گفت و گو با دکتر حسن ملکی، مدیر شبکه جهانی جام جم به مناسبت سالگرد تاسیس این شبکه

اعتماد مخاطبان، سرمایه ماست

26 آذر سال 1376 که هنوز سر و کله شبکه های ماهواره ای فارسی زبان زیاد نشده بودند، شبکه جهانی جام جم رسما فعالیتش را به زبان فارسی برای ایرانیان و فارسی زبانان مقیم کشورهای دیگر آغاز کرد. این شبکه با هدف اشاعه فرهنگ اسلامی ایرانی، صیانت و ترویج زبان فارسی، حفظ و گسترش ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور، اطلاع رسانی و پاسخگویی به خواسته ها و نیاز بینندگان خود تاسیس شد و در مدت کوتاهی توانست با توجه به استقبالی که ایرانیان خارج از کشور از این شبکه کردند، دو شبکه دیگر نیز راه اندازی کند. بر این اساس در 19 بهمن 1378 کانال دو جام جم برای بینندگان مقیم آمریکا و کانادا راه اندازی شد و در 8 خرداد 1381 کانال سه جام جم، با هدف تولید برنامه برای بینندگان منطقه آسیا و اقیانوسیه آغاز به کار کرد. شبکه جهانی جام جم تا 27 دی ماه 1393 برنامه های خود را از 3 کانال مجزا پخش می کرد، تا اینکه به دلایلی فعالیتش را به یک کانال تقلیل داد. دکتر حسن ملکی مدیریت این شبکه را از خردادماه 1398برعهده گرفته و با کمک تیم مدیریتی در حال سیاست گذاری و تولید برنامه های جدید و متفاوت هستند. از این رو در سالگرد تاسیس این شبکه، روزنامه جام جم گفت و گویی پیرامون فعالیت های آن داشته که در ادامه می خوانید:
کد خبر: ۱۲۴۲۵۶۵

تعامل با ایرانیان خارج از کشور
جمعیت ایرانیان خارج از کشور طی چهار دهه گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. بخشی به خاطر کار و شغلی که داشتند و برخی به خاطر تحصیلات و بعضی افراد هم به خاطر این که به دنبال ایجاد فضای جدیدی برای زندگی بودند، به خارج از کشور رفته و ساکن شدند. ما در شرایط فعلی چیزی حدود 7 میلیون ایرانی خارج از کشور در تمام نقاط جهان داریم که از این تعداد چیزی حدود 3 میلیون ایرانی در آمریکا سکونت دارند. اهمیت ایرانیان خارج کشور را هنگامی بهتر می توان درک کرد که بدانیم این جمعیت بیش از بسیاری از استانهای کشور و حتی برخی کشورهای منطقه است. یک دهه از انقلاب که گذشت، کم کم توجه به ایرانیان مقیم خارج از کشور افزایش پیدا کرد و مشخص شد که ایرانیان خارج از کشور می توانند ظرفیت مناسبی برای پیگیری اهداف کشور در حوزه دیپلماسی عمومی و فرهنگی ایران در دنیا باشند. از این رو وزارت امور خارجه در دهه 70 به سمت تعامل با ایرانیان خارج از کشور رفت و مدارس ایرانی خارج از کشور به تدریج شکل گرفت تا بچه های ایرانی بتوانند درس خودشان را با زبان فارسی و برمبنای تاریخ و هویت خودشان یاد بگیرند. یکی از عوامل که موجب شد تا توجه دستگاه‌های مختلف به ویژه وزارت امور خارجه به ایرانیان خارج کشور افزایش یابد تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت همه جانبه از ایرانیان خارج کشور بود. ایشان در دیدار با سفرای جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور فرمودند در زمینه اتباع ایرانی مقیم خارج کشور بنشینید و برنامه ریزی کنید، کاری هم نداشته باشید که انقلابی است یا انقلابی نیست، فرقی نمی‌کند ، ایرانی است. در حوزه کاری خودتان هر جا مشاهده کردید که یک ایرانی مشکلی پیدا کرده و یا از طریق دولت‌های دیگر گرفتاری برایش پیش آمده جدا وارد عمل شوید و همه تلاش خودتان و حتی بیشتر از دیپلماسی کشور را برای کمک به وی وارد عمل کنید.
یکی از کارهایی که در آن دهه شکل گرفت این بود که سازمان صدا و سیما شبکه‌ای برای ایرانیان خارج از کشور راه اندازی کند تا آنها بتوانند خوراک فرهنگی بگیرند و همچنان با هویت خودشان انس داشته باشند و هم بتوانند از اتفاقاتی که در کشور خودشان می افتد اطلاع پیدا کنند. بنابراین در 26 آذر سال 76 شبکه جهانی جام جم شکل گرفت و استقبال زیادی از آن شبکه شد. بخشی از این استقبال هم ناشی از این بود که نگاه مسؤولان سازمان صداوسیما به این شبکه به گونه‌ای بود که این شبکه برنامه‌های متفاوتی به‌ویژه در خارج کشور تولید کند و برخی خطوط قرمز خودساخته شبکه‌های داخلی را شاملش نشود. همین موجب شد ایرانی‌های خارج از کشور جذب این شبکه شوند.



استقبال مخاطبان از شبکه جام جم
در زمانی که شبکه جام جم تاسیس شد، شبکه های ماهواره ای فارسی زبان تا این حد شکل نگرفته بودند و از این رو مخاطبان بسیاری جذب این شبکه شدند. استقبال خیلی زیاد مخاطبان به تدریج باعث شد تا به سمت ایجاد کانال های جدید برویم. از این رو در سال 78 کانال آمریکا تاسیس شد و با استقبال خیلی بیشتری رو به رو شد. چون مخاطبان با شبکه ای رو به رو شدند که به زبان فارسی برنامه های شاد و مفرحی داشتند. همین موجب شد که در یک سال بعد شبکه جام جم آسیا را هم راه اندازی کنیم. ایجاد این شبکه ها در شرایطی که شبکه های ماهواره ای فارسی زبان هنوز وجود نداشتند، موجب شد تا میزان مخاطبان ما در مقطعی افزایش پیدا کند و حتی به بالای 90 درصد مخاطب هم برسد. برنامه همراه ایرانیان در حوزه اجتماعی، برنامه کنکاش در حوزه سیاسی و برنامه «روشنا» در حوزه معارف به برند تبدیل شدند و برنامه های دیگر هم توانستند با استقبال بسیاری رو به رو شوند.
در سال 93 بر اساس سیاست های جدیدی که در سازمان حاکم شد، شبکه ای که با استقبال خوبی رو به رو شده بود، از سه کانال به یک کانال تبدیل شد. به تعبیری خیلی از ظرفیت هایمان را از دست دادیم. البته مضایق ارزیی و ریالی و نیز به وجود آمدن شبکه های
ماهواره‌ای فارسی زبان هم در این زمینه بی تاثیر نبود.


افتتاح 2 شبکه در دی ماه
در همان سال هایی که شبکه جام جم مورد توجه مخاطبان بسیاری در خارج از کشور قرار گرفته بود، در داخل کشور هم مخاطبان بسیاری داشتیم و خیلی از ایرانی های داخل کشور وقتی پخش شبکه ها در داخل قطع شد، به این قضیه معترض بودند. چون برخی از برنامه‌های این شبکه توانسته بودند مورد توجه مخاطبان داخلی هم قرار بگیرند. می توان گفت ایرانیان داخل کشور هم اعتماد بیشتری به این شبکه داشتند. از طرفی نوع ارائه برنامه های ما هم متفاوت بود. ما در ماه‌های اخیر از رئیس سازمان، معاونت سیما و معاونت فنی درخواست کردیم به سه کانال شدن برگردیم و این درخواست در حال انجام شدن است. به تعبیری در نیمه دی ماه شبکه جهانی جام جم برای آمریکا، اروپا و آسیا اقیانوسیه دارای سه کانال مجزا خواهد شد. گام دوم ما در پیش گرفتن سیاست‌های به منظور تعامل حداکثری با مخاطبان است.


تعامل شبکه با ایرانی‌های خارج از کشور
ما برای ارتباط با مخاطب چند گام را برمی داریم. اول ایجاد باشگاه مخاطبان در شبکه جهانی جام جم برای مخاطبان داخلی و خارج از کشور که بتوانند عضو این باشگاه شوند و این تعامل ایجاد شود. گام بعدی این است که ایرانی خارج از کشور را بتوانیم تبدیل به مخاطب فعالی کنیم که علاوه بر ارتباط با برنامه ها از طرق مختلف، خودش تولید کننده بخش زیادی از برنامه های شبکه باشد. بالطبع ما
به خاطر این که تولید در خارج از کشور منابع ارزی بسیاری را می خواهد و مشکلات سیاسی این مسأله را مضاعف می کند، نیاز به کمک ایرانی‌های خارج از کشور داریم. به همین جهت اگر از میان ایرانیان خارج کشور کسی مایل باشد تهیه کنندگی برنامه های ما را برعهده بگیرد می پذیریم. اتفاقا برخی از ایرانیهای خارج از کشور در این زمینه اعلام همکاری کرده اند. ایرانیان خارج کشور تولیدات کوتاه خود را هم از مراسم ها، آیین ها و حتی هنرنمایی های خود می توانند از طریق
تلفن همراه ضبط و برای پخش به شبکه جهانی جام جم بفرستند. از سوی دیگر ما به دنبال ایجاد فضایی شاد و امیدآفرین در برنامه ها هستیم و تلاش می کنیم تا تصاویری که به حس نوستالژیک ایرانیان خارج کشور مربوط می شود را ضبط و برای آنها پخش کنیم.


حضور مسؤولان در برنامه «ارتباط نزدیک»
یکی از گام های مهم ما در شبکه این است که بتوانیم مشکلات ایرانیان خارج از کشور را در برنامه هایمان طرح کنیم و آنها بتوانند پاسخ این مسائل را از مسؤولان دریافت کنند. به همین جهت در حال راه اندازی برنامه ای با نام «ارتباط نزدیک» هستیم که در این برنامه مسؤولان مختلف می آیند و در حوزه های مختلف به خصوص مسائل حقوقی و قضایی به صورت زنده پاسخ سؤالات مخاطبان را می‌دهند. کار دیگری که برای ارتباط با مخاطب در شبکه داریم این است که ما چیزهایی را که آنها بخواهند برایشان فیلم می گیریم و
می‌فرستیم.
به عنوان مثال ایرانی خارج از کشور می تواند به ما بگوید که سال‌هاست ایران نیامدم و فلان محله را ندیده ام و دوست دارم ببینم، ما به نام خودش این کار را انجام می دهیم. در این زمینه هم قرار است با مجریان و افراد سرشناس همکاری کنیم و آنها به نمایندگانی از ایرانیان خارج از کشور به این مناطق خواهند رفت. اولویت ما ایجاد یک فضای شاد و پرنشاط است که در ابتدا مخاطب را پای تلویزیون بنشانیم، سپس در قالب این برنامه های مفرح، تولید و ارائه محتوا و پیام صورت می گیرد. این اعتماد ایجاد می کند. این اعتماد را که ایجاد کردیم، او را به یک سرمایه اجتماعی تبدیل کرده ایم.



برنامه سازی و اهمیت به زبان فارسی
گام بعدی ما خارج شدن از دایره تنگ کارهای کلیشه ای و تکراری است که حضرت آقا هم در سال 94 که خدمتشان رسیدیم خودشان تاکید کردند که مثلا بحث های معارفی، فرهنگی و سبک زندگی را در قالبهای متفاوت ببریم و به گفت‌وگو بسنده نکنید. ما الان در حوزه معارف واژگان مختلف در حوزه سبک زندگی و معارف را پیدا کرده ایم. از جمله دوستی و مهربانی، احترام به بزرگترها، نماز اول وقت، صداقت و خیلی چیزهای دیگر را و در قالب برنامه 10 دقیقه ای که بخشی از آن نمایش است، به مخاطب ارائه می دهیم؛ بدون اینکه شعار بدهیم. بحث دیگر بحث زبان فارسی است که به خصوص در نسل سوم و چهارم که اصولا زبان فارسی را بلد نیستند، راه سختی را در پیش داریم. بنابراین به تمام نیازهای مخاطبان خارج از کشور در این شبکه پاسخ خواهیم داد. نکته مهم دیگر این که ما در میان جامعه ایرانیان خارج از کشور به اندازه یک اقیانوس سوژه و موضوع داریم که قابلیت تبدیل شدن به فیلم و سریال را دارند. به عقیده من ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور اگر بتواند خود واقعی اش را در
فیلم‌ها و سریال‌ها ببیند، یعنی چهره واقعی و مثبت و اثرگذار خودش را ببیند قطعا به مشارکت علمی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی با داخل کشور علاقه مند می شود. بنابراین یکی از کارهایی که باید انجام شود، ایجاد یک گروه تولید فیلم و سریال در شبکه جهانی جام جم است که با کمک رئیس سازمان در آینده ای نزدیک به این توفیق دست پیدا خواهیم کرد. مدیر شبکه جهانی جام جم در پایان گفت: کار برای ایرانیان خارج کشور یکی از بزرگترین افتخارات زندگی من است و امیدواریم که بتوانیم با برنامه های شبکه های جهانی جام جم، علاوه بر ایجاد فضای پرنشاط، امیدآفرین و آگاهی بخش برای مخاطبان، آنها را به حضور مستمر در میهن خودشان تشویق کنیم.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها