jamejamonline
اقتصادی بانک بیمه و بورس کد خبر: ۱۳۰۱۷۹۴   ۳۰ دی ۱۳۹۹  |  ۲۰:۰۱

رئیس کل بانک مرکزی گفت: معتقدیم که بانک‌های کره‌ای باید خسارت ایران در این دو سال را جبران کنند؛ البته میزان این خسارت یک مسئله فنی است و باید توسط متخصصان بانکی و مالی تعیین شود.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در گفتگو با خبرگزاری «بلومبرگ» توضیحاتی را در خصوص منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی و نیز دیدار اخیر خود در تهران با هیئت کره جنوبی، ارائه کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید برگردان فارسی این گفت وگوست:

شما گفتید که باید به حدود ۷ میلیارد دلار منابع موجود ایران در کره جنوبی سود تعلق بگیرد؛ برآورد می‌کنید چه مقدار سود در دو سال گذشته انباشته شده باشد؟

به خاطر همکاری بانک‌های کره‌ای با سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران تاکنون نتوانسته است از منابع خود نزد بانک‌ های کره‌ای استفاده کند. این سیاست بر خلاف قوانین بین‌الملل و با اصول حقوقی توجیه‌ناپذیر است. بنابراین ما اعتقاد داریم که آن بانک‌های کره‌ای باید خسارت جمهوری اسلامی ایران در طی این دو سال را جبران کنند. میزان این خسارت یک مسئله فنی است و باید توسط متخصصان بانکی و مالی تعیین شود.

آیا هیئت کره جنوبی اشاره‌ای بر آزاد سازی سریع منابع انجام داد یا چارچوب زمانی خاصی برای حل این موضوع تعیین کرد؟

هیئت کره جنوبی اظهار داشت که آنها اراده سیاسی برای حل موضوع و ایجاد امکان استفاده ایران از منابع را دارند اما مسئله آنجاست که آنها همزمان می‌خواهند از سیاست‌ها و مقررات ایالات متحده پیروی کنند.

آیا آن‌ها دقیقاً مشخص کردند که چه چیزی آن‌ها را از آزادسازی منابع باز می‌دارد؟ به عنوان مثال، آیا آن‌ها تحت فشار مستقیم دولت ایالات متحده یا بانک‌های خاصی از این کشور هستند؟

چند مانع بر سر راه استفاده از منابع متعلق به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. بانک‌های ایرانی و مؤسسات مالی آن از جمله بانک مرکزی در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری ایالات متحده قرار دارند. متأسفانه دولت کره تسلیم این فشارها شده است و برخلاف دیگر کشورها از همکاری با ایران امتناع می‌ورزد.

شرکای دیگر ما توانستند راه‌هایی را بیابند تا ما بتوانیم از منابع خود برای واردات کالاهای اساسی استفاده کنیم اما دولت کره هیچ پیشنهاد قابل اتکایی در این زمینه ارائه نکرد. منابع ایران نزد آن بانک‌های کره‌ای هستند که با بانک‌های آمریکایی کار می‌کنند و آنها این بهانه را مطرح ساخته‌اند که منابع به وون کره هستند و نمی‌توان آن را مستقیماً به یورو تبدیل کرد.

جلسه چگونه به پایان رسید؟ آیا کره جنوبی هیچ قولی برای انجام تلاش‌های جدید و آزادسازی پول‌ها داد؟

مقامات کره‌ای وعده دادند که آنها هرچه در توان دارند برای آزادسازی منابع انجام می‌دهند، اما این اولین باری نیست که آن‌ها چنین قولی می‌دهند.

آیا موضوع نفتکش کره‌ای و ارتباط توقیف آن با منابع مسدود شده ایرانی مورد بحث قرار گرفت؟

خیر

آیا این امکان وجود دارد که حدود ۷ میلیارد دلار منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی به ساز و کار اینستکس هدایت شود؟ آیا شما در این باره بحثی انجام دادید؟

انتقال منابع به اینستکس یا کانال سوئیس از گزینه‌های ممکن اما در گام دوم است. ما باید شاهد اراده سیاسی بانک‌های کره‌ای برای آزادسازی منابع و همکاری آن‌ها با بانک‌های ایرانی باشیم اما تاکنون چنین اراده سیاسی را مشاهده نکرده‌ایم.

علاوه بر این لازم است یادآوری کنیم که اینستکس عملاً تاکنون کاربردی نداشته است و عمدتاً تحت تأثیر همان تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد. از این رو اینستکس آن گونه که ما انتظار داشتیم نتوانست روابط تجاری ما با اروپا را فارغ از تحریم‌های آمریکا، پوشش دهد، زیرا اروپایی‌ها شجاعت کافی برای اعمال حاکمیت اقتصادی خود را نداشتند.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

سفر رئیس‌مجلس ایران به روسیه ابعاد مختلفی دارد؛ یک بعدش به روابط دوجانبه ایران و روسیه مرتبط است به این معنا که دو کشور تمایل دارند روابط خود را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای توسعه بخشند.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر