کد خبر: ۱۲۷۴۳۷۱

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آی تی رسان، قراردادی در جهان موفق به تولید بیش از 1 میلیارد تراشه 7 نانومتری شده است. این رکورد در حالی به ثبت رسیده که از زمان آغاز تولید تراشه‌های 7 نانومتری کمی بیش از 2 سال گذشته است. چنین موفقیتی یک دستاورد قابل‌توجه است و کمپانی در اوایل هفته جاری این رویداد را جشن گرفت.


تعداد تراشه‌های تولید شده می‌تواند فضای 13 بلوک شهر منهتن را تحت پوشش قرار دهد. پیش‌تر در آوریل سال 2018 کمپانی تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی موسوم به TSMC فرآیند ساخت تراشه‌های 7 نانومتری را آغاز کرد. از آن زمان به بعد این شرکت اقدام به تولید تراشه‌های 7 نانومتری برای بیش از 100 محصول از ده‌ها مشتری مختلف نموده است. فهرست مشتریان TSMC شامل اسامی بزرگی در حوزه صنعت از جمله AMD، اپل، کوالکام و حتی هواوی (تا پیش از سپتامبر سال جاری) است.

برای مقایسه جالب است بدانید که اینتل؛ یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ تراشه هنوز به‌کارگیری فرآیند 7 نانومتری را آغاز نکرده است. این کمپانی با مشکلات متعددی در زمینه تولید تراشه‌های 7 نانومتری مواجه شده و بدین‌ترتیب عرضه این نیمه‌هادی‌ها تا اواخر سال 2022 یا اوایل 2023 به تعویق افتاده است. از سوی دیگر TSMC اکنون موفق شده تا درون هر یک از تراشه‌های 7 نانومتری خود حداقل 1 میلیارد ترانزیستور را بگنجاند. به‌عبارت دیگر کمپانی موفق به تولید بیش از 1 کوینتیلیون ترانزیستور 7 نانومتری شده است.

فناوری لیتوگرافی EUV معرفی شده همراه با جدیدترین نسل از تراشه‌های ساخت TSMC یکی از دلایل دستیابی کمپانی به چنین نقطه عطفی به‌شمار می‌رود. EUV مخفف نور ماوراءبنفش بی‌نهایت است که برای چاپ در مقیاس نانومتری به‌کار گرفته می‌شود. راه‌اندازی خط تولید انبوه این فناوری مشخصا با دشواری‌هایی همراه بود. با این‌حال یقینا TSMC هزینه چنین اقدامی را پرداخت نموده و این کمپانی اکنون بر روی تراشه‌های 5 نانومتری نیز کار می‌کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها