برنامه کاربردی گوگل‌مپ، ابزاری عالی برای مسیریابی در سفرهای طولانی یا حتی برای اطلاع از وضع ترافیک مسیرهای شهری است. با این حال اگر شما این نرم‌افزار همراه را یک برنامه موقعیت‌یابی صِرف بدانید چیزهای زیادی را از دست خواهید داد.
برنامه کاربردی گوگل‌مپ، ابزاری عالی برای مسیریابی در سفرهای طولانی یا حتی برای اطلاع از وضع ترافیک مسیرهای شهری است. با این حال اگر شما این نرم‌افزار همراه را یک برنامه موقعیت‌یابی صِرف بدانید چیزهای زیادی را از دست خواهید داد.
کد خبر: ۱۲۶۹۵۳۲

این نرم‌افزار همراه دارای ویژگی‌های کاربردی مختلف و میانبرهای زیادی برای صرفه جویی در زمان است ؛ فقط کافی است آنها را کشف کنید.

موارد زیر برخی از ویژگی‌های مفید برنامه گوگل‌مپ هستند که ممکن است از دید شما پنهان مانده باشد.

نشان کردن محل پارک خودرو

برنامه گوگل‌مپ را روی گوشی اندرویدتان باز کنید و روی نقطه آبی کوچکی که مکان فعلی شما را نشان می‌دهد ضربه بزنید. یک منوی مخفی با چند گزینه مفید - از جمله امکان ذخیره محل پارک کنونی- مقابل‌تان باز خواهد شد. شما می‌توانید یادداشت‌ها و عکس‌های تکمیلی و حتی زمان حرکت دادن خودرو را هم به این موارد اضافه کنید. همه چیزهایی که باید درمورد محل پارک خودرو به یاد داشته باشید حالا داخل برنامه گوگل‌مپ گوشی شماست. زمانی که می‌خواهید دوباره به محل پارکتان برگردید کافی است اطلاعات ذخیره شده محل پارک را ببینید یا گوگل‌مپ را بازکنید و روی گزینه محل پارک (Parking location) ضربه بزنید.

درخواست تاکسی

در سفرهای خارجی وقتی مکانی را در گوشی هوشمند خود جست‌وجو می‌کنید و سپس تصمیم می‌گیرید برای رسیدن به این مکان تاکسی سفارش دهید، می‌توانید چند گام صرفه‌جویی کنید و از همان نرم‌افزار همراه مپ گوشی‌تان درخواست تاکسی بدهید.

بعد از جست‌وجوی یک مکان خاص و سپس ضربه زدن روی دکمه Directions، به دنبال آیکونی (درست زیر نوار آدرس، بین آیکون شخص پیاده و شخص دوچرخه سوار) باشید که در آن گویی شخصی درحال تکان دادن دستش برای درخواست تاکسی است. این آیکون در عین حال که قیمت‌های رایج و زمان انتظارتان برای رسیدن هرکدام از سرویس‌های تاکسی را به شما نشان می‌دهد امکان سفارش مستقیم تاکسی از طریق نرم‌افزار همراه را هم فراهم می‌کند.

به این ترتیب دیگر لازم نیست در یک سفر چند روزه، نرم‌افزار تاکسی‌یاب مخصوص آن کشور را روی گوشی نصب کنید.

جست‌وجوی مسیر در حین حرکت

یک ویژگی مفید دیگر گوگل‌مپ گزینه‌ای است که به شما امکان می‌دهد در حین پیمودن مسیر، کار جست‌وجو را هم انجام بدهید. این گزینه را هم می‌توانید در منویی که در ویژگی به اشتراک‌گذاشتن موقعیت ذکر شده پیدا کنید. با فعال کردن این گزینه می‌توانید مکان‌هایی مثل رستوران‌ها، فروشگاه‌ها یا پمپ‌بنزین‌هایی که در طول مسیر شما از نقطه الف به نقطه ب وجود دارند را ببینید. همچنین می‌توانید عبارت جست‌وجوی مورد نظرتان را تایپ کنید.

اطلاع از میزان شلوغی یک فروشگاه

قبل از رفتن به فروشگاه زنجیره‌ای می‌توانید از گوگل‌مپ بخواهید به شما نشان بدهد فروشگاهی که قصد مراجعه به آن را دارید چقدر شلوغ است و شما چه مدت منتظر خواهید ماند. برای این منظور در برنامه مپ تلفن همراه‌تان فروشگاه مورد نظر را جست‌وجو کنید و روی آن ضربه بزنید. سپس در نوار سفید پایین صفحه روی نام فروشگاه ضربه بزنید و از میان گزینه‌هایی که در مقابلتان قرار می‌گیرند گزینه «ساعات شلوغ» را انتخاب کنید.

در صفحه‌ای که مقابل‌تان باز می‌شود نموداری از جمعیت حاضر در فروشگاه را در ساعات مختلف آن روز و ساعت فعلی خواهید دید؛ همین‌طور گزارش زنده‌ای از شلوغی فروشگاه دقیقا در همان ساعتی که شما در آن قرار دارید را ملاحظه خواهید کرد. با استفاده از ابزار ساعت‌های پرمراجعه (Popular times) می‌توانید درمورد هر روز و ساعت دیگری در آینده نیز داده‌های مرتبط با تراکم جمعیت در آن محل را مشاهده کرده و از میزان احتمالی شلوغ‌بودن فروشگاه در روز و ساعت مورد نظرتان مطلع شوید.

مکان‌های خاص نزدیک

یک گزینه جست‌وجوی مشابه دیگر در گوگل‌مپ وجود دارد که حتی وقتی درحال رانندگی نیستید می‌توانید از آن استفاده کنید. هربار که می‌خواهید انواع خاصی از مکان‌های نزدیک به موقعیت کنونی‌تان یا هر نقطه دیگری را پیدا کنید روی نوار جست‌وجو در بالای نرم‌افزار گوشی‌تان ضربه بزنید و یکی از انواع گزینه‌ها مثل گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

«رستوران‌های نزدیک اینجا»
«داروخانه‌هایی که به من نزدیک هستند»
«کتـــابفــــــروشی‌های نزدیک دانشگاه»
«جاهایی که می‌توانم نزدیک تئاتر شهر به آنها سر بزنم»
درواقع گوگل‌مپ می‌تواند عملا به عنوان راهنمای شما برای هر کاری و در هر کجا عمل کند.

مشاهده نمای مکان

نمای مکان یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های نرم‌افزار همراه مپ است که شاید شما اطلاعی از آن نداشته باشید. ابتدا در برنامه مپ گوشی خود، مکان مورد نظرتان را جست‌وجو کنید. سپس روی تصویر آن مکان که در گوشه سمت چپ پایین صفحه نمایش داده می‌شود روی نماد قطب نما در گوشه سمت راست بالای برنامه ضربه بزنید. اکنون اگر تلفن‌تان را بالا نگه‌دارید و آن را به اطراف حرکت دهید نمای هر سمتی را که تلفن‌تان را رو به آن نگه داشته‌اید خواهید دید. درست مثل این است که در وسط نقشه ایستاده‌اید و به اطرافتان نگاه می‌کنید.

سفر در گذشته

گوگل‌مپ از ویژگی کمتر شناخته شده دیگری هم برخوردار است که به شما امکان می‌دهد سفری مجازی در زمان گذشته داشته باشید و نمای محدوده‌های مختلفی از خیابان‌ها را در‌سال‌های گذشته ببینید. البته این ویژگی در نسخه دسکتاپ گوگل‌مپ در دسترس است. برنامه را در رایانه خود باز و مکانی را انتخاب کنید. آیکون آدمک زردرنگ در گوشه پایین سمت راست را با ماوس تا هرجایی که می‌خواهید بکشید و رها کنید. سپس در کادر خاکستری در سمت چپ بالای صفحه، روی آیکون ساعت ضربه بزنید. حالا شما می‌توانید یک نوار لغزنده را در طول زمان به عقب ببرید تا نماهای 360 درجه‌ای از آن محل را در سال‌های گذشته مشاهده کنید. این ویژگی برای تمام مکان‌ها در دسترس نیست، اما بسیار گسترده است و داده‌های کامل یک دهه برای بسیاری از مکان‌ها در آن وجود دارد.

تخمین‌های ترافیکی

شما می‌توانید با استفاده از ابزار هوشمند تخمین ترافیک گوگل‌مپ بفهمید رانندگی شما در هر ساعت از روز چه مدت طول می‌کشد. کافیست یک مکان را در نسخه دسکتاپ مپ جست‌وجو کنید، سپس بر روی دکمه مسیرها (Directions) کلیک کرده و هر نقطه شروعی را که می‌خواهید وارد کنید.

در پایین همان کادری که آدرس را در آن تایپ کرده‌اید، این جمله را می‌بینید: الان حرکت کن ( Leave now) برای دیدن شرایط احتمالی ترافیک و کل زمان تخمین زده شده برای سفر در هر روز و ساعت خاص، روی پیکان
رو به پایین در سمت راست کلیک کنید، سپس زمان شروع حرکت (Depart at)، یا رسیدن (Arrive by) را انتخاب کنید. ابزار تخمین ترافیک گوگل‌مپ به شما کمک می‌کند بفهمید به چقدر زمان برای رانندگی نیاز دارید حتی اگر در آن لحظه قصد حرکت نداشته باشید.

یک دستیار کامل

همه ما این اشتباه را مرتکب می‌شویم که در هنگام رانندگی برای اطلاع از فاصله‌مان تا پیچ بعدی یا میزان مسافت باقی مانده به گوشی‌هایمان نگاه کنیم. اگر شما یک گوشی اندروید داشته باشید می‌توانید این اطلاعات را به شکل بهتری کسب کنید. گوگل‌مپ دارای مجموعه کاملی از فرمان‌های صوتی مفید است که امکان فعال شدنشان در هر جا که شما باید تمرکز جدی روی هدایت خودور داشته باشید وجود دارد.
می‌توانید انواع این عبارت‌ها را وقتی با نرم‌افزار در حال مسیریابی هستید در فرمان‌های صوتی به زبان انگلیسی به کار ببرید:

«نام خیابانی که در آن هستم چیست؟» (What road is this?)
«پیچ بعدی کجاست؟» (What’s my next tun?)
«وضعیت ترافیک در مسیرهای پیش رو چطور است؟» (How’s traffic ahead?) و دیگر نمونه‌هایی از این دست.
همچنین این امکان وجود دارد که دستور برقراری تماس، ارسال متن، پخش موسیقی یا جست‌وجوی قرار ملاقات بعدی را به گوشیتان بدهید بدون این‌که چشم از جاده بردارید.

به اشتراک گذاشتن موقعیت، حتی در حال حرکت

اگر می‌خواهید کسی شما را پیدا کند یا بداند که کجا هستید می‌توانید از سیستم ساده اشتراک موقعیت همزمان گوگل‌مپ استفاده کنید. برنامه گوگل‌مپ را در گوشیتان باز کنید و روی نقطه آبی ضربه بزنید و این بار گزینه اشتراک‌گذاری موقعیت (Share your‌location) را انتخاب کنید.

این امکان نیز وجود دارد که محدوده زمانی مشخصی برای این اشتراک‌گذاری تعیین کنید یا برنامه را تا زمانی که آن را به صورت دستی خاموش می‌کنید فعال نگه دارید. می‌توانید هرکدام از مخاطبان خود را که می‌خواهید موقعیت‌تان را با او به اشتراک بگذارید انتخاب کنید یا یک لینک خصوصی را به هرجا که می‌خواهید ارسال کنید. در هر دو صورت افرادی که لینک را باز می‌کنند می‌توانند موقعیت کنونی شما را – همچنان که در حال حرکت هستید- ببینند.

منبع: fastcompany

مترجم: یاسمین مشرف - دانش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها