردیم. در آن شرایط نباید پایگاه را ترک می‌کردیم؛ کلی هواپیما و اسلحه و مهمات داخل پایگاه بود و ما به آنها به چشم سرمایه ملی نگاه می‌کردیم و خودمان را موظف کرده بودیم از آنها محافظت کنیم. من و چند تا از دوستانم شب ۱۲ بهمن کشیک بودیم و همان شب قرار گذاشتیم که به استقبال امام برویم. یادم هست تا میدان شوش با ماشین رفتیم اما بقیه راه را پیاده رفتیم. سخنرانی هم که تمام شد، پیاده برگشتیم. سال‌های قبل از پیروزی انقلاب خیلی کتاب می‌خواندم. کتاب‌های شهید مطهری و آقای شریعتی را می‌خواندم و هر جا امکانش بود به جلسات سخنرانی می‌رفتم. هم در نیروی هوایی و دسته همافران بودم اما جسته‌گریخته بازیگری می‌کردم و هم در جریان انقلاب بودم. بعد از بازنشسته شدن از نیروی هوایی هم که کلا به رادیو آمدم و بازیگری در این رسانه را ادامه دادم و فعلا هم که هستم؛ بقیه‌اش را هم هر‌چه خدا بخواهد... .

طاهره آشیانی - روزنامه نگار / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها