همچنانکه ویروس کرونا در سراسر جهان پراکنده شده نگرانی هایی در رابطه با جهش آن به سمت قوی تر شدن وجود دارد. این جهش می تواند بحران کنونی را حتی خطرناک تر هم بکند. ما چه چیزی درباره تکامل این ویروس مرگبار می دانیم؟
کد خبر: ۱۲۶۶۴۰۷

به گزارش جام جم آنلاین ، در رابطه با ویروس کرونا باید پاسخ به سوالاتی را بدهیم.

سوال اول: آیا ویروس در حال جهش یافتن است؟

تمامی ویروس ها جهش پیدا می کنند و سارس و کوید 19 استثنا نیستند. جهش ها زمانی به وجود می آیند که ویروس در داخل سلول شروع به تکثیر خودش می کند و اشتباهاتی در کپی کردن کد ژنتیکی آن انجام می شود. بر خلاف انسانها ژ که ژنهای آنها در DNA دو رشته ای نوشته شده است  ژنهای کروناویروس بر روی RNA تک رشته ای انجام می شوند.

 

سوال دوم: سرعت جهش چقدر است؟

ویروس کرونا یک ویروس پایدار به شمار می رود. دانشمندان در بریتانیا بعد از بررسی نمونه های بسیار زیادی (حدود 13 هزار تا) به این نتیجه رسیدند که ویروس کرونا ماهی دو بار جهش پیدا می کند.  میزان جهش ها بسیار مهم است زیرا هرچه ویروس سریع تر جهش یابد عملکرد آن سریعتر تغییر می کند. ایجاد واکسن در برابر ویروس سریع می تواند دشوارتر باشد زیرا در زمان ایجاد ، بخش هایی از ویروس که به سیستم ایمنی بدن حمله کرده ممکن است تغییر کرده باشد. آنفلوانزای فصلی آنقدر سریع تغییر می کند که هر سال به واکسن متفاوت نیاز داریم.

 

سوال سوم: ویروس کرونا در سطح جهان چقدر تنوع دارد؟

کد ژنتیکی ویروس کرونا در سرتاسر جهان نشان می دهد که با گسترش آن در جهان گروه های کرونایی نیز تقسیم می شود. هیچ چیز غیر عادی در این مورد وجود ندارد. محققان در آلمان سه گروه ژنتیکی اصلی ویروس را در ماه آوریل شناسایی کردند که آنها را گروه های A ، B و C  نامگذاری کردند. گروههای A و C بیشتر در اروپایی ها و آمریکایی ها یافت می شوند در حالی که گروه B در شرق آسیا متداول است. اما گروه های کوچکتری نیز وجود دارند که دانشمندان می توانند از آنها برای ردیابی عفونت استفاده کنند و در نهایت به منطقه ای مانند ووهان یا شمال ایتالیا بازگردند.

 

سوال چهارم: چرا جهش ها اهمیت دارند؟

جهش همیشه به طور اتفاقی رخ می دهد. بیشتر این جهش ها اثر کمی دارند  و برخی از اینها ویروس را مختل می کنند اما با گذشت زمان جهش های منفرد یا متعدد به طور بالقوه می توانند ایجاد کنند.. جهش ها همچنین می توانند ویروس را خطرناک تر کنند  به عنوان مثال با ایجاد کارآمدتر در عفونی کردن سلول ها.

 

سوال پنجم: ویروس چه جهش هایی را انتخاب کرده است؟

تعدادی جهش توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. محققان دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری در لندن بیش از پنج هزار ژنوم کرونا را از سراسر جهان مورد مطالعه قرار دادند و چندین جهش را کشف کردند که ممکن است گواهی بر سازگاری ویروس با انسان باشد.

 

سوال ششم: جهش ها چه چیزهایی را به ما نشان می دهند؟

از آنجا که دانشمندان اطلاعات بیشتری در مورد ترکیب ژنتیکی ویروس کرونا به دست آورده اند می توانند از این اطلاعات برای ردیابی عفونت فرد به خوشه های اطراف استفاده کنند و در نهایت به منشاء آن بازگردند. این می تواند برای ردیابی شیوع و پیدا کردن عفونت های تازه وارد شده مفید باشد. اما نظارت نشان می دهد که چگونه ویروس جهش می یابد و مقاومت در برابر داروها و واکسن هایی را که در آینده استفاده می شود ، به دست می آورد.

منبع: theguardian / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها