نتایج پژوهش‌های تازه نشان می‌دهد

بیشتر دلفین‌ها مثل ما راست‌دست‌اند!

نزدیک به 90درصد انسان‌ها راست‌دست هستند، اما ما تنها موجوداتی نیستیم که به‌کارگیری نیمکره‌ای از مغزمان را ترجیح می‌دهیم؛ بیشتر گوریل‌ها هم راست‌دست‌اند، کانگوروها چپ‌ دست‌اند و حتی گربه‌ها نیز بسته به جنسیت خود ترجیحاتی برای استفاده از یکی از نیمکره‌های مغز خود دارند.
کد خبر: ۱۲۴۲۴۱۰

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد دلفین‌های پوزه‌بطری معمولی تمایل شدیدتری نسبت به انسان‌ها به استفاده از سمت راست مغز خود دارند. پژوهشگرانی که روی دلفین‌های پوزه‌بطری در باهاما (کشوری کوچک در اقیانوس اطلس است) مطالعه می‌کردند، می‌گویند این دلفین‌ها هنگام شکار ترجیحات خود را نشان می‌دهند.
این جانوران برای شکار کردن خود را به بستر اقیانوس نزدیک و از طریق پژواک‌یابی طعمه خود را پیدا می‌کنند. آنها برای شکار پوزه خود را در شن‌ها فرو می‌برند تا غذا به دست بیاورند. اما نکته جالب این رفتار چرخش سریع و ناگهانی این جانوران قبل از فرو بردن پوزه خود در شن‌هاست.
نتایج نشان می‌دهد 99درصد از 709 چرخش ثبت‌شده در دلفین‌ها در فاصله سال‌های 1391/ 2012 تا 1397/ 2018 به سمت چپ بوده است. پژوهشگران معتقدند جهت این چرخش‌ها نشان‌دهنده تمایل دلفین‌ها به استفاده از سمت راست مغز خود و در نتیجه نزدیک نگه داشتن چشم راست خود به کف اقیانوس است. این کار باعث می‌شود راحت‌تر شکار کنند. اما شاید این تنها دلیل نباشد. پژوهشگران می‌گویند ممکن است این چرخش برای بلعیدن راحت‌تر غذا انجام بگیرد. آنها همچنین احتمال می‌دهند دلفین‌ها به دلیل استفاده از لب‌های آوایی سمت راست سر خود برای تولید پژواک این چرخش را انجام می‌دهند تا سمت راست خود را به طعمه نزدیک‌تر کنند. این اولین بار نیست که پژوهشگران شواهدی مبنی بر تمایل به سمت راست مغز را در برخی آبزیان یافته‌اند. نهنگ‌های خاکستری و گوژپشت نیز برای پیدا کردن غذا به سمت راست خود می‌غلتند. همچنین دلفین‌های سربی شکار خود را از سمت راست احاطه می‌کنند. پژوهشگران معتقدند این گونه تقسیم‌‌بندی وظایف مغز بین اجزا در یک گونه جانوری نادر بوده و نیازمند پژوهش‌های بیشتر است.

نفیسه کلانتری

دانش

منبع: the Guardian

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها