یک روز در کنار جهادگران حوزه پخت و توزیع نان صلواتی بین اقشار نیازمند و حاشیه‌نشین مشهد

نان سر سفره‌های خالی

مثل خیلی از گروه های جهادی، بخش زیادی از وقت‌شان را در هفته صرف کار خیر می‌کنند؛ کار خیرشان اما کمی متفاوت است و ارتباط مستقیمی با سفره خالی مستمندان حاشیه شهر دارد...‌ نان می‌پزند برای سفره‌هایی که حتی از همین اندک هم بی‌بهره‌اند؛ آن‌هم نان باکیفیت و خوش‌عطر و طعم؛ نانی که هم آرد و روغن و ادویه‌اش بهترین است و هم با عشق آماده می‌شود... .
کد خبر: ۱۲۹۹۷۶۳

نانوایان قرارگاه جهادی شهید قاسمی‌دانا با حمایت مدیریت امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی، این روزهای کرونازده، آستین همت بالا زده و نان‌آور سفره‌های خالی بخشی از خانواده‌های گرفتار حاشیه شهر مشهد شده‌اند.

در نانوایی را بسته‌اند و به رسم جهادگران، چراغ خاموش و بی‌سروصدا کار خود را می‌کنند. اما بوی نان تازه از چند متری، رهگذران را جذب خود می‌کند. مرتضی اکبری به استقبال‌مان می‌آید. او مسؤول نانوایی قرارگاه جهادی شهید حسن قاسمی‌داناست؛ قرارگاهی که زیر نظر «خانه ایثار و شهادت» به امور جهادی مشغول است و عنوانش را به نیت تبرک از نام شهیدی نانوا از شهدای مدافع حرم گرفته است.

هر هفته ۱۰ هزار قرص

گروه جهادی شهید حسن قائمی‌ دانا، سه روز در هفته، (بعد‌از‌ظهر یکشنبه و سه‌شنبه و تمام روز پنجشنبه هر هفته را) با پخت و توزیع نان صلواتی در خدمت خانواده‌های نیازمند حاشیه‌ نشین هستند.

معمولا شش‌نفر در این گروه جهادی کار پخت نان طی هفته را به‌عهده دارند و روزانه ۲۰۰۰‌قرص نان در قالب ۵۰۰ بسته پخت و توزیع می‌کنند. تعداد این گروه شش نفره پنجشنبه‌ها به‌خاطر حجم بالای پخت، به ۲۰ نفر می‌رسد و تعداد نان‌ها هم به ۶۰۰۰‌قرص نان و این یعنی هر هفته ۱۰ هزار قرص نان توسط این گروه جهادی پخت و توزیع می‌شود.

نان‌شان هم باکیفیت است و خوشمزه، این را پیش از آن‌که لقمه‌ای در دهان بگذاریم و متوجه شویم، مسؤول نانوایی قرارگاه به ما می‌گوید: نانی که ما پخت می‌کنیم تافتون با روغن حیوانی درجه یک است که مخلوطی از چند نوع سبزی، زیره سبز، سیب زمینی و پیاز هم به آن می‌زنیم. آقا مرتضی نانوا نیست و حرفه‌اش چیز دیگری است و وقتی ما درباره چگونگی ورودش به کار جهادی پخت نان می‌پرسیم، با خنده می‌گوید: من، بیکارم... تقصیر من نبود توی این راه افتادم، دوستان نشانم دادند. او البته بیکار نیست و به گفته دوستانش استادکار و صاحب حرفه و فن است.

ایستگاه اول، اربعین

بی‌شک هر‌کسی توفیق گره‌گشایی از خلق را پیدا می‌کند، داستانی دارد و روزی به بهانه‌ای در این مسیر افتاده است؛ زلف خیلی از جهادی‌ها اما از زیارت اربعین و کربلا به امور خیر گره‌خورده که اکبری هم یکی از آنهاست. او شش سال پیش با گروه جهادی «خانه ایثار و شهادت» و نانوایان جهادگر مشهدی آشنا شد و با تأمین تجهیزات پخت نان برای آنها در این مسیر قدم گذاشت؛ مسیری که از یک‌سال پیش با پخت نان برای حاشیه‌نشین‌های مشهد ادامه یافت و حتی برکاتش گاه به سایر مناطق کشور از جمله سیل‌زدگان شهرستان نیکشهر سیستان و بلوچستان هم رسیده است.

اکبری و گروهش از سال گذشته دستگاه نانوایی خریده‌اند و در یک مکان اجاره‌ای نان پخت می‌کنند، هرچند دغدغه‌شان تهیه یک مکان ثابت است. این کار جهادی بزرگ، علاوه بر حامیان خیر، یک حامی بزرگ هم دارد؛ آستان قدس رضوی.

اکبری در این‌باره می‌گوید: تهیه آرد، روغن حیوانی مرغوب، بسته‌بندی ویژه نان‌ها و نیروهای خادمیار برای توزیع آنها بین مناطق حاشیه شهر مشهد، تنها بخشی از حمایت‌های نقدی و غیرنقدی آستان قدس رضوی از این قرارگاه جهادی و اقشار بی‌بضاعت شهر است. آنها که جهادی کار می‌کنند بهتر می‌دانند وقت و انرژی که برای کار خیر می‌گذارند، چه برگشت بابرکتی در زندگی‌شان دارد؛‌ برکتی که اکبری درباره‌اش می‌گوید: برکت کار خیر در زندگی‌مان معلوم است. اگر اینجا، نصف روز هم وقت بگذاریم، اثراتش روی درآمد و زندگی شخصی ما بسیار زیاد است، زندگی سالم‌تری داریم و این‌طور بگویم؛ حال‌مان خوش است...

آب حوض هم می‌کشیم !

اینجا در این گروه جهادی، آدم‌های مختلف با مشاغل گوناگون حضور دارند؛ مثل محمد‌ابراهیم زواری که دکترای مدیریت بازرگانی دارد و استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی است. به سراغش می‌رویم. روپوش سپیدی پوشیده و آرد سرتاپایش را پوشانده و جلوی دستگاه تندتند چانه‌های خمیر را پهن می‌کند و روی چرخ گردان نانوایی می‌گذارد. شوخ‌طبع‌، کاربلد و فروتن است و دوستانش در تعریف او می‌گویند فقط کافی است خبردار شود که جایی، کاری به نام خیر وجود دارد، همیشه حاضر به‌یراق است. ابایی از انجام هیچ کاری ندارد، از جوشکاری و تعمیرات گرفته تا آجرچینی و کندن زمین. به قول خودش: «آب‌حوض هم می‌کشیم!» یکی از نانوایان می‌گوید: دکتر مستعد و زرنگ است، زود یک کار را یاد می‌گیرد و مشغول خدمت می‌شود.

تداوم رزمایش همدلی مومنانه

در حین خوش‌وبش‌ها و دست‌های تا آرنج در آرد و خمیر فرو رفته، احمد کشتگر جمع را به فرستادن چند صلوات مهمان می‌کند و فضا و نان‌ها را متبرک به عطر نام حضرت محمد(ص). او کنار دستگاه خمیرگیری، گرمِ کار است و به‌گفته خودش، یکی از خادمان جهادگر قرارگاه شهید قاسمی‌داناست. با این‌که مدیر نانوایی و عضوی از اتحادیه نانوایان مشهد است ولی در دستگاه خدمت به حضرت رضا(ع) و خلق خدا فقط خادم است.

ماجرای پیوند خوردن کشتگر به این گروه جهادی به دو سال پیش و مشارکت در امدادرسانی به سیل‌زدگان با پخت نان گرم برمی‌گردد و درباره فعالیت امروزشان می‌گوید: این روزها که به‌خاطر کسادی کاسبی‌ها بخشی از مردم مضطربند و نه مستمند، باید دست همدیگر را بگیریم. پیرو دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تداوم رزمایش همدلی مؤمنانه، با بروبچه‌ها صحبت کردیم که با استفاده از حداکثر توان نیروها و ظرفیت دستگاه‌ها، سه روز در هفته نان بپزیم. تخصص من خمیرگیری است ولی به بچه‌های غیرنانوا گفته‌ایم که هر‌کاری از دست‌شان برمی‌آید انجام دهند چون آن کسی که این نان را از ما می‌خرد، خیلی گران می‌خرد. امام صادق(ع) فرموده‌اند: «همه ثروت زمین و آسمان به یک حسنه خدا نمی‌ارزد». پس خریدار این کارهای خیر و حسنه خداست، چرا که باور داریم آن دستی که می‌گیرد دست خداست و گیرنده نان هم از طرف خدا به ما حواله داده شده است.

این نانوای صاحبدل اضافه می‌کند: «به دوستان گفته‌ایم که می‌خواهیم نان ما مصداق «مما تحبون» باشد؛ یعنی بهترین کارها. لذا شما در سطح مشهد چنین نان با‌کیفیتی نخواهید یافت. این نان با محتوای غنی، ارزش یک وعده غذایی را دارد... پیتزا نمی‌زنیم ولی از آن مقوی‌تر است!

سارا صالحی - ایران / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها