سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین از فارس، میرحسن موسوی درباره افزایش قیمت بلیت قطارها، در یک برنامه رادیویی، اظهار داشت: اگر قرار بود بر اساس هزینههایی که به شرکتهای حمل و نقل ریلی تحمیل شده بود، نرخ جدید بلیتها تعیین میشد، ضرورت داشت قیمت بلیت قطارهای مسافری تا دو برابر افزایش مییافت اما پس از رایزنی با شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری، توافق شد شرکت ها پیشنهاد افزایش قیمت بلیت را حداکثر به ۴۰ درصد افزایش، تقلیل دهند.
وی ادامه داد: شرکت های حمل و نقل ریلی در این باره با ما همکاری کردند و پیشنهاد افزایش قیمت بلیت را به افزایش ۴۰ درصدی کاهش دادند و همین رقم به شورای عالی ترابری ارسال شد در آنجا با در نظر گرفتن همه موارد، برای قطارهای بین شهری با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری موافقت شد.
معاون مسافری راهآهن اظهار داشت: این مصوبه شورای عالی ترابری درباره افزایش قیمت بلیت قطار از اول تیرماه اجرا می شود، احتمالاً در پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای تاریخ اول تیرماه که رسماً اعلام خواهد شد و از اواخر هفته جاری خواهد بود، این افزایش قیمتها اعمال خواهد شد.
موسوی بیان کرد: مصوبه شورای عالی ترابری افزایش قیمت بلیت قطار، به صورت متوسط ۲۰ درصد است بنابراین شرکت ها این اختیار را دارند که با توجه به هزینه، درآمد، تقاضا و عرضه در برخی مسیرها به عنوان مثال ۱۵ درصد و در برخی مسیرها ۲۵ افزایش قیمت دهند.
وی افزود: ما به شرکتهای ریلی اعلام کردیم سعی کنند با حداقل افزایش قیمت عمل کنند و سعی کنند که این رقم نزدیک به متوسط باشد، سپس نرخها را برای ما بفرستند تا ما بررسی میکنیم و اگر داخل جدول و منطقی بود، اعمال خواهد شد.
معاون مسافری راهآهن در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت بلیت قطار مربوط به شیوع ویروس کرونا هم بوده است؟ گفت: با شیوع کرونا و تاکید دولت مبنی بر حذف سفرهای غیرضروری، شرکتهای ریلی در اسفند ماه ۹۸ و فروردین ۹۹ که پیک سفرهای ریلی بود، ۹۵ درصد مسافران خود را از دست دادند و به این ترتیب ۹۵ درصد درآمد خود را از دست دادند.
موسوی افزود: این کاهش سفرها از سوی دولت در حال پیگیری است و این مصوبه شورای عالی ترابری درباره افزایش قیمت اخیر بلیت قطار هیچ ارتباطی به موضوع کرونا ندارد.
این در حالی است که پیش از این دبیر انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی در اینباره به فارس گفته بود: «یکی از دلایل افزایش قیمت بلیت، کاهش درآمد شرکتهای ریلی به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی است، به هر حال در یک کوپه چهار نفره، دو نفر مسافر مینشینند و باید این مابه تفاوت قیمت بلیت و تعداد مسافرها برای شرکتهای ریلی که بنگاه های اقتصادی هستند جبران شود».
وی بیان کرد: در ارتباط با قطارهای حومهای که در مسیرهایی نظیر تهران-پرند و تهران-گرمسار و غیره سیر میکنند، از سال ۱۳۹۳ تاکنون هیچ افزایش قیمتی در نرخ بلیتهای آنها اعمال نشده است.
معاون مسافری راهآهن بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ شورای عالی ترابری قیمتهای جدید برای قطارهای حومهای را مصوب و به ما ابلاغ کرد؛ به عنوان مثال در مسیر تهران-کرج-هشتگرد قیمت بلیت قطارهای حومهای پیش از این هزار و ۵۰۰ تومان بود که الان به ۲۰۰۰ تومان افزایش یافته است، یا در مسیر تبریز-تربیت معلم آذرشهر قیمت قبلی یک هزار تومان بوده است که به ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است.
موسوی گفت: قیمت های مصوب سال ۹۹ در قطارهای حومه ای به مراتب بسیار کمتر از قیمتهای حمل و نقل در همین مسیرها با دیگر مدلهای حمل و نقلی نظیر جادهای است.
معاون مسافری راهآهن گفت: در سال گذشته ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر توسط قطارهای حومهای جابهجا شدند که ۵.۳ میلیون نفر از این رقم، مربوط به حومه تهران بوده است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد