jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۲۷۶۱۲۲   ۲۵ شهريور ۱۳۹۹  |  ۱۰:۵۱

تحقیقی جدید نشان می دهد در سیاره زهره گاز فسفین وجود دارد. این گاز با موجودات زنده مرتبط است و همچنین نخستین باری است که این ماده در سیاره صخره ای غیر از زمین رصد شده است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، به گفته محققان اتمسفر سیاره زهره حاوی گازی است که در زمین به موجودات زنده مربوط است.

مدیر ناسا این اکتشاف فضایی را «مهمترین تحول» در جستجو برای حیات خارج از منظومه شمسی عنوان کرد.
شرایط آب و هوایی در این همسایه بسیار بد است، به طوری که دمای آن در روزها به اندازه ای است که سرب را ذوب می کند و اتمسفر آن نیز به طور کامل از دی اکسید کربن تشکیل شده است.

اما گروهی از محققان نشانه هایی از فسفین را در آن رصد کرده اند. این گاز قابل اشتعال روی زمین در نتیجه شکست مواد طبیعی به وجود می آید.

در این پژوهش که در نشریه «نیچر آسترونومی» منتشر شده، محققان از تلسکوپ هایی در هاوایی و شیلی استفاده کردند. البته محققان تاکید کرده اند وجود فسفین دلیلی بر وجود حیات در زهره نیست. اما از آنجا که ابرهایی که بر فراز سطح داغ سیاره حرکت می کنند، بسیار اسیدی هستند، ماده فسفین را به سرعت از بین می برند. این درحالی است که تحقیق نشان داد چیزی دوباره این ماده را تولید می کند.

در این پژوهش، چند مدل محاسباتی اجرا شد تا توضیحی برای تولید دوباره فسفین فراهم شود. محققان به این نتیجه رسیدند که پژوهش مذکور شواهدی از  شیمی غیر عادی و غیرقابل توضیح در زهره فراهم می کند.
جین گریوز محقق ارشد پژوهش از دانشگاه کاردیف می گوید: وجود فسفین به تنهایی نشانی از حیات در این سیاره نیست. حتی اگر انبوهی از فسفر در سیاره وجود داشته باشد، ممکن است سیاره فاقد یک ماده مهم  در ایجاد حیات باشد یا وضعیت آب و هوایی بسیار خشک و داغ باشد.

به گفته گریوز این نخستین باری است که ماده فسفین در یک سیاره صخره ای به غیر از زمین کشف شده است.