به گزارش جام جم آنلاین، شبکه های اجتماعی دایره ارتباطات ما را گسترش داند و با کسانی غیر از خانواده و دوستان نزدیکمان آشنا کردند.
در ابتدا به علت آموزش ندیدن درباره این حجم از ارتباطات با افراد غریبه کمی ما را گیج کرد. ممکن است اشتباهاتی که در ادامه خواهیم گفت از جمله مواردی باشند که خود ما هم آنها را انجام دادیم. بهتر است این موارد را مرور کنیم و به نوجوانان خود بیاموزیم تا آنها این اشتباهات را تکرار نکنند. به خصوص حالا که سن استفاده از شبکه های مجازی به زیر ۱۰ سال رسیده است.
وندی منسل، مدیر دانشکده پروتکل و آداب کانادا میگوید: «مردم در فیس بوک بسیار جسورتر از زندگی واقعی خود هستند.» شاید اگر یکی در خیابان جلو ما را بگیرد و از ما عکسهای شخصی یا اطلاعات دیگری را بخواهد فوری پلیس را خبر کنیم؛ ولی به راحتی حتی بیشتر از اطلاعات گفته شده را در صفحهی شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذاریم و نگران افراد سوءاستفادهگر هم نیستیم در حالی که اگر در اینباره کمی محتاطانهتر عمل کنیم، هیچگاه برخی از اطلاعات شخصیمان را پست نمیکنیم.
در دورههای زمانی خاص یا در حاشیه اتفاقاتی که در دنیا میافتد کمپینهایی تشکیل میشود که شما را تشویش به حمایت و تبلیغ از کمپین خاصی میکنند. اگر بخواهیم واقعنگر باشیم نباید با دید سیاه و سفیدی به این موضوعات بنگیریم. اگر میخواهیم بدانیم که آیا حمایت و دنبال کردن کمپین مورد نظر درست است یا خیر، باید به لایههای عمیقتری توجه کنیم:
الف) چه کسی رهبر این کمپین است و چه سابقه مرتبطی با اهداف کمپین دارد؟
ب) سرمایه گذار یا سرمایه گذاران کمپین چه کسانی هستند؟
ج) هدف سرمایه گذار کمپین چیست؟
(دقت کنید که گاهی هدف مربوط به مادیات، به منزله کسب سرمایه بیشتر است و گاهی هدف برای بدست آوردن اطلاعات و قدرت است. در هر دو صورت نباید بازیچهی دست افراد سودجو شوید)
د) آیا کمپین با موازین اخلاقی تناقض دارد؟
در مورد کمپینهای سیاسی و فرهنگی وسواس بیشتری را به خرج دهید و آگاهانه عمل کنید؛ زیرا تنایج آنها بر همه افراد جامعه اثرگذار خواهد بود.
با افرادی که نمیشناسید یا کم میشناسید صمیمی نشوید و اجازه ندهید از حریم خصوصی شما سوء استفاده کنند. گاهی اوقات ما با افرادی که شناخت کافی نداریم صحبت میکنیم و اتفاق بدی هم نمیافتد؛ ولی اگر خیلی صمیمی شویم قطعا پشیمان میشویم. دقت کنید که صحفه پروفایل هر کسی همان چیزی است که او میخواهد شما ببینید پس بر حسب پروفایل هیچ شخصی به او اعتماد نکنید.
اساس انتقادی صحیح به ما برای بهتر شدن کمک کند. انتقاد باید به شیوهای صحیح بدون جریحهدار کردن غرور و لکهدار کردن عزت نفس افراد، اشتباهات را گوشزد کند. بنابراین انتقاد از کسی را در جمع صحیح نیست؛ زیرا نقش مخرب خواهد داشت نه سازنده. هیچگاه از دوستان خود در پست یا استوری شبکههای اجتماعی انتقاد نکنید؛ چون این راه هیچ فرقی با سرزنش کردن آنها جلوی جمع ندارد.
اگر قرار باشد که از فروشگاههای آنلاین غیر رسمی مانند پیجهای اینستاگرام خرید کنید، آنها باید برای به دست آوردن اعتماد شما تلاش کنند. بهترین راه خرید آنلاین از این دسته فروشگاهها ((پرداخت درب منزل)) است. خرید در چنین شرایطی اطمینان درباره کیفیت و رسیدن به موقع کالا را به وجود میآورد. در غیر این صورت ممکن است کالا به دست شما نرسد یا کیفیت لازم را نداشته باشد.
همه ما فیلم و عکسهایی را دیدیم که در آن به وضوح، کاربر التماس توجه از دیگران را میکند. گاهی اوقات این توع واکنشها کمی هوشمندانهتر میشوند مانند اعلام وضعیت تجرد. دقت کنید که اغلب افرادی که رنجهای خود را در شبکههای اجتماعی فریاد میزنند به نوعی در حال اجرای یک نمایش برای شما هستند. این دسته از محتواها به هیچ وجه واقعی نیستند. زیرا اگر کسی با مشکلی حقیقی در حال دست و پنجه نرم کردن باشد، وقتی برای به اشتراک گذاشتن آن با دیگران ندارد. در واقع همه تمرکز خود را بر حل آن مشکل میگذارد نه برای لایک و پاسخ به کامنتها.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم