سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، این بالنها اکنون به جای تکیه بر الگوریتمهای طراحی شده توسط انسان، از سیستم هوش مصنوعی که در چند سال گذشته توسط گوگل توسعه یافته است، بهره میبرد.
اکنون یک سیستم یادگیری تقویتی(RL) وظیفه ناوبری این ناوگان از بالنها را در آسمان کشور کنیا بر عهده گرفته است، جایی که "لون" اولین سرویس تجاری خود را ارائه داد.
مسئولان این پروژه میگویند این اولین استفاده از مدل "RL" در یک سیستم تولیدی هوافضا است. آنها میگویند این کار هیجانانگیز است، زیرا نشان میدهد که یادگیری تقویتی میتواند در دنیای واقعی به کار گرفته شود.
گفتنی است که تاکنون از سیستمهای یادگیری تقویتی در شکست بازیکنان برتر بازیهای رایانهای استفاده شده بود.
این سیستم هوش مصنوعی میتواند مسیرهای بهینه را برای این بالنها که به طور قابل توجهی سریعتر از مسیرهای انتخابی سیستم ناوبری قبلی است، تعیین کند و این کار را با کارایی بیشتری انجام میدهد. همچنین این بالنها اکنون میتوانند مسافت مشابهی یا حتی بیشتری را با قدرت و صرف انرژی کمتری طی کنند.
رکورد پرواز "لون" 312 روز است که این رکورد را اوایل سال جاری بر جا گذاشت. اکنون شاید سیستم هوش مصنوعی بتواند این بالنها را برای مدت طولانیتری در آسمان نگه دارد.
"لون" و هوش مصنوعی گوگل قبل از شروع آزمایشها در دنیای واقعی در کشور پرو، از شبیه سازیهایی برای آموزش مدل یادگیری تقویتی از طریق آزمون و خطا استفاده کردند. سپس با انجام آزمایش 39 روزه بر فراز اقیانوس آرام، توانایی های این سیستم را در برابر الگوریتم های انسانی ارزیابی کردند و مشخص شد که هوش مصنوعی قادر است این بالن ها را مدت زمان طولانی تری در مناطق هدف نگه دارد و در عین حال انرژی کمتری مصرف می کند و همچنین از مانورهای پیچیده ای که قبلاً دیده نشده بود، استفاده کند.
این پیشرفت ها مهم است، زیرا به ارائه پوشش اینترنت به افراد در یک منطقه خاص کمک می کند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد