ناگفته‌های رئیس جهاد دانشگاهی در برنامه «دستخط»

فقط رهبری اراده پیشرفت فناوری را دارند

حمیدرضا طیبی، رئیس‌جهــاد دانشگاهی در برنامه تلویزیونی «دستخط» جزئیات مهمی از عدم خودباوری برخی مسؤولان در اتکا به توانمندی‌ متخصصان داخلی مطرح کرد.
کد خبر: ۱۲۴۰۹۹۳

طیبی با بیان این‌که در شرایط موجود، خیلی فرصت‌ها هست که از آنها استفاده نمی‌کنیم، بیان کرد: منافع شخصی برخی مدیران باعث می‌شود به‌دلیل عدم اعتمادشان به توانمندی داخلی، از آنها استفاده نکنند. راست و چپ، اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد.
وی به عنوان مثال به تولید یکی از قطعات خطوط مترو در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: یکی از این مدیران ارجمند، در نهایت گفت همه نیازهای کشور را از فلان کشور اروپایی بخرید و برای این‌که حرف رهبری را زمین نزده باشیم، شش قرارداد هم با جهاد دانشگاهی ببندیم. گفتم این شش مورد را قرارداد می‌بندید در انبار می‌گذارید، چون تمام را از خارج می‌آورید.
وی در مثالی دیگر به تولید یکی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت توسط جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: به ما گفتند شما یک خارجی را کنار خود بیاورید و اسم خارجی را بگذارید. مثلاً جهاد دانشگاهی با فلان شرکت کار کرده است. ما هم تحقیق کردیم مثلاً شرکتی که قبل از انقلاب بالای 90 درصد این تجهیزات را تامین کرده، اتفاقاً در انگلیس است و من دکترای خودم را می‌گذراندم و می‌رفتم و می‌آمدم. آن شرکت را پیدا کردم و در کمال تعجب دیدم این شرکت محصولات خود را از ایتالیا وارد می‌کند و مارک می‌زند. او گفت اگر واقعاً شما تولید کردید من متقاضی خرید شما می‌شوم. مدیر فنی خود را فرستاد اینجا و تایید کرد و به مدیر خود نوشت اینها تکنولوژی را تولید کردند. من با خوشحالی این را به آن مدیر مرتبط ارائه کردم و گفت شما متوجه نیستید من چه می‌گویم؟
گفتم برعکس شده، این خریدار تکنولوژی من شده است. گفت هر کاری می‌کنید باید آن اسم را کنار خود بیاورید تا مدیران صنعت ما استفاده کنند. هر چه به آن خارجی می‌گفتیم، می‌گفت باور نمی‌کنم و در نهایت از نماینده خودش پرسید اینها که دانش دارند، چرا اصرار دارند اسم من باشد. گفته بود اینها دوست دارند خریدهای خارجی داشته باشند یا با یک خارجی کار کنند و در کمال تاسف گفت اگر این‌طور است من خودم می‌خواهم بفروشم و همان سیستم‌های قدیمی را که از ایتالیا وارد می‌کرد در یکی از پروژه‌های ایران فروخت.
طیبی زمان این اتفاقات را سال 1380 دانست.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که در دولت‌های کارگزاران و اصلاحات، فرصت‌هایمان را در حوزه فناوری از دست دادیم،‌افزود:‌ در کشور ما، فقط رهبری اراده پیشرفت فناوری کشور را دارند. ما 31 طرح فناورانه را خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه کردیم و تصویب شد 30 میلیون یورو برای این طرح‌ها از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شود. فرمودند سعی کنید ظرف دو سال این فناوری‌ها تولید شود. برای هر سال 15 میلیون یورو بودجه از صندوق ملی توسعه اختصاص دادند و قسط اول این پرداخت شده و ما پروژه‌ها را شروع کرده‌ایم. یقیناً طی دو سه سال آینده جهاد دانشگاهی تحولات بسیار جدی‌تری در حوزه فناورانه خواهد داشت و خدمت بزرگی را به کشور خواهد کرد.
ماجرای کارشکنی‌ دانمارکی‌ها
در پروژه‌های سیمان
طیبی در پاسخ به سوالی درباره اشاره رهبری به بحث ناتوی سیمان در جریان بازدید از نمایشگاه جهاد دانشگاهی در سال 86 گفت: این هم خیلی جالب است که اتفاق افتاد. اجازه ورود در صنعت را به ما نمی‌دادند. بالاخره با وزیر وقت صنایع صحبت کردیم که ما را به عنوان پیمانکار ساخت این تجهیزات در نظر بگیرید و به ما الزام کنید با یک شرکت معتبر خارجی بیاییم، اصلاً طراحی پایه را او انجام دهد، ساخت داخل را ما انجام دهیم. ایشان پذیرفت و این کار اتفاق افتاد.
وی افزود: یک روز در دفترم بودم و دیدم مهندس مربوط گفت من می‌دانم شما چه کار می‌کنید و نباید این کار را می‌کردید. من فکر کردم مثلا بی‌احترامی به او شده است. هر چه می‌گفتم چه کار کردیم، نمی‌گفت. عجله داشت به فرودگاه برود و رفت. تا این‌که قرار شد کار در عراق پیش بیاید. به هر حال سقوط صدام بود و از ما دعوتی شد تا کارخانجات سیمان عراق را بازسازی کنیم و علاقه‌مند بودیم. حدس می‌زدیم. اینها زودتر از ما می‌روند و با اینها مشکل پیدا کنیم. بنابراین به آنها گفتیم چنین کاری را می‌خواهیم و به شدت ناراحت شدند و برخورد لفظی هم شد. قرار شد به آن کشور خارجی برویم و آنجا صحبت کنیم. وقتی رفتیم گفت شما همان‌طور که حق ندارید غنی‌سازی کنید، حق ندارید طراحی بکنید! شما نفت دارید، ما باید طراحی را انجام دهیم و تجهیزات را ما بدهیم.
طیبی در پاسخ به اصرار مجری برای ذکر نام این کشور گفت:‌ دانمارک بود. می‌گفتند باید از ما بخرید. شما نه تنها این کار را نکردید وارد طراحی شدید و هایتک‌ترین قسمتی را که ما آن را قسمت اصلی تکنولوژی خود می‌دانیم، ارتقا دادید. کار ما را ارتقا دادید و حالا می‌خواهید سراغ ما بیایید و رقیب ما شوید؟ به همین صراحت این حرف‌ها را بیان کرد که فکر می‌کنید ما عاشق عراقی‌ها بودیم که دانمارک سرباز در عراق بفرستد؟ گفتند می‌خواهیم پروژه را با سه‌برابر قیمت برنده شویم و شما می‌خواهید آنجا با قیمت پایین‌ بروید. خوشبختانه یک گروهی از بچه‌های شیعه در عراق شرکتی داشتند و از بستگان آنها مدیران ارشد صنعت سیمان عراق بودند، البته با سختگیری کامل به لحاظ مباحث مهندسی و قیمتی، ما آنجا برنده شدیم و پروژه را گرفتیم و همین شرکت پیشنهاد کرده بود زیر قیمت اینها حاضر هستیم کار را انجام دهیم، برای این‌که پای ما به آنجا باز نشود. البته آن کار را با موفقیت انجام دادیم.
حاشیه‌های جهاد دانشگاهی در دوره احمدی‌نژاد
وی در پاسخ به سوالی درباره دلیل کنار گذاشته‌شدنش از ریاست جهاد دانشگاهی در سال 89 گفت: فکر می‌کنم مشکلی که داشتیم، بیشتر سر مدیریت ایسنا بود. آقای احمدی‌نژاد شخصاً با من مشکلی نداشت، ولی از همان روز اول که به عنوان رئیس جهاد انتخاب شدم یادداشتی دادند که گفتند فلانی را ایسنا بگذارید. نمی‌دانم واقعاً آن یادداشت کار آقای دکتر بود یا خیر. توصیه کردند فلانی مدیرعامل و رئیس ایسنا شود. نظر من بود که دولت به طور کلی، اگر باب این باز شود -فرق نمی‌کند چه دولت اصلاح‌طلب باشد و چه دولت اصولگرا باشد- دولت نباید در داخل جهاد به ویژه برای ایسنا دخالت کند و مدیر بگذارد، چون اگر این کار اتفاق بیفتد دولت بعد هم انجام می‌دهد.
طیبی گفت: من بارها می‌گفتم حامی دولت هستیم. آن الزامات دولت را رعایت می‌کنیم و کردیم. بهترین ارتباط را با بدنه دولت آقای احمدی‌نژاد داشتیم. آقای احمدی‌نژاد را در فرصت‌هایی که می‌خواستیم، می‌دیدیم و بحث‌ها را با ایشان مطرح می‌کردیم، ولی اواخر به نظرم آن بنده خدای معروف اصراری داشت که حتماً مدیرعامل ایسنا را تعیین کنند و ما هم اصرار داشتیم که نباید این کار انجام شود و از بیرون هم توصیه می‌شد این کار نباید اتفاق بیفتد. به جایی رسیدیم که نشد. من هم گفتم اگر نمی‌شود، کنار می‌روم.
خودمان هم در بخشی از ماجراهای اخیر مقصریم
وی درباره حوادث اخیر پس از گرانی بنزین گفت: من، خودمان را در بخشی از این جریانات مقصر می‌دانم. اگر ما نتوانیم برای جوانی که با آرزوهای زیاد تحصیل کرده و نیاز به شغل دارد، کار و شغل ایجاد کنیم طبیعی است ضدانقلاب روی این موضوع سوار می‌شود.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که در این موارد خوب عمل نکردیم، گفت: البته خودم شخصاً معتقد هستم برای حل مشکلات اقتصادی کشور به صورت بنیادی‌تر، نیاز است درباره برخی مسائل تعیین تکلیف کنیم. می‌خواهیم انقلابی باقی بمانیم و می‌خواهیم پیشرفت کنیم. انقلابی ماندن هم تبعاتی دارد و آن را به خوبی می‌توانیم مدیریت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها