شرکت‌ها و نشان‌های تجاری مختلف این روزها با فعالیت گسترده در فضای مجازی توانسته‌اند فاصله میان کارمند و مشتری را کم کنند و حتی گاهی با شوخی‌های درست به شکل غیرمستقیم در جهت تبلیغات محصول یا خدمات خودشان پیش بروند، تبلیغ‌هایی که هزینه ندارند و با این‌که گاهی تنها به همان چند توییت و پیغام محدود می‌شوند و پیگیری بعدی ندارند، اما تاثیرگذار هستند.
کد خبر: ۱۲۶۶۳۱۵

در اینجا می‌خواهیم چند نمونه از همین اتفاق‌های مجازی را بررسی کنیم که باعث بیشتر دیده شدن نام یک شرکت شده‌اند.

یک شلوار پر ماجرا

ماجرا از یک «شلوار» شروع شد! از جنس همان لباس‌هایی که برای موقعیت‌های خاص استفاده می‌شوند و یک نفر هم همین تجربه به ظاهر تکراری و عادی را در توییتر خودش به اشتراک گذاشت؛ او نوشته بود: «یه شلوار دارم،‌ اسمش شلوار دیجی‌کالاست، یه گوشه گذاشتمش، دیجی‌کالا که زنگ می‌زنه می‌پوشم میرم پایین، بسته رو تحویل می‌گیرم.»

تا اینجا همه‌چیز عادی است، اما جریان توییت وقتی تغییر کرد که حساب کاربری فیلیمو به آن واکنش داشت و پیشنهاد داده‌بود «اگر برای فیلیمو دیدن، شلواری کنار نگذاشتید، ما اجازه داریم قشنگ‌ترینش رو براتون بفرستیم؟» و این واکنش طنازانه باعث حضور دیجی‌کالا هم شد، بعدتر آسان پرداخت، جاباما، دیجی‌پی، درمانکده، کاله، مستر بلیت و کلی شرکت دیگر هم زیر توییت حاضری زدند و با زبان طنز به نوعی خدمات خودشان را تبلیغ کردند.

خیلی‌ها نسبت به این منشن‌ها واکنش داشتند و حتی اسم تبلیغ هماهنگ و غیرمستقیم را روی آن گذاشتند، چیزی که هم کاربر اصلی هم افراد پشت حساب شرکت‌ها آن را تکذیب کردند، با این‌حال مساله اینجاست که برای خیلی از ما هنوز شوخی‌های این حساب‌های رسمی جا نیفتاده و فکر می‌کنیم ارتباط‌ها باید رسمی و خشک و از جنس «سلام خسته نباشید» باشد! سبک ارتباطی که این روزها با وجود فضای مجازی چندان معنی ندارد!

ایلان ماسک معذرت می‌خواهیم!

چند روز قبل ایلان ماسک، غول میلیاردر دنیای فناوری تصویری از فرزند تازه متولد شده‌اش را در توییتر منتشر کرد، یکی از کاربرها از او نام بچه را پرسیده‌بود که ماسک در یک توییت این‌طور نوشت: «Musk X EA-12» یک اسم عجیب و غریب که بعد از آن هم هیچ توضیح بیشتری درباره‌اش نداد. دو روز بعد اکانت تلگرام در توییتی از ایلان ماسک عذرخواهی کرد و تصویری را منتشر کرد که نشان می‌داد فرزند او با توجه به نامش نمی‌تواند در تلگرام ثبت‌نام کند، چون اسامی باید با حروف الفبا و اعداد ۰ تا ۹ ساخته شده‌باشند! منشن‌های توییت از خودش بهتر هستند و البته حساب رسمی بیشتر آنها را با همین زبان طنز جواب داده‌است و در جواب بقیه نوشته که این اسم را فقط می‌شود نوشت، اما نمی‌توان تلفظ کرد!

این وطنی‌های خلاق!

نمونه‌های موفق ایرانی هم در این زمینه داریم؛ آخرین باری که اسم کبریت توکلی را روی بسته‌اش خوانده بودید، کی بود؟ اصلا یادتان هست؟ خیلی از ما معمولا اسامی این شرکت‌هایی که همیشه بوده‌اند و محصولاتشان را هم مرتبا استفاده کرده‌ایم، به یاد نمی‌آوریم. اما حضور اکانت کبریت توکلی در توییتر از تقریبا چهار سال قبل همه‌چیز را تغییر داد! یک حساب شوخ و حواس‌جمع که متناسب با اتفاق‌های روز درباره کبریت توییت می‌نوشت، جواب بقیه را می‌داد و همیشه از ظلمی که به دلیل همین بی‌توجهی بر او رفته، حرف می‌زد. شمایی که توییت‌هایش را خوانده‌اید، بدون شک موقع کبریت خریدن به توکلی بودنش هم توجه می‌کنید!

بیسکویت گرجی هم چند سالی‌ست در توییتر فعال شده و اتفاقا طرح‌های گرافیکی خیلی خوبی هم منتشر می‌کند. مثلا می‌داند روز جهانی نجوم، بیسکویت گرجی را با سفینه به فضا بفرستد یا نزدیک نمایشگاه کتاب، یک بیسکویت را در حال کتاب خواندن منتشر کند.

خلاق باشید

با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از کسب و کارها، چه کوچک‌ترین‌شان که بستر برای تبلیغ نداشتند و چه بزرگ‌ترین‌ آنها که بیلبوردهای میلیاردی را سر در بزرگراه‌ها دارند، فعالیت مجازی‌شان را شروع کردند. اوایل همه‌چیز رسمی بود، اصلا جواب دادن به کامنت و دایرکت و پیغام مرسوم نبود و حتی عجیب به نظر می‌رسید. با این‌حال با کمتر شدن فاصله میان مشتری و مسؤولان و البته تقاضای مخاطب برای جواب گرفتن، شرکت‌ها را به سوی جواب دادن برد. حالا ادمین حساب‌های کاربری آدم‌های طنازی هستند که زیادی آنلاین‌اند و سوار موج هشتگ‌ها و ژانرها می‌شوند.

شراره داودی - مجازیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها