رئیس پلیس مواد مخدر از جمع آوری مجدد معتادان متجاهر براساس دستورالعمل جدید خبر داد و گفت:‌ بر اساس مصوبه کمیته درمان، دو مرکز قرنطینه تعریف شد تا معتادانی که جمع آوری می شوند بعد از غربال‌گری اعتیاد و بیماری کرونا به این دو مرکز منتقل شوند. یک مرکز قرنطینه برای افرادی که فاقد علائم اولیه کرونا هستند و یک مرکز هم برای نگهداری افرادی که دارای علائم بیماری کرونا هستند.
کد خبر: ۱۲۶۵۷۶۱

به گزارش گروه جامعه جام جم آنلاین از ایسنا ، سردار مسعود زاهدیان در یک برنامه رادیویی درباره ساز و کارهای جمع آوری معتادان متجاهر اظهار کرد: طرح جمع آوری معتادان در کشور مسبوق به سابقه است. در این مدت اشکالات کاری مشخص شده و نسبت به رفع آن‌ها اقدامات خوبی انجام شده است. خصوصا در دوره جدید مدیریت ستاد مبارزه با مواد مخدر به این موضوع پرداخته شد و ظرفیت های خوبی برای نگهداری معتادان تهیه و تامین شده است.

وی گفت: متاسفانه با شروع بیماری کرونا بیم این می رفت تعداد معتادانی که در سطح شهر هستند آلوده به ویروس کرونا باشند و انتقالشان به مراکز ماده ۱۶ در کنار افراد سالم باعث اپیدمی و شیوع بیش از حد این بیماری و نهایتا تلفات و بیماری‌های ناشی از بیماری کرونا باشد.

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا ادامه داد: به همین منظور جلسه‌ای را کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بامسئولیت معاونت وزارت بهداشت در اوایل اسفند ماه تشکیل داد و تصمیم گرفته شد تا جمع آوری شکل نگیرد و تعداد افرادی هم که دوره نگهداری شان در مراکز ماده ۱۶ به اتمام رسیده بود به دلیل خلا قانونی موجود رها سازی شدند و مشکلاتی را هم این افراد ایجاد کردند.

وی افزود: با پیگیری‌های نیروی انتظامی و مطالبات مردم، در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شد تا جمع آوری این افراد مجددا انجام شود. با ساز و کاری که وزارت بهداشت تبیین کرد کمیته درمان مجددا تشکیل شد و دستورالعمل جدید جمع آوری و نگهداری این افراد ابلاغ شد.

سردار زاهدیان به مراکز نگهداری تعیین شده برای نگهداری این افراد اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه کمیته درمان، دو مرکز قرنطینه تعریف شد تا معتادانی که جمع آوری می شوند بعد از غربال‌گری اعتیاد و بیماری کرونا به این دو مرکز منتقل شوند. یک مرکز قرنطینه برای افرادی که فاقد علائم اولیه کرونا هستند و یک مرکز هم برای نگهداری افرادی که دارای علائم بیماری کرونا هستند.

وی اظهار کرد: سپاه محمد رسول الله در تهران مسئولیت مرکزی افرادی که دارای علائم هستند را متقبل شد و مرکز دیگر را هم سازمان زندان‌ها متکفل نگهداری این افراد فاقد علائم شد.

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا در خصوص اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: در روز اول جمعیت حدود ۱۵۰ نفر به مرکز ماده ۱۶ سازمان زندان‌ها منتقل شد و بعد از غربالگری در آن مرکز نگهداری می شوند.

سردار زاهدیان با بیان اینکه همزمان در شهرهای دیگر نیز این اقدام ابلاغ شده تا دنبال شود، گفت: مشهد این کار را انجام داد و تا الان حدود ۵۰۰ نفر جمع آوری شدند و در استان های دیگر این اقدام توسعه پیدا خواهد کرد و نگرانی مردم از این بابت کاهش پیدا می کند.

وی افزود: بر اساس اعلام آمادگی استان‌ها که استانداران به عنوان روسای شورای مبارزه با مواد مخدر هر استان مسئول پیگیری امور هستند به ترتیب کار انجام خواهد شد و پلیس نیز آمادگی دارد در هر نقطه ای که می شود به صورت ضربتی و کاملا هماهنگ و منسجم با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی کار را دنبال کند.

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا با تاکید بر صیانت بعد از رهاسازی این افراد گفت: این موضوع خیلی مهم است که بتوانیم از ظرفیت‌هایی که برای این افراد ایجاد شده صیانت کنیم و دوباره اجازه ندهیم آن ها به این چرخه برگردند. بعد از رهاسازی این افراد ما باید از ساختارهای مختلفی مثل سازمان بهزیستی و بسیج و کمیته امداد استفاده کنیم. البته ما نیز دفاتر مددکاری و مشاوره را در کنار پلیس مبارزه با مواد مخدر راه اندازی کرده‌ایم اما محدود است.

وی اظهار کرد: در مجموعه پلیس فقط ۶۰۰ نفر نگهداری می‌شود و اصل نگهداری بر عهده دستگاه‌هایی مثل بهزیستی و مجموعه سازمان زندان‌ها و مجموعه های دیگری است که در زمینه نگهداری همکاری می کنند. همچنین کمیته مراکز ماده ۱۶ زیر نظر سازمان بهزیستی است و در آنجا سیاست های کلی در رابطه با این افراد تنطیم و پیگیری می شود.

سردار زاهدیان ضمن بیان اینکه حضور این افراد در جامعه مشکل آفرین است، تصریح کرد: این افراد در مناطقی که کم برخوردارتر و حاشیه نشین هستند و افراد ضعیف جامعه در آنجا زندگی می کنند حضور پیدا می کنند و مستقیما هم با مردم ارتباط برقرار می کنند.

وی افزود: حضور این افراد در خیلی از مناطق سبب شده تا ساختارهای اجتماعی آن مناطق بهم بریزد و مشکلات جدی را برای مردم ایجاد کرده و این اصطکاک اجتماعی که در این مناطق وجود دارد مطمئنا آلودگی هایی را برای افراد سالم جامعه هم ایجاد می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها