صحبت‌های اخیر علی مطهری درباره سهمیه‌بندی بنزین با تکذیب دو نفر از دولتی‌ها روبه‌رو شد.
کد خبر: ۱۲۴۰۸۵۶

علی مطهری در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان درباره موضع دولت و مجلس درباره طرح سهمیه‌بندی بنزین توضیحاتی ارائه کرده بود و مطالبی گفته بود که رسانه‌ها از آن این‌گونه برداشت کردند که رئیس‌جمهور مخالف سهمیه‌بندی بنزین بوده و به دلیل اصرار رهبری در این زمینه، طرح سهمیه‌بندی بنزین را ارائه کرده است.
اما پس از چند روز از این اظهارات، دیروز علی ربیعی سخنگوی دولت با تکذیب چنین ادعاهایی درباره نسبت دادن مساله بنزین به رهبر انقلاب گفت: اصرار رهبری تنها بر اصلاح ساختار اقتصادی بوده و رهبر انقلاب فقط مصوبه سران قوا را تایید کردند، حتی یک بار خدمت ایشان ارسال شد و ایشان گفتند سران سه قوه تایید کنند.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم دیروز گفت: رئیس‌جمهور مخالف اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین نبود؛ اگر آقای مطهری این صحبت را کرده باشد که «رئیس‌جمهور مخالف طرح سهمیه‌بندی بنزین بود و رهبر انقلاب دستور آن را دادند»، من تایید نمی‌کنم.
البته در روزهای اخیر و پس از اغتشاشات صورت گرفته، رئیس‌جمهور هم در استان آذربایجان شرقی توضیحاتی درباره سهمیه‌بندی بنزین داد که ممکن بود برخی این‌گونه برداشت کنند که سهمیه‌بندی بنزین به اصرار رهبر انقلاب انجام شده است.
روحانی در این سخنان خود با تشریح روندی که به گران شدن قیمت بنزین انجامید گفت: سال ۹۶ گفتیم طرح اصلاح قیمت بنزین را به مجلس ببریم و آنها هم نظر بدهند. در مجلس روی قیمت بنزین توافق شد اما رئیس مجلس و کمیسیون تلفیق پیش من آمدند و گفتند یک سال دیگر این را عقب بیندازیم و در سال ۹۷ اجرا کنیم. در ۹۷ خواستیم اصلاح کنیم تحریم شدید را داشتیم، خُب مجدد نشستیم بحث کردیم، شد پارسال همین موقع، در دولت گفته شد تا ۲۲ بهمن صبر کنیم. چون خدمت آقا قول داده بودیم که سال ۹۷ اجرایی می‌کنیم. رفتم پیش آقا،‌ ایشان فرمودند چرا پس اصلاح نمی‌کنید؟ گفتم دولت می‌گوید بعد ۲۲ بهمن. ایشان هم گفتند ایرادی ندارد بعد ۲۲ بهمن. بعد ۲۲ بهمن هم گفته شد الان که شب عید است خب گذاشتیم برای بعد از عید.


مواضع شفاف رهبری
اما نگاهی به مواضع رهبر انقلاب درباره مدیریت مصرف سوخت در کشور نشان می‌دهد که ایشان همواره بر ضرورت چاره‌اندیشی مسؤولان برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و سوخت تاکید داشته‌اند و در خصوص قیمت بنزین موضعی نگرفته‌اند.
مثلا ایشان در دیدار اعضای هیات دولت در شهریور سال 97 مصرف بیش از صد میلیون لیتر بنزین در روز را نمونه‌ای از استفاده بد از ظرفیت‌ها و منابع داخلی خواندند و افزودند: وزارت نفت و دیگر مسؤولان دولتی راه‌های کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند. بدیهی است چنین موضع‌گیری‌هایی را هیچ‌گاه نمی‌توان با گران شدن سه برابری قیمت بنزین در شرایط فعلی که مردم با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند یکسان دانست.
از سوی دیگر یکی از آسیب‌هایی که در سال‌‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم این است که در برخی موارد بعضی چهره‌ها و مسؤولان برای توجیه یک مساله، تلاش می‌کنند آن را به رهبر انقلاب نسبت دهند.


گلایه از نقل‌قول‌های ناصواب
مهدی فضائلی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با جام‌جم در همین زمینه گفت: نقل قول ناصحیح از هر فردی به خصوص مسؤولان و بالاخص درباره رهبری نظام درست نیست و باید از آن پرهیز کرد.
وی تصریح کرد: وقتی افراد از کسی نقل قول می‌کنند باید مراقبت کنند که صحیح و موثق باشد خصوصا درباره موضوعات مهم و حساسی که مورد توجه عموم مردم است.
فضائلی افزود: افرادی که چنین رویه ای را رعایت نمی‌کنند باید توضیح دهند که چرا به چنین موضوعی با این درجه از اهمیت توجه لازم ندارند.
این فعال سیاسی در ادامه با بیان این‌که رهبری صریحا نظر خود را در مورد مصوبه افزایش قیمت بنزین اعلام کرده‌اند گفت: موضع ایشان شفاف و روشن بوده و دیروز هم مسؤولان دولتی مطالب منتشر شده به نقل از آقای مطهری را تکذیب کرده‌اند. وی با بیان این‌که توصیه و سفارش همیشگی رهبر انقلاب در مورد مدیریت بهینه مصرف سوخت بوده است افزود: رهبری در مورد نحوه اعمال مدیریت مصرف سوخت و جزییات آن، نه در مصوبه مکتوب شورای هماهنگی اقتصادی و نه بصورت شفاهی تاکیدی را نداشتند، همان‌طور که ایشان فرمودند به دلیل متفاوت بودن نظرات کارشناسی ایشان ترجیحی نداشته و فرمودند تصمیم مسؤولان قوا مبنا و ملاکی برای عمل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها