رئیس اداره آنفلوآنزای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

موردی از ابتلای انسانی به آنفلوآنزا نداشته ایم

رئیس اداره آنفلوآنزای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نه تنها هیچ موردی از ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان در کشور نداریم بلکه از ابتدای امسال تاکنون هیچ موردی از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی انسانی هم در کشور نداشته ایم.
کد خبر: ۱۲۹۰۵۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، حمیدرضا نجاری روز شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: وضعیت بیماری آنفلوآنزا در سراسر کشور از طریق پایگاه های دیده بانی فعال رصد و پایش می شود و علاوه بر مراکز بهداشتی کشور، وضعیت این بیماری در بیمارستانها و مراکز درمانی نیز رصد و پایش می شود.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هیچ موردی از ابتلای انسانی به آنفلوآنزای فصلی در کشور گزارش نشده است و هنوز با مساله ای به نام شیوع آنفلوآنزای فصلی مواجه نیستیم و امسال هیچ موردی از ابتلا و مرگ ناشی از آنفلوآنزا در کشور نداشته ایم.

نجاری افزود: بیماری آنفلوآنزای پرندگان نیز تاکنون هیچ مورد ابتلای انسانی در کشور نداشته است و فقط در یک یا دو نقطه کشور در دو مرغداری به صورت محدود موارد ابتلا به این بیماری در تعدادی از مرغ ها دیده شده که همه آنها معدوم شده اند و هیچ موردی از ورود این مرغ های محدود به بازار وجود نداشته است.

رئیس اداره آنفلوآنزای وزارت بهداشت ادامه داد: مردم مطمئن باشند که موارد ابتلای مرغ ها به آنفلوآنزای پرندگان در این دو مرغداری به طور کامل پاکسازی شده و مرغ های موجود در بازار کاملا سالم و تحت نظر سازمان دامپزشکی هستند. موارد ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در دو مرغداری اعلام شده نیز محدود بوده، تعداد مرغ های مبتلا قابل شمارش و در مقابل کل بازار مرغ کشور بسیار محدود است بنابراین این مساله تاثیری در بازار مرغ کشور نداشته است و گرانی مرغ در بازار هیچ ارتباطی به ابتلای تعداد محدود مرغ در دو مرغداری به آنفلوآنزای پرندگان ندارد.

نجاری درباره واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: امسال با تصمیم کمیته ملی کشوری آنفلوآنزا واکسیناسیون آنفلوآنزا با اولویت توزیع رایگان در شبکه بهداشتی کشور برای گروههای خاص انجام شد و با توزیع حدود ۱.۵ میلیون دوز واکسن در شبکه به صورت رایگان، کادر بهداشتی- درمانی مراکز دولتی و خصوصی، زنان باردار و بیماران خاص مانند افراد دیالیزی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس واکسن آنفلوآنزا را دریافت کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز با شیوع آنفلوآنزا در کشور مواجه نشده ایم، زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر نشده است، سازمان غذا و دارو در تلاش است تا میزان بیشتری واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شود تا بتوانیم واکسن آنفلوآنزا را برای گروه های بیشتری از مردم تزریق کنیم و اگر افرادی از بین بیماران خاص، زنان باردار یا کادر بهداشتی- درمانی هنوز این واکسن را نزده اند می توانند برای دریافت این واکسن به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی مراجعه کنند.

رئیس اداره آنفلوآنزای وزارت بهداشت گفت: پیش بینی وزارت بهداشت این است که با توجه به رعایت اصول بهداشتی پیشگیری از ویروس کووید ۱۹ توسط مردم شامل ماسک زدن، رعایت فاصله فیزیکی و شست و شوی مدام دست ها، امسال با موارد قابل توجه آنفلوآنزا در کشور مواجه نمی شویم.

یکی از نگرانی های وزارت بهداشت از ماههای گذشته همزمانی اپیدمی کرونا و آنفلوآنزا در پاییز و زمستان بود که خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلای انسانی به آنفلوآنزا در کشور نداشته ایم. سال گذشته بیش از 116 نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای فصلی در کشور جان خود را از دست دادند اما به نظر می رسد امسال به علت رعایت اصول بهداشتی، با موارد زیادی از آنفلوآنزا در کشور مواجه نشویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها