سازمان هواشناسی هشدار داد؛

نفوذ سامانه هوای سرد به کشور

سازمان هواشناسی نسبت به نفوذ سامانه هوای سرد به کشور و کاهش دما به‌طور متوسط ۶ تا ۸ درجه سلسیوس در ۱۳ استان هشدار داد.
کد خبر: ۱۲۷۷۶۵۱

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: با نفوذ سامانه هوای سرد از امروز (۷ مهرماه) کاهش دما به‌طور متوسط ۶ تا ۸ درجه سلسیوس برای استان های اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، همدان، مرکزی، نیمه شرقی اصفهان، یزد، قم، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان و کردستان پیش بینی می شود. این وضعیت جوی تا بامداد چهارشنبه (۹ مهرماه) ادامه می یابد.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی وجود دارد بنابراین نسبت به تسریع در برداشت سیب و انگور جهت جلوگیری از سرمازدگی و خودداری از کشت کلزا توصیه می شود.

در ادامه این هشدار هواشناسی با اشاره به نفوذ سامانه بارشی به کشور آمده است: بارندگی گاهی رگبار و رعد و برق توام با تندبادهای لحظه ای امروز (۷ مهرماه) برای استان های گیلان و سمنان، سه شنبه (۸ مهرماه) برای برخی مناطق کرمان، ارتفاعات شمال و غرب هرمزگان، جنوب شرق فارس، شرق بوشهر، یزد، ارتفاعات شمال شرق تهران، جنوب اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد و چهارشنبه (۹ مهرماه) برای شمال خوزستان، جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، برخی مناطق کرمان و جنوب لرستان پیش بینی می شود.

در این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی معابر و بالا آمدن آب رودخانه ها وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از برداشت زیتون، احتیاط در اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم برای فعالیت های کوهنوردی توصیه می کند.

در بخش دیگری از این هشدار با اشاره به تغییر توده هوا آمده است: وزش باد شدید با سرعت متوسط ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت گاهی توام با خیزش گرد و خاک امروز (۷ مهرماه) برای استان های سمنان، خراسان جنوبی، نوار شرقی خراسان رضوی، نیمه شمالی اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان، برخی مناطق در یزد، نوار شرقی کرمان، قزوین، شمال مرکزی، قم، البرز و تهران و سه شنبه (۸ مهرماه) برای نوار شرقی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان وبلوچستان پیش بینی می شود.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال آسیب رسیدن به سازه های موقت، سقوط اجسام از ارتفاع بویژه در کارگاههای ساختمانی و احتمال اختلال درترددهای جاده ای وجود دارد بنابراین نسبت به عدم حضور در فضای باز بویژه در ساعات بعدازظهر، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه توصیه می شود.

زمانی که سازمان هواشناسی هشدار زرد رنگ صادر می‌کند به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها