بررسی عملکرد فنی مدافع سرخ‎ها؛

جلال باجبروت

کاپیتان جلال حسینی عالی است، مثل همیشه. او خیلی وقت است که وارد زمره آن دست از بازیکنانی شده که گاهی اوقات کلمه «اسطوره» درباره آنها به کار می‏رود.  اما بالاخره یک پایانی وجود دارد، مثل همیشه.
کد خبر: ۱۳۰۲۹۶۷

به گزارش جام جم آنلاین ، به خصوص وقتی به این مسئله دقت کنیم که او در حال رد کردن 38 سال است. سیدجلال از متناقض‏ترین بازیکنان لیگ برتری به شمار می‏رود. به همان اندازه که اخیرا پرانتقاد ظاهر می‏شود به همان اندازه هم شایسته تعریف و تمجید است.

جلال از لحاظ روحیه و جنگندگی همان مدافع چند سال قبل است. اما وقتی زمان بگذرد خیلی چیزها فروکش می‏کنند؛ چیزهایی مثل انرژی و نیروی جوانی.

لیگ تقریبا به نیمه رسیده است. پرسپولیس هنوز به صدر هم نزدیک نشده. رویای پنج قهرمانی پشت سر هم تقریبا از بین رفته و جلال حسینی هم نزدیک‎تر از هر زمانی به خداحافظی است.

از فصل گذشته که نه، از دو فصل پیش بود که مدام زمزمه‎های جدایی جلال حسینی از پرسپولیس به گوش می‎رسید. بالا رفتن سن و البته افت کیفیت فنی او از دو فصل پیش آغاز شد و این یک واقعیت غیرقابل انکار است. اما جلال از آن دست بازیکنانی به شمار می‎رود که حتی با وجود افت فنی همچنان برای تیمش کارآمد است که این به روحیه بالای او برمی‎گردد. اما به هر حال او با بالا رفتن سن کم‎کم به پایان خود در امپراتوری سرخ‎ها نزدیک می‎شود و این واقعیت انکارناپذیر فوتبال همین است؛ نه فقط برای او که برای تمامی ستاره‎های ریز و درشت فوتبال. اما به غیر از بالا رفتن سن و سال، جلال با چه مشکل دیگری روبرو شده است؟

 

کند و آهسته

یکی از بزرگ‎ترین مزیت‎های فوتبالی داشتن سرعت بالاست. اصلا بسیاری از تاکتیک‎ها بر مبنای سرعت است و اگر این سرعت نباشد خیلی از تاکتیک‎ها به سرانجام نمی‎رسد.

تند و سریع بودن در میان مدافعان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یک مدافع فرز، سریع خودش را به مهلکه می‎رساند و اوضاع را جمع و جور می‎کند. اما در رابطه با سیدجلال حسینی باید بگوییم سرعت او کمتر از هر زمان دیگری شده است. جلال کند شده و واکنش‎های او نیز بر همین اساس کم سرعت‎تر شده. بدون شک این بزرگ‎ترین ایراد فنی کنونی جلال حسینی است.

تیمی که می‎خواهد در کورس قهرمانی باشد و پا به پای استقلال و بقیه رقبا پیش برود باید مدافعانی مستحکم، سریع و چابک داشته باشد.

نشانه‎های افول جلال وقتی بیشتر شد که واکنش‎هایش در خط دفاع مقابل مهاجمان کمتر شد. البته این را هم باید بدانیم که اصولا جلال حسینی از همان ابتدا بازیکن پرسرعتی نبود ولی با تمام قدرت سعی می‎کرد که چالاک و فرز باشد. تفاوت زیادی بین بازیکنی که ذاتا سرعتی است با کسی که سعی می‏کند سرعتی باشد وجود دارد. حسینی به عنوان یک مدافع قدرتمند از آن دست بازیکنانی است که سرعتی به شمار نمی‏رود اما تمام تلاش خود را به کار می‏گیرد تا چنین باشد.

واقعیت تلخ این است که اگر پرسپولیس امروز در این رتبه نه چندان مورد پسند هواداران در جدول رده بندی لیگ برتر فوتبال ایران قرار دارد به این دلیل است که از خط دفاعی سریع و چابکی برخوردار نیست. جلال خودش هم به این نتیجه رسیده است؟

اما حالا که صحبت از افت فنی او شد منصفانه نیست اگر از نقش قابل توجه او در خط دفاع نگوییم. او از همین الان هم اسطوره سرخ‎هاست، مردی که به چهار قهرمانی در لیگ برتر و دو نایب قهرمانی در آسیا کمک شایانی کرد و حالا با بالا رفتن سن هنوز هم روحیه بسیار بالایی دارد که با یک جنگندگی و تعصب عجیب و غریب در فوتبال همراه شده است. اما این‎ها برای فوتبال و قهرمانی کافی نیست. سیدجلال حسینی متناقض‎ترین بازیکن سرخ‎هاست. هم ستاره است و هم نیست. هم کارآمد و موثر است و هم افت کرده. هم کند شده و هم انرژی بالایی دارد. مدافع با جبروت سرخ‎ها 38 ساله است اما می‎خواهد هنوز ادامه بدهد. این جلال و آن پرسپولیس در انتهای لیگ بیستم به کجا خواهند رسید؟

درباره جلال حسینی امروز روزنامه جام جم یادداشتی را به قلم جواد الله وردی پیشکسوت سرخ ها منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

سید جلال از همه جوان‎تر است

یادداشت: جواد ا...‎وردی پیشکسوت پرسپولیس

ببینید پرسپولیس چقدر عالی است که حتی با وجود افت نسبی در این فصل هنوز هم یکی از بهترین خط دفاع‎های لیگ را دارد. بر خلاف نظر بسیاری از کارشناسان محترم باید بگویم ضریب اشتباهات پرسپولیس در خط دفاع بسیار پایین است. باور ندارید بروید شرایط مدافعان این تیم را با سایر مدافعان لیگ مقایسه کنید. من بر خلاف نظر بسیاری باید بگویم ضریب اشتباهات در خط دفاع پرسپولیس صفر است البته این را هم نباید فراموش کنیم که پرسپولیس دروازه‎بان بسیار خوبی هم دارد.

اما نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که اصولا بازیکنی که پیراهن تیم را می‎پوشد باید در حد و اندازه‎های این تیم باشد.

زمانی که ما بازی می‏کردیم مربیان همیشه به ما یاد می‎دادند که در محوطه ۱۸‌قدم توپ به هیچ عنوان نباید به بدن بازیکنان تیم مقابل بخورد. اگر بخورد یعنی ما اشتباه کرده‏ایم و احتمالا باید تاوان پس بدهیم. این را هم باید بدانید مهم‎ترین ویژگی یک مدافع در خط دفاعی این است که ضریب اشتباهاتش در حد صفر باشد. اگر اینگونه نباشد پس مدافع خوبی هم نیست. هر اشتباه می‎تواند منجر به یک گل شود.

در رابطه با سید‌جلال حسینی باید بگویم او به عنوان مدافع خوب سرخ‎ها هنوز توانایی بازی کردن در پرسپولیس را دارد. او خوب خودش را نگه داشته و یک مساله بسیار مهم را ثابت کرده است: «جوانی سن ندارد». او مدافعی است که ۳۸‌سال دارد اما جوان‏تر از خیلی از مدافعان بیست و چند ساله لیگ‌برتر است.

این را هم باید بدانیم که «باتری» جلال یک روزی تمام می‏شود اما حالا که جنگنده و قدرتمند در خط دفاع به میدان می‏رود باید امیدوار باشیم به همین منوال ادامه بدهد. پرسپولیس با او می‎تواند به پنجمین قهرمانی پیاپی برسد. این مساله را باور کنید.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش/ روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها