یک متخصص بیماری‌های داخلی:

ماسک باعث کاهش اکسیژن‌ رسانی نمی‌شود

یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: هوا از پارچه‌هایی که برای ماسک استفاده می‌شوند، عبور می‌کند بنابراین جلوی نفس کشیدن را نمی‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۹۳۹۷۱

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا امیرذهنی، متخصص بیماری‌های داخلی از دانشگاه علوم پزشکی، درباره استفاده مداوم از ماسک و پایین آمدن سطح اکسیژن خون اظهار کرد: برخی افراد گمان می‌کنند ماسک، مانع رسیدن اکسیژن کافی به ریه شده و در نهایت باعث مرگشان می‌شود؛ این تصور کاملا اشتباه است.

وی افزود: در واقع هوا از پارچه‌هایی که برای ماسک استفاده می‌شوند، عبور می‌کند و در صورت استفاده صحیح، جلوی نفس کشیدن را نمی‌گیرد.

امیرذهنی با بیان اینکه برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون می‌توان از دستگاهی به نام «پالس‌ اکسیمتر» استفاده کرد، گفت: «پالس‌ اکسیمتر» دستگاهی پزشکی است که از نور برای تشخیص سطح اکسیژن خون استفاده می‌کند. برخی پزشکان این دستگاه‌های کوچک را برای کنترل علائم کرونا توصیه می‌کنند.

این متخصص بیماری‌های داخلی ادامه داد: به طور طبیعی میزان اکسیژن خون افراد باید از ۹۰ تا ۱۰۰ درصد باشد و اغلب اوقات حتی به ۹۴ هم می‌رسد. اگر میزان اکسیژن به زیر از ۹۰ درصد برسد؛ قطعا از لحاظ پزشکی غیر طبیعی خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ با دستگاه پالس‌اکسیمتر، سطح اکسیژن خون خود را اندازه گرفتند و از این مقدار پایین‌تر بود، حتما برای بستری شدن به مراکز درمانی مراجعه کنند.

امیرذهنی بیان کرد: هر چند برخی عوامل مانند بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند سطح اکسیژن را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است میزان اکسیژن خون را پایین یا حتی بالا ببرد.

این متخصص بیماری‌های داخلی تاکید کرد: تنگی‌ نفس، نشانه این است که اکسیژن کافی به بدن نمی‌رسد. این نشانه ربطی به استفاده از ماسک ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها