سفر رئیس‌مجلس ایران به روسیه ابعاد مختلفی دارد؛ یک بعدش به روابط دوجانبه ایران و روسیه مرتبط است به این معنا که دو کشور تمایل دارند روابط خود را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای توسعه بخشند.
کد خبر: ۱۳۰۳۵۷۲

بعد دیگر آن به موضوع تغییر و تحولات جهانی و بین‌المللی به‌ویژه تغییر دولت در آمریکا برمی‌گردد.

به‌خصوص با توجه به این‌که در مورد مساله هسته‌ای ایران و توافق برجام به هر حال این امکان وجود دارد که با شکل دیگر و سیاست جدیدی، دولت بایدن بخواهد این موضوع را تعقیب کند بنابراین در چنین فضایی ایران و روسیه قاعدتا در پی آنند که در مورد مسائل مختلف رایزنی‌های بیشتری داشته‌باشند.

یکی از موضوعات مورد بحث می‌تواند مسائل اقتصادی باشد. در حوزه‌های اقتصادی از گذشته مسائل زیادی میان ایران و روسیه وجود داشته و در حوزه‌های مختلف توافقات متعددی نیز شکل گرفته، با این وصف بخش اعظم این توافقات هنوز وارد فاز عملیاتی نشده‌است.

روس‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله بخش انرژی تمایل دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. از سوی دیگر موضوع حمل و نقل و اتصالات ریلی ایران هم از جمله موضوعات مورد علاقه روس‌هاست.

در رابطه با تبادل کالا و حوزه‌های مختلف اقتصادی هم همواره موضوعاتی در دستور کار بوده اما به دلایل مختلف این همکاری‌ها تاکنون به صورت گسترده‌ای شکل نگرفته و سطح روابط میان ایران و روسیه در بخش‌های اقتصادی طی سال‌های اخیر در سطوح پایینی قرار داشته‌است که البته به عنوان یک ضعف عمده در روابط میان دو کشور به حساب می‌آید.

طبعا این دیدارها و رایزنی‌های متعاقب آن می‌تواند این نوع همکاری‌ها را افزایش دهد. از سوی دیگر باید در نظر گرفت به هر حال مجالس و پارلمان کشورها نقش مهمی در تصویب قوانین و نظارت بر اجرای طرح و قراردادهای بین‌المللی دارند.

با توجه به این‌که میان ایران و روسیه ۲۵ میلیارد دلار توافق‌نامه امضا شده وجود دارد، نظارت جدی از سوی دستگاه و نهادهای نظارتی و همچنین مجلس می‌تواند در حوزه گسترش این روابط و تعاملات و همچنین به اجرا درآمدن توافقات صورت گرفته، تدوین طرح‌های جدید و بازخوانی طرح‌های گذشته و تقویت نظارت بر اجرای طرح‌های اقتصادی میان دو کشور نقش مهمی داشته‌ باشد.

شعیب بهمن - کارشناس مسائل روسیه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها