jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۳۰۳۲۲۳   ۱۶ بهمن ۱۳۹۹  |  ۲۰:۲۲

فیزیکدانان "دانشگاه رادبود" هلند خبردادند

دانشمندان در حال طراحی "مغز کوانتومی" هستند

با افزایش تقاضای جهانی برای ظرفیت محاسبات، این موضوع واضح و روشن است که جهان به استراتژی‌های جدید برای ذخیره و پردازش اطلاعات به روشی نوین نیاز دارد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، با در نظر گرفتن این موضوع ، فیزیکدانان "دانشگاه رادبود" هلند پایه و اساس نسل کاملاً جدیدی از رایانه‌ها را بنا نهاده‌اند. آنها در حال کار بر روی شبکه‌ای به نام "مغز کوانتومی"(quantum brain) هستند که می‌تواند رفتار خودمختار سلول‌های عصبی و سیناپس‌های مغز را تقلید کند.

آنها نشان داده‌اند که می‌توانند شبکه‌ای از اتم‌های واحد را به یک الگو تبدیل کرده و آنها را بهم متصل کنند. آنها کشف کردند که با ساخت شبکه‌ای از اتم‌های کبالت روی فسفر سیاه قادر به ساختن ماده‌ای هستند که اطلاعات را به روش‌های مشابه مغز ذخیره و پردازش می‌کند و حتی موضوع  تعجب آورتر این است که این شبکه می‌تواند خود را با آنها سازگار کند.

دانشمندان با ایجاد مجموعه‌های متناسب از این اتم‌ها کشف کردند که رفتار شلیک(firing behaviour) این گروه‌ها تقلید رفتار مدل شبه مغز استفاده شده در هوش مصنوعی است. آنها ضمن مشاهده رفتار نورون‌های میخ مانند، کوچکترین سیناپس شناخته شده تاکنون را ایجاد کردند و سپس مشاهده کردند که این گروه‌ها از ویژگی تطبیقی ​​ذاتی برخوردارند زیرا سیناپس‌ها رفتارشان را بسته به آنچه مشاهده می‌کردند، تغییر می‌دادند.

دکتر "الکساندر خواجتوریان"(Alexander Khajetoorians) گفت: هنگام تحریک مواد در مدت زمان طولانی‌تری با ولتاژ مشخص، از دیدن تغییر سیناپس‌ها بسیار متعجب شدیم. این ماده واکنش خود را بر اساس محرک‌های خارجی دریافت شده تطبیق داده است.

دانشمندان اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ساخت و ایجاد شبکه بزرگتری از اتم‌ها و همچنین بررسی مواد جدید کوانتومی که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، هستند. همچنین آنها باید درک کنند که چرا شبکه اتمی آنها اینگونه رفتار می‌کند.

خاجتوریان در انتها گفت: اگر در نهایت بتوانیم از این ماده ماشین واقعی بسازیم، می‌توانیم دستگاه‌های محاسباتی خودآموز بسازیم که بهره‌وری انرژی آنها بهتر بوده و کوچک‌تر از رایانه‌های امروزی هستند.