اگر جزء افرادی هستید که به استفاده از پنیر تازه با رنگ و بوی فوق‌العاده‌ی آن علاقه‌مندید، باید روش‌های نگهداری از پنیر و ظروف مناسب برای نگهداری آن را نیز بشناسید.
اگر جزء افرادی هستید که به استفاده از پنیر تازه با رنگ و بوی فوق‌العاده‌ی آن علاقه‌مندید، باید روش‌های نگهداری از پنیر و ظروف مناسب برای نگهداری آن را نیز بشناسید.
کد خبر: ۱۲۸۳۳۱۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، در سفره ایرانی‌ها، پنیر همیشه جایگاه خاص و منحصر به فرد خود را دارد. از یک صبحانه یا میان‌وعده ساده گرفته تا انواع غذا‌های مجلسی، می‌توان رد پای این ماده غذایی لذیذ را دید.

پنیر به اشکال مختلفی نظیر پنیر زیره و خامه‌ای و ... تهیه و مصرف می‌شود. اما برای نگهداری صحیح از پنیر در عین حفظ کیفیت و طعم آن، لازم است نکاتی رعایت شود. در این مطلب به روش‌های نگهداری از پنیر، ظروف مناسب و نکات ضروری دیگر اشاره شده‌است؛ با ما باشید.


روش نگهداری از پنیر‌های مختلف

در نگهداری پنیر توجه به نوع و بافت پنیر از نکات قابل توجه است؛ بنابراین در ادامه روش‌های متداول نگهداری پنیر آورده شده‌است.
۱. نگهداری از پنیر با آب نمک

برای نگهداری پنیر‌های صبحانه اغلب از آب‌نمک و آب پنیر استفاده می‌شود. در زیر نکاتی در این رابطه آورده شده‌است.

*یکی از بهترین روش‌ها این است که هنگام خریدن پنیر، مقداری آب پنیر هم خریداری کنید؛ در حقیقت آب پنیر مایه پنیر داشته و باعث نگهداری از پنیر می‌شود.

*اگر پنیر را بدون آب پنیر خریدید باید از آب نمک استفاده کنید؛ یک قاشق نمک را در نیم لیتر آب ریخته و پنیر‌ها را در آن قرار دهید. دقت کنید که آبنمک روی پنیر‌ها را بپوشاند.

*هر چقدر مقدار نمک بیشتر باشد، پنیر سفت‌تر می‌شود.

*برای نرم کردن پنیری که سفت است، کافی است آن را داخل آب جوشیده و سرد شده بگذارید! (بدون نمک)

*انداختن تکه‌های پنیر داخل ماست رقیق یا دوغ نیز کار کردی شبیه آب نمک دارد؛ با این تفاوت که پنیر را لذیذتر می‌کند.

نگهداری پنیر با آب نمک

۲. نگهداری از پنیر‌های سفت مانند گودا
چند نمونه از پنیر‌های سفت عبارتند از: پنیر گودا یا هلندی، پنیر سفید، پنیر‌های سوئیسی و پنیر پیتزا. در نگهداری از این پنیر‌ها به موارد زیر دقت کنید.

*فضای نگهداری از پنیر باید خشک باشد.
*برای نگهداری این نوع پنیر، قسمت پائین یخچال مناسب‌تر است.
*پنیر تنفس می‌کند، ولی در عین حال به هوای زیادی هم احتیاج ندارد؛ بنابراین یک تکه کاغذ روغنی را نه خیلی سفت و نه خیلی آزاد، دور پنیر بپیچید.
*هر بار که بسته‌بندی پنیر را باز می‌کنید، کاغذ دور آن را عوض کنید. زیرا پنیر‌های سفت، روغنی هستند و جذب این روغن توسط کاغذ، مانع تنفس پنیر و در نتیجه کپک زدن آن می‌شود.
*قرار دادن پنیر‌هاس سفت در روغن زیتون همراه با طعم‌دهنده‌هایی نظیر سبزیجات معطر یا چند حبه سیر و یا مقداری فلفل، یک روش فوق‌العاده عالی در نگهداری این نوع پنیر‌هاست.
*این پنیر‌ها به دلیل داشتن بافت سفت، قابلیت بالاتری برای خشک شدن دارند؛ بنابراین مالیدن مقداری کره یا روغن روی قسمت برش خورده، توصیه می‌شود.
*پیچیدن دستمال تمیز خیس شده با سرکه به دور پنیر، روش دیگری برای جلوگیری از خشک شدن آن است.
*به یاد داشته باشید که نهایتا ظرف مدت ۳ تا ۴ هفته این پنیر‌ها را مصرف کنید؛ نگهداری آن‌ها بیش از این مدت در یخچال، توصیه نمی‌شود.

نگهداری پنیر گودا

۳. نگهداری از پنیر محلی
تنوع آب و هوا و شرایط اقلیمی در ایران، باعث ایجاد تنوعی گسترده در محصولات غذایی شده‌است. در این میان پنیر نیز در سراسر ایران تنوع زیادی داشته و هر منطقه‌ای پنیر محلی خود را دارد. از جمله پنیر‌های محلی می‌توان به پنیر لیقوان، پنیر تالش و پنیر توف کردی اشاره کرد.
اما پنیر لیقوان یکی از شورترین پنیر‌های سوراخ سوراخ دنیاست. برای تازه ماندن این پنیر حتما باید از آب‌نمک استفاده شود. ولی اگر شوری پنیر را دوست ندارید، می‌توانید به آب آن، نمک نزده تا شوری پنیر به دل آب برود و کمی کم نمک‌تر شود.
بر خلاف پنیر لیقوان که تقریبا در هر سوپرمارکتی پیدا می‌شود، پنیر تالش را فقط در خود تالش و بین محلی‌ها می‌توانید پیدا کنید. زنان تالشی از شیر تازه دوشیده شده گوسفند یا بز، بدون گرفتن خامه شیر، پنیر درست می‌کنند. تالشی‌ها بعد از عمل آمدن پنیر، آن را در پوست گوسفند یا بز گذاشته تا خراب نشود. مطمئنا با این شیوه نگهداری، عطر و بو و طعم این پنیر، بسیار خاص و منحصر به فرد خواهد بود.

ظرف مناسب برای نگهداری از پنیر

برای نگهداری صحیح از پنیر‌ها لازم است به نکات زیر برای انتخاب ظروف دقت شود.

*بعد از باز کردن حلب پنیر، باید پنیر را به ظروف نگه‌داری مناسب، نظیر ظروف شیشه‌ای انتقال داده و آب پنیر را به آن اضافه کرد.

*ظرف مورد نظر باید کاملا خشک و تمیز باشد.

*در مورد پنیر‌های سفت مانند پنیر گودا، روکش مخصوص این پنیر‌ها که به آن کاغذ یا کیسه پنیر گفته می‌شود، بهترین فضای نگهداری این پنیر‌ها هستند. اما اگر پنیری که خریده‌اید، چنین روکشی ندارد، از کاغذ روغنی شیرینی‌پزی استفاده کرده و پنیر را در آن بپیچید. برای جلوگیری از اینکه پنیر بوی مواد داخل یخچال را به خود بگیرد، پنیر بسته‌شده در کاغذ را در داخل دو کیسه یا یک سلفون پلاستیکی بپیچید.

علائم فاسد شدن پنیر

بوی پنیر
پنیر سالم، رایحه‌ای قوی و مشخص دارد.

رنگ پنیر
اگرچه انواع پنیر‌ها می‌توانند رنگ‌های مختلفی داشته باشند، اما شک نکنید که وجود رنگ‌هایی مثل صورتی، قهوه‌ای تیره یا سبز، دلیل بر فاسد شدن پنیر هستند.

طعم پنیر

یک مزه خاص زننده که به تلخی یا تندی می‌زند نیز می‌تواند از علائم خرابی پنیر باشد.

لزج شدن سطح پنیر

اگر سطح پنیر، حالتی لزج یا پرزدار پیدا کرده‌است، استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

خرد، له‌شدگی و وارفتگی

این موارد هم می‌توانند به تشخیص درست‌تر شما کمک کنند؛ زیرا بافت یک پنیر سالم، انسجام قابل قبولی داشته و تشخیص این موضوع چندان دشوار نیست.

وجود کپک روی پنیر

همان‌طور که پیش از این گفته شد، در صورتی که کپک روی طعم پنیر هم اثر گذاشته باشد، در دور انداختن آن شک نکنید!

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها