jamejamonline
جامعه عمومی کد خبر: ۱۲۷۲۶۶۰   ۱۲ مرداد ۱۳۹۹  |  ۱۶:۰۰

توضیح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره یک خبر؛

حمایت و نظارت بر تولیدکنندگان پوشاک بر عهده وزارت صمت است

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی به دنبال درج مطلبی در جام جم آنلاین با عنوان «عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: هیچ نظارتی بر فروش البسه نیست» توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش جام جم آنلاین ، همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در ارتباط با موضوع عرضه مد و لباس نامانوس، بیگانه و مغایر با نمادهای اسلامی و ایرانی و همچنین ساماندهی بازار پوشاک، به استناد مفاد قانون ساماندهی مد و لباس مصوب دوازدهم دی ماه سال 85 مجلس شورای اسلامی و تعهدات قانونی مندرج در ردیف های 2 و 5 و 6 از بند "ج" ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب نهم تیر ماه سال 1387 هیات وزیران، وظیفه خطیر حمایت و نظارت بر تولید کنندگان و عرضه کنندگان مد و لباس بر عهده وزارت صنعت ، معدن و تجارت است.

امیرزاده افزود: همچنین به استناد وظیفه قانونی مندرج در ردیف 8 از بند "ج" ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون مذکور، این دستگاه اجرایی مکلف است علاوه بر حمایت عملی از تولیدکنندگان و صنف صنعت مد و لباس، ضمن نظارت مستمر و موثر و اعمال کنترل های لازم بر صنوف تولید کننده و عرضه کننده لباس، اقدامات لازم برای هدایت بازار عرضه البسه و پوشاک خارجی از مرحله ثبت سفارش و اعمال نظارت های لازم را نیز به عمل آورد.

رییس مرکز روابط عمومی این نهاد ادامه داد: در همین راستا و به استناد مصوبه 5 سی و سومین جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مورخ بیست و هفتم مهر ماه سال 1393 ، وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف شد نسبت به بررسی و نحوه ورود اقلام لباس های خارجی اقدام نماید. از اینرو و بر اساس وظایف قانونی وزارت مذکور آیین نامه ورود و فعالیت نمایندگی های برندهای خارجی تدوین  و حتی کارگروهی مسئول اقدام به اجرای آن شده اند.

امیرزاده گفت: به استناد قسمت "ه" بند 4 ماده 4 آیین نامه داخلی دبیرخانه کارگروه، کمیسیون تولید و توزیع مرکب از نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه های بازرگانی، صنایع و معادن (وزارت صنعت، معدن و تجارت) و گمرک جمهوری اسلامی ایران، رییس شورای اصناف کشور، روسای اتحادیه ها و انجمن های صنفی و صنعتی پوشاک و نساجی (به صورت متناوب زیر نظر نمایندگان تام الاختیار وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن بر اساس توافق فی مابین – که پس از ادغام دو وزارتخانه و تشکیل وزارت صنعت معدن و تجارت) تشکیل می شود که علاوه بر برنامه ریزی جهت تعهدات قانونی وزارت خانه های فوق الذکر و امور مندرج در بندهای ج و د ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون، وظیفه شناسایی مشکلات حوزه های تولید و توزیع پوشاک و صنایع مرتبط و برنامه ریزی جهت رفع آنها را با هدف تسهیل روند تولید و توزیع و اشاعه الگوهای ایرانی- اسلامی لباس، بر عهده دارد.

این مقام مسئول یادآور شد: در حالیکه به استناد مفاد قانونی ساماندهی مد و لباس و همچنین وظایف مندرج در بند "الف" ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون مذکور، وظیفه ساماندهی طراحان مد و لباس بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و قانونگذار هیچگونه وظیفه قانونی در خصوص تولیدکنندگان مد و لباس و ساماندهی وضعیت بازار پوشاک و نظارت بر آنها، بر عهده این وزارت تعیین نکرده است.

وی بیان داشت: دبیرخانه کارگروه به منظور پرهیز از هرگونه پیش داوری و ارائه تعاریف متفاوت، سند شاخص های طراحی و تولید لباس اجتماع را با مشارکت تمامی اعضا کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و اخذ نظرات کارشناسان امر تدوین و برای اجرا به تمامی اتحادیه های صنفی مرتبط، سازمان های صنعت، معدن و تجارت و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور برای اجرا و نظارت ابلاغ کرده است.

امیرزاده اذعان داشت: بر اساس این دستور العمل اتحادیه های صنفی مکلف به نظارت بر عرضه محصولات مرتبط مد و لباس در سطح فروشگاه ها و مراکز عرضه بوده و طبعا تخلفات آنها از طریق کمیسیون های پیش بینی شده و بازرسان اتحادیه موظف به رسیدگی هستند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت اینکه ورود و عرضه بسیاری از اقلام غیرمتعارف و حتی مخالف با آموزه های دینی به صورت قاچاق صورت گرفته و طبعا عرضه آن نیز غیرقانونی است. به استناد دستورالعمل نحوه نظارت بر عرضه البسه و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین قانون ساماندهی مد و لباس کشور مرجع اعلام نظر در خصوص محتوی آثار عرضه شده در این مرکز بوده و تاکنون به محض دریافت گزارش از مرجع ذیصلاح (نیروی انتظامی، دادگاه ها، محاکم قضایی و سایر مراکز مرتبط) رسیدگی و پاسخ های مناسب اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین وظایف این کارگرو ارائه الگوهای مناسب جامعه در راستای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی بوده که تاکنون اقدامات گسترده ای در این خصوص به انجام رسانده و علاوه بر برپایی جشنواره ها، رویدادهای مد و لباس و عفاف و حجاب موفق به ارزیابی و معرفی بیش از 62 هزار طرح ایرانی اسلامی طی سال های گذشته در قالب نشان شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی و اسلامی) شده است.

وی در پایان گفت: در خاتمه یادآور می شوم که این کارگروه با تلاش های گسترده و مشارکت همه اعضا تلاش دارد تا با رویدکردی مناسب و در چارچوب قانون ساماندهی مد و لباس کشور مصوب مجلس شورای اسلامی نسبت به اجرای آن اقدام کرده و در جهت تعمیق و گسترش ظرفیت های لباس ایرانی اسلامی گام بردارد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شرایط ازدواج استان به استان متفاوت است

شرایط ازدواج استان به استان متفاوت است

مقایسه اجمالی آمار ازدواج در سال‌های اخیر و اوایل دهه90، به‌وضوح نشان می‌دهد آمار ازدواج به طور کلی پایین آمده است اما این‌که میان همین آمار، باز هم برخی از استان‌ها وضعیت بهتر و بعضی دیگر در وضعیت اصطلاحا قرمز قرار دارند، طبیعتا نشات‌گرفته از شرایط اقتصادی و فرهنگی متفاوت در هرکدام از آنهاست.

 شاید یک روز نوبت ما هم رسید

 شاید یک روز نوبت ما هم رسید

من تا به حال پیاده‌ روی اربعین نرفته‌ام، کربلا هم همین‌طور، هر بار به دلیلی نشده است. بگذارید به این حساب که می‌گویند فلانی قسمتش نبوده است.

اربعین مردم

اربعین مردم

از ابتدای سال ۹۰ راهپیمایی اربعین بعد از گذشت سال‌ها از این سنت حسینی، توجه جهانیان را به خود جلب کرد؛ پدیده‌ای که با پیوستن شیعیان کشورهای همسایه و کشورهای غربی و اروپایی به رویدادی بین‌المللی تبدیل شد، پدیده‌ای که پایه و اساس آن مردم بودند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

نیازمندی ها