رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت:

اختیارات لازم برای واردات واکسن کرونا به هیات امنای ارزی داده شده است

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: به هیات امنای ارزی همه اختیارات داده شده است تا نسبت به واردات واکسن کرونای تایید شده اقدام کند.
کد خبر: ۱۳۰۲۲۵۴

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، اظهار کرد: از ابتدا تا کنون تاکید کمیته ملی واکسن کرونا بر آن بوده که هرگونه انجام کارآزمایی بالینی واکسن‌های خارجی در کشور منوط به مشارکت در تولید و انتقال فناوری خواهد بود.

او با اشاره به برگزاری ۱۲ نشست هم اندیشی و جلسه کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ در ماه‌های گذشته، افزود: در این جلسات علاوه بر رهگیری و هدایت و برنامه ریزی برای واکسیناسیون همگانی اثربخش و ایمنی علیه بیماری کووید ۱۹، موضوع تسهیل دستیابی به واکسن تولید داخل مستمرا پیگیری و تصمیم سازی شده که نتایج خوبی تا کنون دربر داشته است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو یادآوری کرد: در جلسه یازدهم کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ در آذر ماه، آیین نامه ثبت سریع و صدور مجوز واردات اضطراری واکسن کرونا پیشنهادی سازمان غذا و دارو نیز پس از بحث و بررسی، مورد تایید اعضای کمیته قرار گرفته و جهت ابلاغ، تقدیم مراجع ذیربط شده است.

جهانپور گفت: پیش نیاز‌های درخواستی سازمان جهانی بهداشت (WHO) و ساز و کار کواکس مبنی بر تعریف فرآیند و الزامات واردات واکسن با توجه به وضعیت بحران و اضطراری کووید ۱۹ در جهان برای دریافت به هنگام واکسن ایمن از شرکت‌های سازنده به منظور کاهش عواقب و پیامد‌های تداوم اپیدمی، ضروری خواهد بود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: تاکید وزیر بهداشت و کمیته ملی بر استفاده از گزینه‌های مطمئن واکسن برای کارکنان سلامت بوده و هست و زیرگروه‌های در اولویت این قشر عزیز برای واکسیناسیون در اولویت خواهند بود.

سخنگوی قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی ادامه داد: با توجه به وضعیت زمانی محدود عرضه واکسن‌های خریداری شده، مقرر شده است صرفا در این مورد خاص، بسته بندی اولیه سازنده دربردارنده اطلاعات نوع واکسن، روش و حجم تزریق و هشدار‌های اساسی به زبان مندرج مورد تایید باشد و برای لیبلینگ واکسن، مدل ارائه شده توسط مرجع تنظیم مقررات دارویی اروپا (EMA) مورد تایید است.

او تصریح کرد: برنامه کلی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ تغییری نداشته است و مطابق برنامه قبلی، مسیر‌های خرید مستقیم واکسن تایید شده، خرید از سبد کوواکس و واکسن تولید داخل به ترتیب مسیر تامین واکسن مورد نیاز کشور برای واکسیناسیون همگانی علیه این بیماری بوده و مرجع تایید نهایی واکسن اعم از خارجی یا تولید داخل، سازمان غذا و دارو خواهد بود و فرآیند بررسی به رغم همه مسیر‌های سریع تایید (Fast Track) کماکان زمانبر بوده و نیازمند تکمیل اطلاعات است و در این فرآیند، کیفیت و ایمنی مبتنی بر شواهد و مدارک فدای سرعت عمل نخواهد شد و ورود هرگونه واکسن از هر مسیر، منوط به تایید مجوز موقت و اضطراری سازمان غذا و دارو است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: فرآیند واکسیناسیون هم در کشوری به گستردگی مثل ایران و برای درصد بالایی از جمعیت ۸۴ میلیونی، زمانبر خواهد بود لذا حتی با تایید برخی واکسن‌ها و صدور مجوز مصرف اضطراری و واردات آن‌ها و متعاقبا شروع واکسیناسیون در بازه زمانی چند روزه و چند هفته حتی چند ماه، کماکان رعایت های دستورالعمل‌های بهداشتی، اعمال محدودیت‌های هوشمند، استفاده از تجهیزات محافظت فردی و خودمراقبتی، فاصله گذاری فیزیکی و شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و استفاده از ضدعفونی کننده‌ها با دقت و جدیت مانند ماه‌های قبل باید ادامه داشته باشد.

او افزود: در خوش بینانه‌ترین شرایط، واکسیناسیون حتی بدون بروز حوادث غیرمترقبه‌ای مانند جهش‌های ویروس، یک شبه و یک ماهه و حتی چند ماهه نمی‌تواند سایه شوم این بیماری و همه گیری را از جوامع کوتاه کند و هرگونه عادی پنداری و اهمال فردی و عمومی حتی در میانه فصل واکسیناسیون می‌تواند فاجعه آمیز و بحران آفرین باشد و تا آخرین روز‌های خروج از اپیدمی و طغیان بیماری و حتی بعد از آن باید این هوشیاری و حساسیت در جامعه زنده بماند و خودمراقبتی و مشارکت فعال اجتماعی و بین بخشی باید در بالاترین وجه ممکن ادامه یابد.

جهانپور گفت: همانگونه که از قبل وعده داده شده، واکسیناسیون با واکسن موثر و بی خطر خارجی آغاز خواهد شد و با واکسن‌های تولید داخل ادامه خواهد یافت و با توکل به خداوند متعال حتی زودتر از بسیاری از کشور‌ها اتمام خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها